Bijna alle stoplichten op groen in recruitmentmarkt

Peter Boerman Op 10 maart 2016
Gem. leestijd 2 min 1332x gelezen
Deel dit artikel:
Bijna alle stoplichten op groen in recruitmentmarkt

Bijna alle stoplichten staan op groen, met vooral meer aandacht voor employer branding, social media en vacatureteksten.

In de derde editie van de Stand van Werven, een onderzoek van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie is duidelijk te zien dat de markt van werving, arbeidsmarktcommunicatie en recruitment, volop tot leven is gekomen. Bijna alle stoplichten staan op groen, met vooral meer aandacht voor employer branding, social media en vacatureteksten. In tegenstelling tot de meting in 2014 voeren kostenreductie en minder budget minder de boventoon. Het tegenovergestelde is eerder het geval, wat duidt op een sterk herstel van de wervingsmarkt.

  • Lees hier het hele rapport

Meer budget

Uit de resultaten blijkt dat slechts 1 op de 6 ondervraagde wervingsprofessionals minder budget verwacht te hebben in 2016, terwijl ruim 1 op de 3 respondenten zegt méér budget te hebben. De helft van de ondervraagden verwacht in 2016 dan ook meer mensen aan te nemen.

Meer branding en social media, betere teksten

Het extra budget wordt volgens het onderzoek vooral geïnvesteerd in meer employer branding (70%), social media (67%) en aandacht voor vacatureteksten (66%). ‘Verleiden en zichtbaarheid zijn daarmee sleutelwoorden om een brug te slaan naar beoogd talent en de concurrentie op de arbeidsmarkt aan te gaan’, aldus het onderzoek. Verder wordt er ingezet op LinkedIn, analytics en mobile.

Meer instroom en impact in de organisatie

Van de ondervraagden verwacht 50 procent in 2016 meer aannames en 55 procent meer instroom. Vooral in organisaties van meer dan 200 werknemers zeggen de respondenten dat de impact van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment stijgt. Kleinere organisaties (tot 200 mensen) zitten vooral op directe werving, zo blijkt. Zij richten zich met name op LinkedIn, en de groei in aannames en bij instroom. Voor middelgrote organisaties ligt het accent meer op verleiden, zoals ‘employer branding’ en ‘verbeteren van de vacatureteksten’. Bij de grote organisaties zien we meer accent op technische oplossingen, zoals ‘analytics’ en ‘mobile’. Zij richten zich meer op het optimaliseren van het proces en het vergroten van impact binnen de eigen organisatie. Stand van Werven

Over het onderzoek Stand van Werven 2016

Het onderzoek voor de Stand van Werven is in de eerste drie weken van januari uitgevoerd onder 289 wervingsprofessionals. Zij zijn online ondervraagd door onderzoeksbureau Intelligence Group in opdracht van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. 77 procent van hen was werkzaam in recruitment, 45 procent in de arbeidsmarktcommunicatie. Het is het derde jaar op rij dat het onderzoek wordt uitgevoerd. Lees hier over de onderzoeken van 2014 en 2015.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners