Hoe Timing de totale kandidaatervaring wist aan te pakken (Timing)

Peter Boerman Op 13 maart 2017
Gem. leestijd 4 min 1139x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe Timing de totale kandidaatervaring wist aan te pakken (Timing)

Met relatief kleine ingrepen, zoals sollicitatietips en foto’s van de recruiters, heeft Timing de candidate experience verbeterd. Het resultaat: aantoonbaar betere hires.

Lees de hele case die Timing heeft ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2017.

Omschrijving van de case

De bedrijfscultuur van Timing is te herkennen ‘aan de mensen die bij ons werken, de manier waarop wij werken en de klanten met wie wij werken’, vertelt corporate recruiter Sophie Pijnaker. ‘We hebben een open bedrijfscultuur, zijn gericht op verbetering en halen hierdoor het beste uit onszelf.’

Doen in het DNA

Doen zit in het DNA van het bedrijf, aldus Pijnaker. Om vast personeel te werven dat past bij deze cultuur is een grootschalig arbeidscommunicatieplan uitgerold. ‘Allereerst was onze website toe aan een nieuwe look & feel. Door de foto’s af te stemmen op wat er daadwerkelijk gebeurt op de bedrijfsvloer krijgen kandidaten een goed beeld van het werken bij Timing. Daarnaast zijn de vacatureteksten “Met de dag van…” allemaal op maat geschreven, vlot en enthousiast, want iedere baan is uniek.’

timingCandidate experience

Ook aan de candidate experience is aandacht besteed. ‘We willen dat kandidaten een positief gevoel krijgen als ze bij ons op sollicitatiegesprek komen. Dit doen wij niet alleen door hen op het scherm te verwelkomen met een foto van degene met wie ze een gesprek hebben, maar ook door nog een laatste sollicitatietip mee te geven. Op het scherm zijn de laatste nieuwtjes en socialemedia-uitingen over Timing te lezen. Via Twitter, Facebook, Instagram, YouTube en LinkedIn informeren we alle volgers. Onze landelijke brand ambassadors posten ook één keer in de week iets over hun werkdag zodat je een kijkje krijgt in hun werkzaamheden.’

‘Onze landelijke brand ambassadors posten ook één keer in de week iets over hun werkdag’

50 procent respons, gemiddeld een 8

Iedere kandidaat ontvangt na het sollicitatiegesprek een enquête om de sollicitatiebeleving te toetsen. De respons op deze enquête is 50 procent. ‘Hoog, ten opzichte van het landelijk gemiddelde van 20 procent’, aldus Pijnaker. ‘En met een gemiddelde van een 8 voor de sollicitatiebeleving, doen wij het ook goed.’

Tot slot is ook nog een grote ‘referral en alumni’-strategie uitgerold. Pijnaker: ‘Al onze medewerkers zijn ambassadeur van onze organisatie en kunnen het beste vertellen waarom werken bij Timing zo leuk is.’

Wat was de impact van de case?

Sinds de uitrol van de nieuwe strategie is het referralpercentage gestegen van 30 naar 63 procent, legt Pijnaker uit. ‘Dat komt doordat Timing niet alleen een leuke werkgever probeert te zijn, maar dat ook is. Vorig jaar zijn bijvoorbeeld de Timing Style wedstijden gehouden waarbij Danie Bles jureerde en onze medewerkers tips kregen om zich zakelijk of casual te kleden en konden ze zelfs fashioncheques winnen. Timers zijn zich bewust van de goede arbeidsvoorwaarden en unieke bedrijfscultuur en dragen graag mensen uit hun netwerk aan.’

Een goed opgezet en uitgerold arbeidsmarktcommunicatieplan zorgt voor betere hires en uiteindelijk voor een beter bedrijfsresultaat, stelt Pijnaker. ‘Door de website, de vacatureteksten, de aanpak op social media, het referral -en alumnibeleid kritisch onder de loep te nemen en te zorgen voor een betere aansluiting bij onze authentieke bedrijfscultuur heeft Timing nog verder kunnen groeien.’

Wat was de impact van de case in cijfers?

  • Referral hires verhoogd van 30% naar 63%
  • De sollicitatiebeleving verhoogd van een cijfer 7,3 naar een 8

timingWaarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Pijnaker: ‘Omdat onze resultaten hebben aangetoond wat de waarde is van een goed uitgezette arbeidsmarktcommunicatiestrategie. En wij mede dankzij onze in- en externe employer-brandingstrategie hebben bewezen nog verder te kunnen groeien.’

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Human Resources afdeling
  • Communications

werf& awards abn caseDe inzendtermijn voor de Werf& Awards 2017 is gesloten

De komende dagen verschijnen nog wel meerdere cases op deze site. Maar inzenden voor de Werf& Awards van 2017 is helaas niet meer mogelijk: de termijn is gesloten. Kijk voor alle informatie en alle inzendingen op Werf& Awards.

werf& awards jobtalkBenieuwd wie er wint?

Kom dan op donderdag 11 mei naar Werf& Live, en je zult er niets van missen!

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners