Dit zijn alle 50 (!) inzendingen van de Werf& Awards (en wat gebeurt er veel moois)

Peter Boerman Op 05 mei 2016
Gem. leestijd 7 min 1565x gelezen
Deel dit artikel:
Dit zijn alle 50 (!) inzendingen van de Werf& Awards (en wat gebeurt er veel moois)

Maar liefst 50 inzendingen. Dat is de oogst van de april-maand, waarin de mooiste recruitment- en arbeidsmarktcommunicatiecases van het afgelopen jaar werden verzameld. Zij maken kans op de allereerste Werf&-Awards uit de geschiedenis.

De lijnen zijn gesloten, de balans kan worden opgemaakt. En die is in elk geval nu al positief. Wát een mooie dingen gebeuren er toch in het Nederlandse werving- en selectievak. Wát een innovatiedrang, wát een verschillen in aanpak, maar wát een eensgezindheid ook om onze recruitment en arbeidsmarktcommunicatie te verbeteren. En wat kúnnen we daarbij veel van elkaar leren.

Bont gezelschap

Het is al met al een behoorlijk bont gezelschap, die bijna 50 inzendingen. Veel recruitmentsites, veel campagnes, veel Candidate Experience, veel onboarding, veel best practices ook die eigenlijk niet zo makkelijk zijn in te delen. En dat is natuurlijk ook wat waard. Een eerste greep, – vanzelfsprekend – in nog volledig willekeurige volgorde:

Categorie recruitment

>>  Competentiegericht werven voor de schaarse IT-doelgroep bij APG.
Impact: onder meer 16 nieuwe system engineers geworven in nog geen half jaar.

>> Een betere quality of hire dankzij minder CV’s en meer data; een samenwerking tussen de intelligente data van Cubiks en de slimme software van Recrout.
Impact: een verfijnder selectie- en recruitmentproces.

>> Een nieuwe recruitmentsite voor Albert Heijn, bedacht vanuit de wensen van de doelgroep.
Impact: ruim 325.000 sollicitaties per jaar, een stijging van 102 (!) procent.

>> Geen selectie op CV, maar op antwoorden op 3 vragen per video, en daarna een speeddate en trial bij Voiceworks.
Impact: een succesvolle vacaturevervulling, plus een beproefde methode die voortaan vaker wordt ingezet bij andere vacatures.

>> Implementatie van dashboards bij Humares met actuele informatie over de arbeidsmarkt van 40 van de belangrijkste profielen.
Impact: 25 procent meer conversie op vacatureteksten en 15 procent meer bereik.

>> Het trainen van Wajongeren in sociale media en sollicitatievaardigheden. Een project van Werken.FM, samen met het UWV, waarbij ook een veelbesproken radioprogramma is gemaakt: WatNouWajong.
Impact: binnen 12 weken is 76 procent van de doelgroep naar een baan bemiddeld.

>> Een virtual reality-video en een internal branding-campagne van YoungCapital, om ervoor te zorgen dat medewerkers ook ambassadeurs worden.
Impact: onder meer met 300 man naar Barcelona om het 15-jarig bestaan te vieren.

>> Eén aanspreekpunt voor alle vragen over werving, inhuur en bemiddeling van arbeidskrachten bij het Total Resource Centre van Tata Steel in IJmuiden.
Impact: ‘een grondige verbouwing van het wervingshuis’, waarbij het organiseren van arbeid meer centraal is komen te staan.

>> Een veelzijdig ATS en geautomatiseerde video-interviews waarmee Hunkemöller zijn wervingsstrategie ‘Hire for attitude/train for skills op een efficiënte manier heeft uitgebouwd.
Impact: een beter wervingspercentage, minder verloop en een betere kandidaatervaring: 80 procent van de kandidaten is zeer positief over de beleving.

>> Vaste contracten met loopbaanbegeleiding voor de schaarse categorie ‘blue collar’-workers, de ‘techneuten van de toekomst‘, via Maintec.
Impact: meer aannames, betere vacatureteksten, meer netwerkvorming en trots bij de medewerkers.

>> Een nieuw onboardingprogramma bij AON, dat zorgt voor een ‘zachte landing’ van nieuwe medewerkers.
Impact: veel meer efficiëntie dan verwacht, dynamische training en ideale voorbereiding.

>> Een opvallende, jonge en frisse campagne om salestalenten te werven voor Brunel.
Impact: na ruim een week hebben zo’n 6.000 bezoekers de landingspagina jijregelthetwel.nl bezocht.

>> Recruitmentcampagne voor het Maasstad Ziekenhuis om ICT’ers en technici te laten zien dat de gezondheidszorg (bijna) net zo interessant is als de ruimtevaart…
Impact: een goed bekeken recruitmentsite én -video, en al meerdere mensen aangenomen, tegen de verwachting in.

>> De ontwikkeling van een platform voor HBO- en WO-technici, waarop zij stage- en afstudeerverhalen kunnen delen.
Impact: meerdere studenten aan een stage, afstudeeropdracht, bijbaan en startfunctie geholpen.

>> Een state-of-the-art recruitmentsite waarvan de inhoud direct en realtime is afgestemd op de bezoeker, dat zorgt nog eens voor een goede candidate experience. Bij Moteq is het mogelijk, dankzij Brand Builders en Adwise.
Impact: behalen gestelde doelen.

>> Een optimale ‘Candidate Journey’ bij NH Hotels.
Impact: een steeds groter netwerk waaruit nieuwe kandidaten te putten zijn.

>> Hoe krijg je een Russische dame snel naar Nederland als je haar wilt aantrekken als portfoliomanager? RAVE-cruitment maakte het mogelijk.
Impact: niet alleen die ene hire, maar ook erkenning voor het referentschap.

>> Een onboardingprogramma bij Baker Tilly Berk, met onder meer een welkomstbox en een online applicatie, waarmee nieuwe krachten zich meteen welkom voelen, en niet meer 5 maanden hoeven te wachten op een gezamenlijke introductie.
Impact: sneller inzetbare medewerkers, en positieve reacties.

>> De ontwikkeling van een match-algoritme dat op basis van capaciteiten- en persoonlijkheidstest kan voorspellen of een kandidaat bij een functie past.
Impact: Het matchrapport is voor 85% van de werkgevers reden om de kandidaat uit te nodigen.

>> Online assessmenttool voor contactcenter-medewerkers bij het CAK.
Impact: veel minder afwijzingen, en meer werven op potentie, minder op ervaring.

>> Doelgroepgerichte, belevende vacatureteksten ‘nieuwe stijl’ om te gaan werken in het Rotterdamse openbaar vervoer.
Impact: de complimenten ‘vlogen in het rond’; tot aan niet-sollicitanten die spontaan opbelden om te zeggen hoe leuk ze de teksten vonden.

>> Een volledig nieuwe recruitmentaanpak voor InterDam, producent en ontwerper van brandveilige deuren en wanden voor de industrie.
Impact: onder andere verlaging van de cost per hire en de time to hire, invullen van 8 moeilijk in te vullen vacatures, en de opbouw van een kandidatenbestand.

>> Training in een andere manier van interviewen: de AGRI+-methode, gericht op attitudes.
Impact: positieve reacties bij degenen die de methodiek gebruiken.

>> Nieuwe rapportages waarmee De Mandemakers Groep precies weet waar de beste sollicitanten te vinden zijn.
Impact: kostenbesparing van duizenden euro’s, gecombineerd met een kwalitatieve verbetering van de sollicitanten.

>> Heel modern: een Whatsapp-vacatureservice, waarmee Personato zijn kandidaten razendsnel nieuwe vacatures kan aanbieden.
Impact: niet alleen complimenten, maar ook kwantitatief én kwalitatief betere kandidaten.

>> Philips maakte zijn internationale wervingsactiviteiten zowel meetbaar als inspirerend, met verhalen van medewerkers over de impact die zij hebben.
Impact: in een periode van 9 weken zijn meer dan 21 miljoen individuen bereikt, verspreid over ruim 30 landen. Verder een meetbaar positief effect op de mate waarin men bereid is bij Philips te solliciteren en als werkgever aan te bevelen.

>> Nieuw ontwikkeld employer brand voor de ANWB, vertaald in een innovatieve werken-bij-site met optimale kandidaatervaring: “Je bent van betekenis”.
Impact: significante stijging van de kwaliteit van sollicitanten sinds livegang.

>> Een van aanbodgericht naar vraaggerichte aanpak van uitzendbureau Olympia: ‘Buitenste binnen denken‘. Een doorlopende wervingscampagne en een virtuele omgeving in een Contact Center Experience moeten lege stoelen voorkomen.
Impact: een constante bezetting, kwalitatieve agents en hoge klanttevredenheid bij de klant, en bovendien een aantal nieuwe klanten.

>> Een website die de kernwaarden en identiteit van uitzendbureau Luba uitstraalt én vol innovaties zit, zoals een cockpit en een dashboard, allemaal ontwikkeld door Minescape.
Impact: tijdsbesparing, een meer persoonlijke websitebeleving en meer persoonlijke interactie met kandidaten.

>> Een cadeautje voor elke sollicitant bij uitzendbureau Timing: de Timing Travel Kit, als blijk van waardering.
Impact: sollicitanten vertrekken altijd met een glimlach.

Categorie arbeidsmarktcommunicatie

>> Een nieuwe recruitmentsite voor ‘de vrolijke vakspecialist‘ Decom Technology People. Met humor (!), nieuwe webteksten en authentieke fotografie.
Impact: 95% meer bezoek op de site, meer sollicitanten en bovendien betere conversieratio’s.

>> Een rijksbrede inhousedag bij de overheid om in beeld te komen bij ICT’ers.
Impact: ruim 310 aanmeldingen met het juiste profiel.

>> Een nieuwe, innovatieve arbeidsmarktcampagne van advocatenkantoor Allen & Overy: ‘Embrace the Unexpected‘.
Impact: meer volgers, meer bezoek op de site, meer waardering, en meer sollicitanten.

>> Een geïntegreerde employer branding-campagne voor Dura Vermeer, onder het motto: ‘En wat kan jij?‘.
Impact: extern: herkenning en waardering bij de doelgroep, intern: meer trots op de organisatie.

>> Vivent, ‘de persoonlijke zorgverlener in de regio Den Bosch’, neemt die titel niet lichtjes op, en stuurt aangenomen én afgewezen sollicitanten een handgeschreven kaartje.
Impact: trotse eigen medewerkers, en enthousiaste en positieve reacties van kandidaten.

>> Bij Obvion vindt de onboarding plaats op de tribunes van Roda JC, met een speciale vermelding op het scorebord.
Impact: enthousiasme en trots bij zittende én nieuwe medewerkers, tegen lage kosten.

>> Voor OLX, de grootste marktplaats ter wereld, op eBay na, heeft het Nederlandse PROOF een schaalbaar, internationaal aanpasbaar en flexibel employer brand en bijbehorende toolkit ontwikkeld, die alle 40 landen waarin het bedrijf actief is, naar eigen wens kunnen gebruiken.
Impact: miljoenen bezoekers op de career hub van OLX.

>> Strategische aanpak van werving van schaarse technici voor de eigen bedrijfsschool van TATA Steel, die enerzijds de vijver vergroot, en anderzijds effectief selecteert.
Impact: meer trots, een grotere quality of hire, plus: bereik van de gewenste aantallen.

>> Crimediggers, een serious game waarmee ICT’ers kunnen ontdekken of recherchewerk bij de politie iets voor hen is.
Impact: vele miljoenen impressies op social en zeer veel activiteit op allerlei digitale online fora. Fanatieke spelers vroegen zelfs waar ze de banners online kunnen terugvinden, om zo extra punten te verdienen.

>> Een bedrijfsvideo voor IT-Hostingpartij Sentia, ‘the rockstars of engineering’
Impact: nog maar net gelanceerd, maar wel al vaak gedeeld via sociale media.

>> Werken bij DELA een dooie boel? Echt niet! En veel van de werknemers vertellen er graag over op een nieuwe recruitmentsite: maakwerkvanhetleven.nl.
Impact: meer interne trots, gerichtere sollicitaties en een betere match op cultuur en type persoon.

>> 15 ultrakorte filmpjes waarmee ABN Amro laat zien hoe het is om als trainee voor de bank te werken (de ‘traineecheck’).
Impact: de video’s zijn ruim een half miljoen keer bekeken, de bijbehorende banners hebben ruim 3 miljoen impressies gehad.

>> De ‘Trendword Challenge‘,  een wedstrijd en een campagne op marketingblogs om te laten zien dat Achmea een goede plek is voor goede marketeers
Impact: een veel bekeken actiesite, en ondanks gebrek aan direct wervingsdoel toch 70 procent méér sollicitanten.

>> Veelgeprezen arbeidsmarktcampagne van advocatenkantoor Pels Rijcken & Droogleever Fortuijn waarbij oude meesters naar de moderne tijd zijn vertaald.
Impact: een hogere plek in de ranking, veel meer likes op Facebook, en last but not least: opname in de collectie van het Rijks museum!

>> Storytelling in optima forma bij de Rijksoverheid: ruim 300 ambtenaren vertellen hun persoonlijke verhaal over hoe het is om te werken voor Nederland.
Impact: een meer benaderbaar imago, en elke maand gemiddeld zo’n 15.000 bezoekers.

>> Steeds meer werving op eigen kracht, in een andere, maar wel min of meer gelijksoortige, inzending van de Rijksoverheid.
Impact: op werkenvoornederland.nl maandelijks zo’n 240.000 bezoekers, en een flinke stijging van het verkeer dat via social komt.

>> In dezelfde categorie, maar dan wel heel anders: een interactieve longread van de Rijksoverheid, waarmee én duidelijk wordt hoe Nederland in de wereld de strijd met ebola aangaat, én tegelijk aan employer branding gedaan wordt bij een latente doelgroep.
Impact: ruim 7.000 mensen hadden interactieve interactie met het werkgeversmerk, 45% van hen werd terugkerende bezoeker.

>> ‘Op kilometers afstand herkenbare’ arbeidsmarktcampagne voor het CBS.
Impact: de campagne is live vanaf februari. Sinds die tijd ruim 9.000 unieke bezoekers op de campagnesite, hoge engagement in tijd en paginabezoek, 95 sollicitanten en de eerste hires zijn binnen.

>> Visueel krachtige Employer branding-campagne van Defensie, die laat zien waar onze militairen zich in de wereld allemaal voor inzetten.
Impact: hoge waarderingsscore en scores ruim boven de benchmarks

>> Een emotionele en gedurfde film die doordringt tot de kern van het employer brand van de Rechtspraak, op een manier die past bij de aard en waarden van de organisatie.
Impact: interne en externe bijval en een enkele duizenden keren bekeken film, wat veel is voor de doelgroep.

Hoe nu verder?

Woensdag 4 mei komen afgevaardigden uit de drie vakjury’s bij elkaar om maximaal 10 nominaties te bepalen voor elk van beide categorieën, dus maximaal 10 voor de beste arbeidsmarktcommunicatiecase en maximaal 10 nominaties voor de beste recruitmentcase.

Maandag 9 mei 2016 ontvangen vervolgens eerst de 20 voorgeselecteerden een felicitatiemail met daarin de verdere werkwijze van de Werf& Awards. Vlak daarna, om 10.00 uur, worden de namen van de voorselectie bekendgemaakt. Vanaf dat moment kan de publieksjury stemmen. Daarover later meer…

Kom naar de uitreiking

Op 16 juni worden, tijdens Werf& Live, de eerste Werf& Awards uitgereikt. Niets van dit feest missen? Meld je dan nu aan, en profiteer tot en met 15 mei van de Vroege Vogel-korting!

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners