Campagne van de week: Hoe Almere de steeds schaarsere leraren wil aantrekken

Hoe werf je nieuwe leraren voor een nog best nieuwe stad? De gemeente Almere laat het zien met een frisse campagne, met huidige leraren in de hoofdrol. Gaat dit helpen het groeiende gat te dichten?

Peter Boerman Op 07 april 2021 Gem. leestijd 3 min110x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: Hoe Almere de steeds schaarsere leraren wil aantrekken

Het lerarentekort speelt natuurlijk in het hele land, maar vooral in de grote steden, en in steden waar de bevolking nog sterk groeit. Almere is daarvan een bekend voorbeeld. Vandaar dat de gemeente al in 2019 een ‘actieplan’ opstelde om het lerarentekort te lijf te gaan. Daarin staat onder meer te lezen dat – zonder aanvullende maatregelen – het aantal vacatures in het primair onderwijs tussen 2019 en 2024 ruim zou verdubbelen, van 46 naar 96, oftewel van 3,9% naar 8,0% van alle leraren in de gemeente. In het voortgezet onderwijs is het nog erger, met een stijgende vacaturegraad van 1,4% in 2019 naar 6,2% in 2024. In een monitor van eind 2020 wordt zelfs gesproken van een tekort van 15,7% in 2024. Van alle steden uit de grootstedelijke aanpak zijn de tekorten in Almere procentueel het grootst.

Het aantal leraarvacatures verdubbelt tussen 2019 en 2024 ruim, van 3,9% naar 8,0%.

Niet zo gek dus dat Almere een wervingscampagne liet ontwerpen, die recent live ging. Daarin staan échte, trotse docenten als boegbeeld centraal, aldus de gemeente, die hiervoor de handen ineen sloeg met partners in en om Almere zoals de lokale schoolbesturen, Passend Onderwijs Almere, en Windesheim Almere. ‘Goed onderwijs voor alle leerlingen in Almere is ontzettend belangrijk en daar zijn goede en genoeg leraren voor nodig’, reageert wethouder Roelie Bosch (CU, Onderwijs). ‘Deze wervingscampagne levert daar een mooie bijdrage aan.’

Verschillende doelgroepen

De gehele look & feel van de campagne is ontworpen door Rick Oomkens. Hij werkte hiervoor samen met fotograaf Marco ter Beek en copywriter Marie Louise Grove. Op de campagnewebsite vertellen Almeerse docenten waarom ze voor het onderwijs hebben gekozen en waarom ze zo trots zijn op die keuze. Allen vertegenwoordigen ze een specifieke, kansrijke doelgroep. Denk: docenten die in Almere wonen maar elders werken, zij-instromers, of herintreders. Maar ook (bijna) gepensioneerden worden aangesproken wat langer te blijven werken.

Op de campagnewebsite vertellen Almeerse docenten waarom ze zo trots zijn op hun keuze.

De campagne zal de komende maanden zowel on- als offline via verschillende kanalen zichtbaar zijn. Vanuit de campagnewebsite worden bezoekers makkelijk doorverwezen naar bijvoorbeeld de website van de schoolbesturen (flevowijs.nl) voor een persoonlijk adviesgesprek of de vacatures. De campagne vormt een van de acties die worden ingezet om het lerarentekort in Almere terug te dringen, naast bijvoorbeeld zogeheten MHBO-trajecten, een mogelijke lerarenbeurs en een eventuele verhuisvergoeding voor leraren die besluiten zich in de poldergemeente te vestigen.

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
Talent.com
ToTalent.eu
WBNRS