Waarom Baker Tilly voor elke nieuwe medewerker een boom plant

Dat is nog eens wat anders dan een sign-on bonus. Accountantskantoor Baker Tilly plant voor elke nieuwe medewerker een boom. Dat moet dit jaar al een klein bos opleveren. ‘Fijn om kandidaten te kunnen laten zien dat we dit ook doen.’

Peter Boerman Op 03 maart 2022
Gem. leestijd 3 min 546x gelezen
Deel dit artikel:
Waarom Baker Tilly voor elke nieuwe medewerker een boom plant

Of het meteen dé beslissende gadget is die kandidaten over de streep trekt in deze krappe arbeidsmarkt? Dat verwacht corporate recruiter Alexander Osse eerlijk gezegd niet. ‘Maar het is wel fijn om kandidaten te kunnen laten zien dat we dit ook doen’, zegt hij. ‘Het is in deze markt belangrijk om je te onderscheiden. En je merkt dat veel kandidaten bezig zijn met duurzaamheid. De een wat meer dan de ander, maar toch. Dit past goed bij de duurzame ambities die wij als kantoor hebben.’

Met deze actie haalt het kantoor naar schatting rond de 2.500 kg CO2 per jaar uit de atmosfeer (als alle bomen geplant zijn).

Een boom voor elke nieuwe medewerker dus. Dit jaar zullen naar schatting 100 nieuwe collega’s starten bij Baker Tilly. Daarnaast is er ook voor elke bestaande collega al een boom geplant. Al met al dus een klein bos. Die bomen voor de 100 nieuwe medewerkers zullen naar schatting rond de 2.500 kg CO2 per jaar uit de atmosfeer halen (als alle bomen geplant zijn). Je kunt het een druppel op een gloeiende plaat noemen (100 bomen halen ongeveer aan CO2 uit de lucht wat het gemiddeld kost om 9 maanden een auto te rijden, of 1 keer enkele reis naar New York te vliegen). Maar aan de andere kant: het is een initiatief wat we nog niet veel eerder gehoord hebben. En lijkt goed te passen bij de tijdgeest.

Van Brabant tot Bolivia

Voor dit initiatief werkt het accountancy- en belastingadvieskantoor samen met Trees for All, een stichting die zich in binnen- en buitenland inzet voor nieuwe bebossing of herstel van aangetast groen. Denk aan de aanleg van bos in Limburg, Brabant en Overijssel, maar net zo makkelijk voor projecten in Bolivia, Ghana en Madagaskar. Vorig jaar wist de stichting maar liefst 1 miljoen bomen te planten.

‘Een erg leuk en origineel initiatief’, zegt bijvoorbeeld Eva Mahu. Zij maakte recent de overstap naar Baker Tilly en hoorde over het initiatief tijdens haar sollicitatiegesprekken. ‘Hierdoor kreeg ik gelijk de indruk dat er bij Baker Tilly niet alleen op winst wordt gestuurd, maar dat er ook geld wordt vrijgemaakt voor maatschappelijke aspecten’, zegt ze hierover op Consultancy.nl. ‘Als nieuwe medewerker vind ik het fijn om voor zo’n organisatie te mogen werken.’

MVO bij Baker Tilly

De samenwerking met Trees for All is een van de vele pijlers binnen de duurzaamheidsagenda van Baker Tilly. Zo ondersteunt het bureau de stichtingen Lucie Burgers, Future for Nature, Goede Mensen, Bio Kinderrevalidatie en Metropool Zwolle. Ook heeft Baker Tilly de ambitie om op termijn de kantoren en het wagenpark te verduurzamen en worden medewerkers bewust gemaakt van het belang van ons klimaat. ‘Dit is echt onderdeel van ons werkgeversverhaal’, aldus Osse. ‘Daarom willen we het ook in elk sollicitatiegesprek aan de orde hebben.’

Baker Tilly is zeker niet de enige of eerste organisatie die dit al doet.

Baker Tilly, dat momenteel al ruim 800 medewerkers telt, is overigens zeker niet de enige of eerste organisatie die dit al doet, verzekert een woordvoerder van Trees for All. ‘We werken met meer dan 1.000 bedrijven samen. Organisaties geven nu al vaak een boom cadeau voor bijvoorbeeld een jubileum of relatiegeschenk. Of ze laten per product of dienst een boom planten. Maar ook een boom voor elke nieuwe medewerker is al best populair’, legt ze uit.

Ook iets moois gemaakt?

Zelf het afgelopen jaar iets moois of innovatiefs gedaan op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie of recruitment? Zend het dan nu in voor de Werf& Awards, en wie weet sta jij in mei ook op het podium te stralen.

Meteen inzenden

Lees ook

Tags:
Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners