Bedrijfssport: goed voor werknemer én werkgever

Werf& gastredacteur Op 21 februari 2013
Gem. leestijd 2 min 1818x gelezen
Deel dit artikel:
Bedrijfssport: goed voor werknemer én werkgever

Bedrijfssport goed voor werknemer én werkgeverDe BV Nederland heeft behoefte aan mentaal en fysiek fitte werknemers. Zeker met het oog op de vergrijzing en de krapte op de arbeidsmarkt, zien ook steeds meer werkgevers dit. Omdat werknemers veel tijd doorbrengen op de werkvloer, is dit een logische omgeving om een gezonde leefstijl te bevorderen.

Positieve merkassociatie

Het hebben van vitale en fitte werknemers heeft veel voordelen. Denk bijvoorbeeld aan minder ziekteverzuim en hogere productiviteit. Maar door zorg en aandacht te besteden aan de gezondheid van werknemers, laat je ook goed werkgeverschap zien en zorg voor je voor een positieve externe merkassociatie.

Vitaliteitspakket

Bedrijfssport is steeds vaker een onderdeel van het vitaliteitspakket binnen organisaties. Van een lunchwandeling tot gezamenlijk trainen voor de halve marathon, er zijn tal van mogelijkheden waarmee een werkgever bewegen binnen de organisatie kan bevorderen. In de praktijk blijkt het aantal deelnemers aan bedrijfssportactiviteiten vaak achter. Hoe zorg je nu dat werknemers wel deel willen nemen aan sportactiviteiten? Hieronder drie handvaten voor de succesvolle inrichting van bedrijfssportprogramma’s.

1. Stel je doelgroep vast

Allereerst is het van belang dat organisaties vaststellen welke interne doelgroepen ze willen aanspreken en hoe ze dit willen doen. Hiervoor moet je weten wat werknemers – letterlijk en figuurlijk – beweegt. Ook moet de werkgever duidelijk kunnen maken wat de effecten zijn bedrijfssporten. Zeker in deze economisch slechte tijden moet je kunnen laten zien wat bedrijfssport nu eigenlijk oplevert.

2. Zet intrinsieke motivatie centraal

Een andere aanbeveling is om het sportprogramma niet alleen vanuit het gezondheidsaspect in te steken. Een niet-deelnemer die zichzelf gezond genoeg vindt, kan moeite hebben om de noodzaak van bedrijfssport in te zien. Een organisatie moet daarom de intrinsieke motivatie van de werknemer centraal zetten.

3. Zorg voor een gevarieerd aanbod

Een individueel aanbod werkt vaker beter dan grote groepsactiviteiten. Niet-deelnemers geven vaak aan dat de aangeboden sportvormen of programma’s onvoldoende aansluiten bij hun wensen of persoonlijke omstandigheden. Een vrije sportvorm kan dan net dat duwtje in de rug zijn waarna ze wél deelnemen.

Deze bijdrage is geleverd door Mirjam Adriaanse namens het HR-Communicatie Netwerk.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners