Campagne van de week: hoe Amslod technici en servicemedewerkers voor zijn e-bikes werft

Als er één product is dat profijt heeft gehad van de coronacrisis, dan is het wel de e-bike. De Nederlandse fabrikant Amslod start daarom een wervingscampagne voor fietstechnici en servicecentermedewerkers. Hoe krijgt dat vorm?

Peter Boerman Op 06 januari 2021
Gem. leestijd 2 min 734x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: hoe Amslod technici en servicemedewerkers voor zijn e-bikes werft

In het net afgelopen jaar 2020 hebben weer meer Nederlandse consumenten een e-bike aangeschaft dan in het jaar daarvoor. De verwachting is bovendien dat de e-bikemarkt in Nederland in 2021 weer verder groeit, zo valt op te maken uit de ‘E-Bike Monitor 2020’ van marktonderzoeksbureau GfK.

De groei van de markt in e-bikes komt soms wel met groeistuipen.

Een bedrijf dat daarvan lijkt te profiteren, is bijvoorbeeld de Drentse fabrikant Amslod (het omgekeerde van de naam van ooit-oprichter Dolsma). Maar de groei komt soms wel met groeistuipen. Eind vorig jaar lag het bedrijf bijvoorbeeld nog bij het Vara-programma Kassa onder vuur, vanwege klanten die ontevreden waren over de after sales service. Iets wat deels te maken had met ‘onderbemanning’, zo erkende mededirecteur Ronald Meppelink meteen in de uitzending.

Nieuw te openen servicecenters

Om dat probleem aan te pakken, is de Nederlandse e-bikefabrikant nu een landelijke wervingscampagne gestart, onder de welluidende titel: ‘Amslod zoekt jou’. Die campagne richt zich op twee specifieke doelgroepen: fietstechnici en servicecentermedewerkers. Die moeten allemaal aan de slag in nieuw te openen servicecenters. In totaal wil Amslod 20 van zulke servicecenters in Nederland openen, allemaal nog vóór het fietsseizoen van 2021.

Amslod wil 20 servicecenters in Nederland openen, allemaal nog vóór het fietsseizoen van 2021.

In de servicecenters komen dus zowel technici als dienstverleners te werken, die beide verstand moeten hebben van elektrische fietsen. Medewerkers van de Service Desk worden onderdeel van het Aftersales-team en beantwoorden telefonisch en per e-mail (technische) vragen van klanten over hun Amslod e-bike. ‘Ze analyseren de klantvraag en weten snel een inschatting te maken of ze zelf een oplossing kunnen formuleren of dat ze de vraag moeten doorspelen naar een van onze servicemonteurs’, aldus directeur Bert Jonkeren.

De video voor servicedesk-medewerkers:

En die voor monteurs:

Affiniteit met techniek

‘We schakelen bij’, noemt Jonkeren de opening van de servicecenters. ‘Zodat de klanten met eventuele problemen nog sneller en gemakkelijker bij ons terecht kunnen.’ De vakmonteurs die Amslod zoekt worden niet alleen verantwoordelijk voor het onderhoud en de servicewerkzaamheden, maar worden ook verantwoordelijk voor het zelfstandig runnen van het servicepunt in een Amslod Experience Center.

‘Sollicitanten die nog geen volleerd e-bike-monteur zijn kunnen bij ons een interne opleiding krijgen.’

‘Ze worden het visitekaartje van Amslod’, aldus Jonkeren. ‘Ze doen er alles aan om de klant zo goed mogelijk te helpen en streven naar 100% klanttevredenheid. Sollicitanten die nog geen volleerd e-bike-monteur zijn kunnen bij ons een interne opleiding krijgen.’ De video’s van de Amslod-campagne zijn te zien via onder meer sociale media.

Meer campagnes

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners