BoekWerk: de favoriete boeken van hoofdredacteur Peter Boerman

Wat zijn de boeken die jou inspireren bij je werk in de recruitment? Dat vragen we elke maand in de rubriek BoekWerk, met deze keer onze eigen hoofdredacteur Peter Boerman.

Laura Bosua Op 10 juli 2019 Gem. leestijd 3 min387x gelezen
Deel dit artikel:
BoekWerk: de favoriete boeken van hoofdredacteur Peter Boerman

Er zijn veel boeken die mij inspireren, die me boeien of die me op het verkeerde been zetten, en die ik juist daarom zo goed vind. Ik heb bewust niet alleen maar boeken over arbeidsmarkt en recruitment uitgezocht, hoewel ze daar allemaal op hun eigen manier toch ook weer wél over gaan. Het lijstje:

#1. Ben Ligteringen – Het Nieuwe Werk: wie heeft straks nog een baan? En wat voor een baan?

Inmiddels een soort van klassieker, dit boek uit 2003, waarin oud-PW-oprichter Ben Ligteringen de toekomst van ons werk beschouwt. Hij heeft het daarin al over fenomenen als ‘de wereld zonder werk’, de slechte benutting van het menselijk kapitaal, en lean production, voordat iedereen het daarover had. En dat op een analytische manier, gelardeerd met leuke voorbeelden, zoals de opkomst van het Nederlandse vliegtuigmateriaal glare. Ook ruim 15 jaar later blijft het boek voor mij belangrijke vragen opwerpen over dat wonderlijke fenomeen werk, en is het daarmee nog altijd relevant én inspirerend.

Ook 15 jaar later roept het boek nog steeds vragen op over dat wonderlijke fenomeen werk.

#2. Richard Sennett – De cultuur van het nieuwe kapitalisme

Richard Sennett is voor mij een van de weinige ‘denkers’, die ik altijd weer leuk vind om te lezen, en die steeds weer met goede verhalen en nieuwe vragen de ‘nieuwe economie’ bestookt. ‘De flexibele mens’ was het eerste boek dat ik van hem las, en daarin zet hij als socioloog mooi uiteen wat de flexibilisering van de economie met ons allen doet. ‘De cultuur van het nieuwe kapitalisme’ gaat een stap verder, en is in zekere zin verontrustend, omdat het genadeloos laat zien hoezeer ervaring, talent en vakmanschap wereldwijd in de verdrukking zitten. Maar er zit gelukkig ook een hoop optimisme in het boek, met bovendien ook nog een goed woordje voor Nederland, en dat is altijd leuk.

#3. Atul Gawande – Het checklist-manifest

Er zijn heel veel heel vervelende managementboeken. Maar dit is er zeker niet één van. De auteur is chirurg en beschrijft met aansprekende anekdotes de enorme meerwaarde van het werken met checklisten. Nu denk je misschien: een checklist, is dat nou zo bijzonder? Nou, dat blijkt het dus zeker te zijn. Simpele checklisten kunnen niet alleen levens redden, ze blijken het werk van eigenlijk iedereen aanzienlijk te kunnen verbeteren. Dus ook van de recruiter. Een boek over werk zoals het bedoeld is: spannend en overtuigend opgeschreven, maar echt voor iedereen relevant.

#4. Simon Barrow & Richard Mosley – The Employer Brand

Het enige standaardwerk in de wereld van de arbeidsmarktcommunicatie, dit boek uit 2005. Eigenlijk het eerste boek dat de brug tussen HR en marketing wist te slaan, en dat niet alleen op een academische manier alle aspecten van het vak beschreef, maar dat ook nog eens wist te larderen met tal van aansprekende voorbeelden. Het blijft een beetje een schoolboek, en daarom niet echt voer voor het nachtkastje, maar desalniettemin onontkoombaar, vind ik, en nog steeds relevant voor iedereen die van zijn employer brand meer wil maken dan het nu is.

#5. Dekker, Freese, Oonk en Waasdorp – Schaarste bestaat niet

Dit boek is gek genoeg een beetje ondergewaardeerd, vind ik. Terwijl het toch vol staat met overtuigende verhalen en het duidelijk maakt dat klagen over schaarste niet werkt, maar dat je met creativiteit en een brede blik altijd voldoende arbeid kunt aantrekken. ‘Dit boek biedt de paraplu’s en warme, droge handdoeken voor als het al regent en de arbeidsschaarste gevoeld wordt’, zo luidt de achterflap. ‘Maar het is ook vooral de buienradar die ervoor zorgt dat je de bui vóór kunt zijn en droog zit als de rest druipend binnen komt lopen.’ En zo is het maar net. Misschien was dit boek zijn tijd nogal vooruit, in 2013. Maar inmiddels verdient het een breder publiek, denk ik.

Zelf meedoen?

Stuur een lijstje met de 5 boeken die jou het meest inspireren en waarom (hoeven niet per se boeken over recruitment te zijn) naar laura@werf-en.nl.

Deel dit artikel:
Laura Bosua

Laura Bosua

Redacteur bij Werf& Media

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
HROffice
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.