Big Data levert steeds meer voorspellende recruitmentwaarde

Peter Boerman Op 10 augustus 2015
Gem. leestijd 3 min 2014x gelezen
Deel dit artikel:
Big Data levert steeds meer voorspellende recruitmentwaarde

Met behulp van data wordt niet alleen steeds beter te voorspellen hoeveel sollicitanten een vacature oplevert, ook de optimale mediamix en arbeidsvoorwaarden worden steeds makkelijker op basis van data te bepalen. 

We staan echt aan het begin van een ‘Big Data’-revolutie in recruitmentland, stelt een verse whitepaper, geschreven door systeemleverancier Carerix en arbeidsmarktonderzoeker Intelligence Group en nu te downloaden. De whitepaper is een vervolg op ‘CV’s en profielen zijn een commodity geworden‘, verschenen in maart dit jaar, en deel van een drieluik over de beschikbaarheid van talent.

Hoger salaris = meer sollicitanten?

Volgens de nieuwe whitepaper zal het recruitmentsysteem waarmee je werkt binnen 5 jaar niet alleen de beste wervingsmix op basis van data samenstellen, je kunt met één druk op de knop ook kijken wat bijvoorbeeld een verhoging van het salaris betekent voor het aantal sollicitaties dat je mag verwachten.

Eerste tekenen

Eerste tekenen in die richting zijn er al, zeggen de auteurs, bijvoorbeeld bij PepsiCo, dat daarvoor de Big Data Analytics Suite van Broadbean gebruikt, en Tamo van Carerix, waarbij alle sollicitaties en vacatures worden gekoppeld aan de gebruikte sollicitatiekanalen.

carerix rapport big data foto

RecruitmentApp

De auteurs van de whitepaper schrijven onder meer: ‘Het is onze absolute verwachting dat als recruiters in 2019 een vacature uploaden in de cloud of een foto maken met onze ‘recruitmentApp’ van een vacature, we direct inzage krijgen in:

  • Aantal beschikbare kandidaten in de eigen talentpool
  • Beschikbare kandidaten ‘in de markt’
  • Wervingshaalbaarheid
  • Verwachte doorlooptijd van de vacature
  • Verwachte cost per hire
  • Mate waarin de arbeidsvoorwaarden competitief zijn
  • Marktconformheid van het salaris
  • Aantrekkelijkheid van de vacaturetekst
  • Duurzaamheid van de functie

En dat we aanbevelingen krijgen voor:

  • De beste wervingsmix
  • Inhoudelijke aanpassingen op basis van cultuur
  • Toevoegen van competenties
  • Alternatieve functies en wervingsmogelijkheden

Op basis van predictive analyses kan real time bekeken worden wat realistisch en haalbaar is voor een vacature en wervingsplan. Met één druk op de knop kunnen bijvoorbeeld de vacaturetekst of het geboden salaris worden aangepast, het wervingsplan worden uitgevoerd en/of de beschikbare kandidaten worden uitgenodigd.’

Nu al in Nederland, en vooral in Brabant

De whitepaper zoomt in op nu al in Nederland bestaande mogelijkheden van Big Data, zoals Lami (Lokaal ArbeidsMarkt Inzicht, een tool van USG), LinkedIn-rapportages, de werkverkenner van het UWV, Arbeidsmarktkansen.nl van Intelligence Group, Jobfeed.nl van Textkernel, en Jobdigger.nl.

Door deze gegevens te combineren met andere open data van o.a. het UWV, CBS, DUO, Google Maps en de Kamer van Koophandel heeft Brainport Development bijvoorbeeld nu al de ambitie om een platform te ontwikkelen die de Brabantse arbeidsmarkt verder transparant maakt.

Samenwerken

Volgens de whitepaper zijn de verschillende mogelijkheden nog wel gefragmenteerd, en wordt het dus noodzakelijk om meer te gaan samenwerken om de data nóg betekenisvoller te maken en de arbeidsmarkt echt transparant te maken. ‘Belangrijk wordt ook de stap daarna om van insights naar predictions en recommendations te gaan: het moment dat meerdere databronnen, geïntegreerd en volledig beschikbaar worden in het dashboard van een werkgever, waarin recruitment en HR-beleid worden georganiseerd.’

carerix rapport tekstbanner

Educated guess

Big data maken het volgens de auteurs mogelijk om een ‘educated guess’ te maken of iemand beschikbaar is voor de arbeidsmarkt. Denk: profielveranderingen op LinkedIn, de komst van een nieuwe manager, de verhuizing van een bedrijf. ‘Er zijn al algoritmen die 70 voorspellende indicatoren gebruiken in hun analyses op beschikbaarheid.’

Eén ding is duidelijk

Welke kant het precies op gaat is nog niet duidelijk, concludeert de whitepaper, maar één ding is zeker: ‘en dat is dat ons spel van ‘toegang tot beschikbaar talent’ verandert.’ ‘Daarin zal alles wat nu nog niet lekker loopt, worden opgelost, zoals de koppeling van verschillende databronnen aan elkaar. Veel data die nu nog niet ontsloten worden, worden in een periode van enkele jaren – ongevraagd – ontsloten als recommendations en preditions en automatisch verwerkt in het dagelijkse werk. De dag dat je met een nieuwe variant van de Google Glass een alert in je oog krijgt als je op een borrel ‘beschikbaar talent’ tegenkomt komt steeds dichterbij…’

carrerix rapportMeer weten? De hele whitepaper is hier gratis te downloaden. Of doe mee aan het gratis webinar.

Lees ook:

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners