Bij positieve ervaring is kandidaat tot 5 keer vaker bereid om terug te keren bij bureau

Loyaliteit opbouwen bij talent? Dat draait om veel meer dan op tijd de juiste vacatures aanbieden. Nieuw Bullhorn-onderzoek toont dat een positieve ervaring de bereidheid om weer met een bureau te werken tot wel 5 keer verhoogt.

Valérie van der Ven Op 25 oktober 2022
Gem. leestijd 3 min 444x gelezen
Deel dit artikel:
Bij positieve ervaring is kandidaat tot 5 keer vaker bereid om terug te keren bij bureau

Midden in dit hardnekkige tekort naar talent blijft succesvol talent herplaatsen een topprioriteit. Zeker nu twee derde (66%) van de uitzendkrachten en gedetacheerden over de hele wereld overweegt voor een vaste baan te gaan. Maar arbeidsbemiddelings- en recruitmentbureaus kunnen dit wel beïnvloeden, blijkt uit nieuw onderzoek van recruitmenttechbedrijf Bullhorn. Hebben uitzendkrachten en gedetacheerden een positieve ervaring tijdens hun contact met een bureau, dan zijn ze volgens hen tot wel 5 keer vaker bereid om weer met dat bureau in zee te gaan bij een volgende zoektocht.

Bijna de helft gaf aan zich níet opnieuw te willen laten plaatsen door hetzelfde bureau.

Het cloudcomputingbedrijf ondervroeg ruim 400 Nederlandse talenten die werkzaam zijn in de gezondheidszorgsector en commerciële en professionele sectoren. Daaruit kwam een weinig positief beeld naar boven. Bijna de helft van de respondenten gaf namelijk aan zich níet opnieuw te willen laten plaatsen door hetzelfde bureau, zelfs als het hen weer een geschikte baan zou kunnen aanbieden. Het is dus cruciaal om de best mogelijke recruitmentervaring te bieden voor het beschikbare talent, concludeert Bullhorn.

Kansen voor bureaus

Wat betreft de keuze voor een arbeidsbemiddelingsbureau, liggen er kansen voor bureaus om te werken aan duurzame relaties door aan de verwachtingen van het talent te voldoen. De topprioriteiten voor uitzendkrachten en gedetacheerden zijn bijvoorbeeld: toegang tot aantrekkelijke functies (42%), positieve ervaringen in het verleden (24%) en een goede reputatie (15%). Rond twee derde (65%) meldde dat zij de flexibiliteit willen om thuis te werken, ongeacht de baan. En 80% had interesse in het deelnemen aan omscholings-, bijscholings- of certificeringsprogramma’s aangeboden door het bemiddelingsbureau.

Het talent wil dat recruiters vaker en proactiever communiceren over interessante kansen.

De ondervraagde kandidaten willen ook dat recruiters vaker en proactiever communiceren over interessante kansen. Ruim 2 van de 5 (41%) zeiden dat zij minstens één keer per week iets willen horen van recruiters wanneer zij op zoek zijn naar nieuwe kansen. E-mail is het populairste communicatiekanaal (46%), gevolgd door telefoon (30%), LinkedIn (13%) en meldingen via apps (7%). Het is dus van belang om de communicatievoorkeuren van een talent te bepalen, aldus de onderzoekers: als recruiters niet het gewenste kanaal gebruiken, geven respondenten aan dat de kans dat zij weer met dat bureau werken halveert.

recruitmentervaring

Redelijke periode

Stiptheid is ook een veelgehoorde zorg: bijna 3 van de 5 uitzendkrachten en gedetacheerden (57%) geven aan dat zij een zoektocht naar een baan hebben laten varen omdat het recruitmentproces te lang duurde. Een kwart (25%) geeft aan dat recruiters niet binnen een redelijke periode op vragen reageren.

Kandidaten die responsiviteit ervaren zeiden 2 keer vaker dat zij opnieuw met dat bureau willen werken.

De waarde van tijdige communicatie gaat verder dan het wervingsproces: geplaatste kandidaten die responsiviteit ervaren tijdens hun plaatsingen zeiden 2 keer vaker dat zij opnieuw met dat bureau wilden werken. Daarbij zeiden 3 van de 10 (29%) dat zij merkten dat het bureau minder responsief werd na hun indienstreding. Een vergelijkbaar aantal (30%) meldde dat recruiters niet proactief reageerden als een kans om de een of andere reden niet doorging.

Tijdige communicatie

Andre Mileti, Product Evangelist, Talent Experience, Bullhorn: ‘Ervaringen bieden van consumentenkaliber tijdens de hele talent life cycle is nu belangrijker dan ooit. Zo behalen bemiddelingsbureaus positieve resultaten. Dat betekent bijvoorbeeld zorgen dat de reputatie van je organisatie op Google en andere beoordelingssites onaantastbaar is. Maar ook intuïtieve onboarding- en werkgerelateerde diensten bieden, of echte waarde in de vorm van tijdige communicatie en passende vacatures.’

‘Met deze simpele tactieken is exponentieel rendement te behalen.’

‘Met deze simpele tactieken, mits goed uitgevoerd, is exponentieel rendement te behalen. Het begint en eindigt met het onderzoeken van de hele talentreis, het definiëren van de momenten die ertoe doen en zorgen dat jouw inspanningen ook echt bijdragen aan tevreden medewerkers. Als je beter gaat scoren in beoordelingen, je time-to-fill afneemt en je meer verwijzingen en herplaatsingen ziet, weet je dat je goed bezig bent.’

Meer weten?

Lees hier het volledige GRID Talent Trends-rapport.

Lees ook

Deel dit artikel:

Valérie van der Ven

Partner Succes Managerbij Werf& | ToTalent
Valérie is een servicegerichte dame met een achtergrond in hospitality & hotelmanagement. Na jaren in mooie hotels te hebben gewerkt, is ze in 2018 overgestapt naar - zoals ze het zelf noemt - het kantoorleven. Gestart in verkoop binnendienst, vervolgens ervaring opgedaan binnen HR en zo doorgegroeid naar recruitment als coördinator. Vanaf 1 maart 2021 is ze werkzaam bij Werf& | ToTalent. Valérie is erg enthousiast om de recruitmentindustrie van top tot teen te leren kennen en haar doel is om partners zo goed mogelijk van dienst te zijn. Partners kunnen met al hun vragen terecht bij Valérie.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners