Campagne van de week: waarom ProRail 'Best belangrijk' weer van stal haalt

ProRail is op zoek naar honderden nieuwe treinverkeersleiders. Per jaar. Speciaal daarvoor is een nieuwe campagne gestart, met een oude slogan: ‘Best belangrijk’. Speciale selectiedagen in het land moeten zorgen voor snelle aanwas.

Peter Boerman Op 18 december 2019 Gem. leestijd 3 min900x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: waarom ProRail 'Best belangrijk' weer van stal haalt

Onder de naam ‘Europa. Best Belangrijk’ ging in maart 2004 in Nederland een publiekscampagne van start, geïnitieerd door het ministerie van Buitenlandse Zaken. Deze meerjarige campagne had als doel de Nederlandse burger bewust te maken van het belang van de Europese Unie, maar werd al vanaf het begin gekraakt door zowel Kamerleden als reclamedeskundigen. Te slap, te weinigzeggend, vlees noch vis, zo was de algemene opinie, in die tijd.

Het begrip ‘Best belangrijk’ is blijkbaar wel in veel hoofden blijven hangen.

Toch is het begrip ‘Best belangrijk’ blijkbaar wel in veel hoofden blijven hangen. Want hoe anders is te verklaren dat ProRail hem weer van stal haalt voor zijn nieuwe campagne, bedoeld om zo’n 80 tot 100 nieuwe treinverkeersleiders per jaar te werven?

Opvallend: wéér bijna tegelijk met de NS

Vorig jaar schreven we al over het toeval dat zowel NS als ProRail vrijwel gelijktijdig begonnen met een nieuwe arbeidsmarktcampagne. Nu is de timing wel wat anders, maar valt weer op dat de twee de arbeidsmarkt op bijna dezelfde tijd met nieuwe uitingen bedienen. Waar NS in oktober een campagne startte die vooral op de radio veelvuldig te horen was, doet collega-spoorbedrijf ProRail het (officieel vanaf november) vooral online, en dan met name via sociale media (al helpt een reportage in AD Utrechts Nieuwsblad natuurlijk ook mee).

Zo’n 800 verkeersleiders op 12 locaties monitoren continu alle treinen.

De spoorbeheerder heeft te kampen met vergrijzing, en tegelijk een behoorlijke groei van het treinverkeer. Daardoor dreigen tekorten aan verkeersleiders te ontstaan. ProRail is op zoek naar ‘enkele duizenden’ sollicitanten met een mbo-4, havo-, vwo- of hbo-diploma. Dit zijn er zoveel vanwege de pittige opleiding die zo’n 9 maanden in beslag neemt. De spoorbeheerder wil daarom al in de campagne laten zien wat het werk inhoudt en wat de rol van een treinverkeersleider is. Hoewel de dienstregeling op het spoor volledig is geautomatiseerd, wordt deze 24 uur per dag gemonitord door zo’n 800 verkeersleiders op 12 locaties over het hele land.

prorail best belangrijk

‘Zoveel mogelijk mensen enthousiast maken’

‘We willen zoveel mogelijk mensen enthousiast maken voor deze prachtige functie’, aldus John Voppen, sinds 1 december officieel ProRail-ceo. ‘Als treinverkeersleider sta je elke dag voor nieuwe uitdagingen. Het is een verantwoordelijke en afwisselende baan. Je krijgt te maken met complexe situaties die je snel moet oplossen. We zijn dan ook op zoek naar enthousiaste, besluitvaardige mensen met overtuigingskracht, die in een split second beslissingen kunnen nemen.’

Haalt de een zijn doktersafspraak, de ander haar vlucht of sollicitatiegesprek? Best belangrijk.

Treinverkeersleiders zorgen ervoor dat ruim 1,2 miljoen treinreizigers en 110.000 ton goederen in 5.500 treinen elke dag weer tijdig en veilig hun bestemming bereiken. Rijden de treinen volgens dienstregeling? Haalt de een zijn doktersafspraak, de ander haar vlucht of sollicitatiegesprek? ‘De snelheid waarmee je handelt bij een calamiteit heeft grote gevolgen voor heel reizend Nederland’, aldus de ondersteunende website. ‘En dat is best belangrijk.’

Ook kritiek: is dit geen leeftijdsdiscriminatie?

De start van de campagne ging overigens niet zonder kritiek van start. Met name op LinkedIn vielen veel mensen over de functie-eis van ‘Recente opleidingservaring’, die immers zou kunnen duiden op leeftijdsdiscriminatie. ProRail had die kritiek trouwens al wel voorzien, door op de eigen site alvast te melden: ‘Je vraagt je misschien af waarom recente opleidingservaring belangrijk is. We hebben gemerkt dat je makkelijker onze opleiding afrondt als je redelijk recent ervaring hebt met theoretische kennis tot je nemen.’

Die opleiding vindt plaats in Amsterdam, Utrecht, Rotterdam of Arnhem. Als sollicitant moet je wel bereid zijn daar 4 à 5 maanden dagelijks naartoe te reizen. Wel krijg je al meteen vanaf de eerste dag salaris en een reiskostenvergoeding. Voor de selectie worden in Amersfoort en Rotterdam elke drie weken, tot ergens eind februari, zogeheten selectiedagen georganiseerd. Deze selectie bestaat in eerste instantie uit een game, veiligheidstesten en een kort gesprek. In een volgende fase vindt ook een rollenspel met interview met een psycholoog plaats.

De selectie bestaat in eerste instantie uit een game, veiligheidstesten en een kort gesprek.

ProRail is een organisatie met momenteel zo’n 4.200 medewerkers. De afdeling recruitment bestaat uit 8 recruiters, een searcher en een adviseur arbeidsmarktcommunicatie. Ook zijn er 2 campagnemanagers binnen communicatie.

Lees ook:

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Mysolution
Talmark

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.