Tricky sollicitatievragen? Ze voorspellen niets, behalve het sadisme van de interviewer

Peter Boerman Op 18 september 2018 Gem. leestijd 2 min977x gelezen
Deel dit artikel:
Tricky sollicitatievragen? Ze voorspellen niets, behalve het sadisme van de interviewer

Tricky sollicitatievragen? Brainteasers? Ze zeggen niets over de kandidaat, maar meer over – vooral – het narcisme en sadisme van de recruiter die ze stelt, blijkt uit nieuw onderzoek.

Hoeveel pingpongballen passen er in een jumbojet? Hoe lang duurt het om elk raam in Londen te wassen? En hoeveel boeken verschijnen elk jaar? Vragen die nog steeds worden gesteld in sommige sollicitatiegesprekken, vooral bedoeld om de kandidaat uit z’n tent te lokken en – zoals verondersteld – het ‘probleemoplossend vermogen’ te testen. Maar de voorspellende waarde van zulke brainteasers is onzin, blijkt uit nieuw onderzoek, gepubliceerd in Applied Psychology.

Brainteasers verraden weinig’

Sterker nog: ‘Zulke brainteasers verraden weinig over de persoonlijkheid en intelligentie van de kandidaat, maar vooral veel over het karakter van degene die de vragen stelt’, aldus Scott Highhouse, hoogleraar aan Bowling Green State University en co-auteur van de studie. Google is een van de bekendste bedrijven die jarenlang zulke moeilijke vragen aan sollicitanten stelde, maar is daar al een paar jaar mee gestopt, juist ook omdat zulke vragen vooral gemeen blijken te zijn, in plaats van voorspellend.

Drie soorten vragen onderzocht

Om tot hun conclusie te komen, gaven de onderzoekers aan 736 volwassenen verschillende sollicitatievragen om te stellen. Daaruit konden ze drie soorten kiezen: traditionele vragen (‘Kun je goed luisteren?’), gedragsvragen (‘Vertel eens over wat je deed toen je laatst een fout maakte’) en de brainteasers. Vervolgens kregen deze proefpersonen ook allemaal een persoonlijkheidstest in te vullen.

‘Ook mensen die zeggen te geloven in het belang van intuïtie, geven kandidaten graag brainteasers’

Uit de analyse die volgde bleek dat vooral degenen die goed scoorden op ‘narcisme’ en ‘sadisme’ een voorkeur aan de dag legden voor de tricky vragen. Opvallend: het waren niet alleen sadisten, maar ook mensen die zeiden te geloven in het belang van intuïtie die graag zulke selectievragen stelden.

‘Loop maar weg bij zo’n vraag’

Een tweede experiment in het onderzoek liet zien dat het gebruik van brainteasers verraadt dat zulke interviewers zich niet kunnen inleven in het perspectief van de kandidaat. Genoeg redenen om met zulke vragen te stoppen dus. De onderzoekers raden kandidaten zelfs aan om weg te lopen zodra een recruiter zo’n tricky vraag stelt. ‘Je kunt je sollicitanten beter op een gestructureerde manier vragen hoe ze met een hypothetische situatie omgaan. Dat zegt veel meer over hoe goed ze zullen presteren dan of ze al dan niet een raadseltje kunnen oplossen.’

Lees ook:

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Managing Director bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
HROffice
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.