Behoefte aan jongeren? Werk eens wat meer samen

Peter Boerman Op 12 januari 2015
Gem. leestijd 2 min 2160x gelezen
Deel dit artikel:
Behoefte aan jongeren? Werk eens wat meer samen

Veel jonge talenten willen zich niet binden aan één organisatie, maar eerst zoveel mogelijk rondkijken. Dat probleem is op te lossen met slimme samenwerking. Vier tips.

Jonge talenten hebben behoefte aan flexibiliteit, zegt Bernold Nieuwesteeg, mede-oprichter van ‘arbeidsmarktinnovatiebureau’ Arbinn. ‘Je ziet dat jongeren daarom steeds vaker meerdere organisaties willen leren kennen. Vaak kiezen ze dan voor een plekje bij een consultant, want ‘dan kan ik een kijkje in de keuken nemen bij heel veel bedrijven’.’

Heel waardevol

Jammer voor al die bedrijven die géén consultant zijn, zegt hij. ‘Want deze mensen kunnen wel eens heel waardevol zijn.’ Hoe kun je dan toch zorgen dat je ook die flexibiliteit biedt, waarbij jonge mensen meerdere organisaties leren kennen? Door beter samen te werken, zegt hij. ‘Laat de new hires in hun trainee- of ontwikkelingsprogramma bijvoorbeeld samenwerken met andere organisaties. Zo kom je tegemoet aan hun behoefte aan flexibiliteit. Bijkomend voordeel is dat een kijkje in de keuken ook echt wat op kan leveren. Immers, organisaties lopen vaak tegen dezelfde problemen aan.’

Vier tips

Nieuwesteeg geeft 4 tips hoe je beter kunt samenwerken, zodat je tóch de jonge talenten met hun voorliefde voor flexibiliteit kunt binnenslepen.

  1. Kies de juiste partners

‘Zoek organisaties die wel iets gemeenschappelijks hebben, bijvoorbeeld omdat ze in dezelfde sector zitten, in dezelfde regio werken of tegen eenzelfde soort probleem aanlopen. In Heerlen werken 18 organisaties samen aan Smart Service Hubs. En young professionals van energie- en nutsbedrijven werken bijvoorbeeld samen in CrossOver.’ (zie dit filmpje)

  1. Houd het laagdrempelig

‘Houd het laagdrempelig, maar niet vrijblijvend. Zorg voor een combinatie van de samenwerking en het huidige takenpakket, bijvoorbeeld een dag per week. Bouw een duidelijke structuur in, met verschillende bijeenkomsten, en laat ook experts van de organisaties reflecteren op de tussentijdse resultaten. Zo organiseer je zonder al te veel tijd en kosten een echt aantrekkelijk programma voor jonge talenten.’

  1. Kies de juiste thema’s

‘Je kunt over alles samenwerken en kennis delen, zolang je er maar niet op concurreert en je de informatie ook mag delen. Welke zaken dus? Het kan de core business zijn, waar samenwerking nodig is om de gemeenschappelijke taart te vergroten. Denk aan Big Data-onderzoek, waarbij het combineren van gegevens van verschillende bedrijven kan leiden tot nieuwe verdienmodellen. Onderwerpen waar bedrijven juist niet op verdienen, maar waar wel verbeterdrang zit werken ook, bijvoorbeeld een thema als cybersecurity of een reactie op de Participatiewet.

  1. Communiceer je visie

‘Samenwerking is nodig in onze huidige tijd. Technologische en economische ontwikkelingen gaan steeds sneller. En we komen steeds makkelijker met elkaar in verbinding. Bedrijven die meer samenwerken doen het beter, omdat ze sneller kunnen inspelen op een veranderende markt. Elon Musk, ceo van Tesla Motors, gaf bijvoorbeeld laatst alle patenten op elektrisch rijden vrij voor gebruik door andere fabrikanten.

Slimme samenwerkingen tussen organisaties zorgen ervoor dat die organisaties aantrekkelijker worden voor nieuw talent. Door samenwerkingen kan een new hire een kijkje nemen in de keuken bij veel organisaties, terwijl hij of zij tegelijkertijd wel gebonden wordt. Bovendien krijg je er als organisatie nieuwe inhoudelijke inzichten en netwerken voor. Dat is een groot voordeel in de strijd om jong talent.’

Foto via Flickr.com

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners