Home Online Recruitment Bedrijven beseffen nog te weinig wat hun medewerkers motiveert om mee te...

Bedrijven beseffen nog te weinig wat hun medewerkers motiveert om mee te werven

643 keer
0
werven

Bedrijven weten nog te weinig wat medewerkers precies motiveert om op sociale media mee te doen met werven. Daardoor blijven de resultaten nog achter bij wat mogelijk is, aldus nieuw onderzoek.

De Gentse onderzoekers Marieke Carpentier, Sara Stockman en Greet van Hoye (universiteit Gent) schrijven in het Tijdschrift voor HRM dat recruitment via de eigen medewerkers positieve effecten heeft op zowel de korte als de lange termijn. Bovendien zijn sociale media een voordelige manier om mensen aan te trekken en het werkgeversimago te verspreiden.

De combinatie ‘eigen medewerkers + sociale media’ 

Maar in de praktijk blijven de effecten van de combinatie ‘eigen medewerkers + sociale media’ nog behoorlijk achter bij wat in theorie mogelijk is, constateren de onderzoekers ook. Dat heeft volgens hen niet zozeer te maken met of er in de organisatie een referralprogramma is, compleet met bonussen. ‘Zulke extrinsieke motieven motiveren de verspreiding van positieve informatie minder dan intrinsieke motieven, zoals jobtevredenheid, of prosociale motieven, zoals: een kennis helpen een passende baan te vinden, of de organisatie helpen een passende medewerker te vinden.’

Weten sollicitanten dat mensen een referralbonus krijgen, dan geloven ze hun wervingsverhaal niet meer

Bovendien, zo stellen ze: als potentiële sollicitanten er weet van hebben dat medewerkers bij een succesvolle referral een bonus krijgen, zullen ze hun wervingsboodschap meteen als een stuk minder geloofwaardig beschouwen.

60 semigestructureerde interviews

Geld is dus het probleem niet. Maar wat dan wel? De onderzoekers besloten het uit te zoeken via semigestructureerde interviews. Dat deden ze met een stuk of 60 HR-managers en medewerkers bij 55 Vlaamse organisaties. De meesten van hen geven aan echt wel een aantal voordelen van sociale media in de werving in te zien. Zo kun je er mooi bepaalde doelgroepen mee targetten, en kun je er ook goed andere boodschappen kwijt dan alleen maar vacatures, zeggen ze. Daarnaast zijn sociale media natuurlijk ook nog eens (erg) goedkoop.

sommigen vinden het rendement van de inspanningen op sociale media maar moeilijk te meten

Maar ze noemen ook nadelen: dat het tijd (en dus geld) kost om het allemaal bij te houden bijvoorbeeld. Of dat additionele activiteiten op sociale media ook nog best in de papieren gaan lopen. Ook vinden sommigen het rendement van de inspanningen moeilijk te meten. En ze zijn vaak bang om de controle te verliezen. Slechts een enkeling blijkt daarnaast bij te houden via welk kanaal een kandidaat uiteindelijk binnenkomt.

Sociale media nog ‘niet of amper’ ingezet

Verrassend genoeg zeggen de meeste organisaties in het onderzoek dan ook ‘niet of amper’ sociale media in te zetten voor hun recruitment. HR-medewerkers die het wel meer zeggen te doen, posten hier vooral vacatures, maar bijvoorbeeld ook: een foto van het team waar de vacature vrijkomt, of HR-gerelateerde wedstrijden. En de recruiters in deze organisaties gebruiken sociale media ook vaak om proactief kandidaten te zoeken.

bedrijven zeggen vacatures waarop ze veel reacties verwachten, vaak juist níet te delen via sociale media

Opvallend: veel organisaties in het onderzoek zeggen trouwens vacatures waarop ze veel reacties verwachten, níet te delen via sociale media. Dit omdat ze niet te veel tijd kwijt willen zijn aan sollicitaties doornemen en beantwoorden, en dus liever niet te veel reacties willen (ook al kunnen ze zo de ideale kandidaat natuurlijk wel eens mislopen).

Spontaan denken weinigen eraan vacatures te delen

Uit het onderzoek blijkt verder dat HR-managers vooral voor niche vacatures meerwaarde zien in medewerkers die hier op sociale media aandacht aan besteden. ‘De meesten ervaren echter dat medewerkers er zelden spontaan aan lijken te denken om openstaande vacatures te delen.’ Daar is dus nog wel verbetering mogelijk, aldus de onderzoekers.

Wat zijn de barrières voor medewerkers?

Wat zijn dan de barrières die medewerkers ervaren om sociale media in te zetten voor de werving van nieuwe collega’s? Meestal blijkt het gewoon onwetendheid te zijn, of voorzichtigheid in het posten van dingen over het werk. ‘Nogal wat medewerkers blijken huiverig uit angst om iets te delen dat de werkgever mogelijk niet apprecieert.’ Sommige organisaties hebben sociale media op het werk zelfs helemaal verboden, zo blijkt. En tja, dan gaat het natuurlijk helemaal lastig worden om daar je vacatures te delen…

‘medewerkers kun je beter informeren dan (alleen maar) controleren. want dat kan afschrikkend werken’

De onderzoekers adviseren organisaties daarom duidelijker te maken wat ze van medewerkers verwachten op sociale media. Ook raden ze aan hen meer hierbij te helpen. ‘Je kunt medewerkers beter informeren dan (alleen maar) controleren, want dat kan afschrikkend werken.’ En regelmatige herhaling is noodzakelijk, stellen ze. Anders zakt het zo weer in de vergetelheid. Vergeet daarbij ook vooral niet te vertellen waaróm de sociale netwerken van medewerkers zo belangrijk zijn. ‘Deel bijvoorbeeld regelmatig de resultaten. Dan wordt duidelijk hoe ze concreet bijdragen. Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat dit kan leiden tot meer betrokkenheid en inzet.’

Lees ook:

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here