Gem. leestijd 2 min  1456x gelezen

Animo voor anoniem solliciteren groeit in de VS

Animo voor anoniem solliciteren groeit in de VS

Diversiteit is een groot probleem in de VS, met name in Silicon Valley. En daarom groeit de belangstelling voor selecteren zonder vooroordelen of bias enorm.

Vrijwel alle grote techbedrijven zijn wel op een of andere manier bezig met het bevorderen van een meer divers samengesteld personeelsbestand, een taak die veel vraagt van recruiters.

Zo is Apple is een groot sponsor van Code2040, een non-profitorganisatie gericht op verbeteren van de arbeidsmarktkansen van zwarten en Latino’s. En het bedrijf ligt tegelijkertijd onder vuur vanwege een voorstel van de aandeelhouders om meer kleur in het senior management te brengen.

Facebook heeft in juli vorig jaar door cco Sheryl (‘Lean In’) Sandberg een training de wereld in laten sturen: Managing Unconscious Bias. Met deze gratis training kunnen álle bedrijven hun stereotypes te lijf.

En ook bij Google staat diversiteit hoog op de agenda. Zo volgden bij dit bedrijf al meer dan 5.500 medewerkers een ‘bias busting training’ en werd vorig jaar ook voor het eerst in de geschiedenis een grote interne multiculturele bijeenkomst georganiseerd.

Daarnaast zijn er steeds meer bedrijven die werk maken van anoniem solliciteren, constateert bijvoorbeeld de Wall Street Journal. In Nederland mag het omstreden zijn, een bedrijf als Compose Inc. (nu onderdeel van IBM) probeert kandidaten een anonieme testopdracht te laten doen om zo onbewuste biases uit te sluiten. Lastig, want het vraagt veel tijd van werkgever én van de kandidaat, maar wel de moeite waard, zo zegt het bedrijf. Zozeer zelfs dat ook IBM nu met een soortgelijke aanpak zou experimenteren.

Een bedrijf als Interviewing.io Inc. zet in op volledig anonieme sollicitatiegesprekken, via het internet. De werkgever en de kandidaat horen alleen elkaars stem, zonder elkaars naam uit te wisselen. Initiatiefneemster Aline Lerner denkt nog na over een manier om de stemmen te verdraaien, om zo nog eens een extra laag anonimiteit toe te voegen.

En ook reclamebureau Levenson Group probeerde afgelopen zomer een ‘blind auditieproces‘ op te zetten bij de zoektocht naar een junior copywriter. De uiteindelijk gevonden kandidaat bleek een net afgestudeerde, zonder enige marketingachtergrond of reclame-ervaring. ‘Iemand die in een normaal sollicitatieproces nooit boven gekomen zou zijn’, aldus het bedrijf.

In Engeland kwam overigens Deloitte afgelopen jaar in het nieuws met proeven voor anoniem solliciteren. Althans: de opleiding zou op het CV van kandidaten worden weggelakt, om die bias maar alvast uit het proces te halen. Ook de BBC, HSBC, KPMG, de National Health Service en de Britse overheid zouden het overwegen of zijn er zelfs al mee aan de slag.

In Nederland zijn het tot nog toe vooral gemeenten die naar buiten komen met plannen voor anoniem solliciteren (Den Haag, Arnhem, Alphen a/d Rijn). Online journalistiek medium De Correspondent kwam in oktober naar buiten met een openhartig verslag van de interne worsteling met het thema ‘diversiteit’.

Andere tot de verbeelding sprekende praktijkvoorbeelden zijn welkom om te delen – wie weet schrijven we er dan nog eens over!

Foto boven via Flickr.com

Meer over onbewuste vooroordelen tijdens het sollicitatieproces?

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners