Bij 6 op de 10 personen valt minimaal één aspect tegen bij de start in een nieuwe baan. Vooral de financiële beloning en de introductie zorgen voor teleurstelling.
En áls de nieuwe baan tegenvalt, valt hij gemiddeld trouwens ook behoorlijk tegen. In dat geval wordt gemiddeld aan vier verwachtingen door de werkgever niet voldaan. Eén op de drie teleurgestelde mensen vertelt dat overigens tegen niemand. Maar deze ontevredenheid zorgt wel voor demotivatie en mindere prestaties, en vaak zelfs tot ongewenst voortijdig vertrek, blijkt uit onderzoek van de Intelligence Group, in opdracht van Workwonders, onder 505 mensen die het afgelopen jaar van baan veranderden.
Teleurstelling
Opvallend is dat ruim 1 op de 4 nieuwe medewerkers (26%) al in het eerste jaar aangeeft dat de financiële beloning en loopbaanmogelijkheden tegenvallen. Van deze personen vertelt 1 op de 3 dat overigens ook buiten de deur. Dat is slecht voor je werkgeversimago en je employer brand, zegt Ardiënne Verhoeven, specialist in onboarding bij Workwonders: ‘Organisaties schetsen kandidaten bij binnenkomst vaak (te) mooie loopbaanmogelijkheden, bijvoorbeeld ter compensatie van een lager salaris. Maar dat kan alleen als die kansen er ook echt zijn.’
Realistisch verhaal
Verhoeven pleit voor een zo realistisch mogelijk verhaal tijdens de werving. ‘Uit ander onderzoek blijkt dat het verloop met 50 procent afneemt als mensen met een reëel verwachtingspatroon binnenkomen. Zo zou een bruto/netto-berekening vast onderdeel moeten uitmaken van de aanbieding die een werkgever aan een nieuwe werknemer doet.’
Goede onboarding zorgt voor vliegende start
Het is belangrijk dat organisaties de wederzijdse verwachtingen toetsen tijdens de onboarding van nieuwkomers, aldus Verhoeven. ‘Zeker als ze mensen graag willen behouden, moeten organisaties hiermee tijdens de eerste 90 dagen in een nieuwe baan heel actief zijn.’
Buddy’s
Daarnaast pleit zij voor het inzetten van buddy’s of peer-coaches tijdens de onboarding: collega’s op gelijk niveau. Die spelen blijkens het onderzoek slechts bij 7 procent van de nieuwkomers een rol. Terwijl het een laagdrempelige en effectieve manier van onboarding biedt, zegt Verhoeven.
Enkele verdere resultaten uit het onderzoek:
U heeft het afgelopen jaar een nieuwe baan gekregen. Hoe zijn uw verwachtingen met betrekking tot onderstaande aspecten uitgekomen? |
(Zwaar) tegengevallen |
Als verwacht |
(Enorm) meegevallen |
De financiële beloning |
26% |
43% |
31% |
Wat er voor mij geregeld was ter introductie |
26% |
46% |
28% |
De loopbaanmogelijkheden |
22% |
53% |
26% |
Mijn manager |
19% |
39% |
43% |
Het beleid van de organisatie |
18% |
50% |
32% |
De sfeer in de organisatie |
14% |
39% |
46% |
De inhoud van de baan |
14% |
51% |
35% |
De flexibiliteit die de organisatie van mij verwacht |
14% |
51% |
36% |
De eerste dag |
14% |
39% |
47% |
De normen en waarden van de organisatie |
12% |
53% |
35% |
De loyaliteit die de organisatie van mij verwacht |
11% |
54% |
35% |
De prestaties die de organisatie van mij verwacht |
11% |
53% |
36% |
Mijn collega’s |
10% |
38% |
52% |
Webinar Onboarding
Op maandag 24 maart vindt om 13 uur een gratis webinar plaats over het verschil dat onboarding kan maken in het succes van een nieuwe medewerker. Dit webinar wordt gegeven door Ardiënne Verhoeven van Workwonders en Geert-Jan Waasdorp van de Intelligence Group. Inschrijving kan via deze link.