Reinald Snik: ‘Bureaus overbodig? Ze worden juist waardevoller dan ooit!’

Peter Boerman Op 03 december 2014
Gem. leestijd 4 min 3066x gelezen
Deel dit artikel:
Reinald Snik: ‘Bureaus overbodig? Ze worden juist waardevoller dan ooit!’

In het huidige recruitmentlandschap zijn bureaus helemaal niet overbodig. Sterker nog: ze worden juist waardevoller dan ooit, omdat ze anticyclisch kunnen werken.

Dat stelt althans Reinald Snik, ceo van ATS-expert Carerix, partner van De Wereld Werft, het jaarlijkse evenement van Werf&, dat dit jaar plaatsvindt op 11 december in Regardz The Globe in Den Haag.

Veel toegevoegde waarde

Bureaus moeten volgens hem echter wel hun rol radicaal anders invullen, zegt hij. ‘Bureaus zijn de expert als het gaat om het vinden, matchen en plaatsen van het juiste talent. Zij hebben de toegang tot up-to-date kandidaatnetwerken en de processen om talent gestructureerd te volgen. Bureaus moeten zich volgens mij dan ook toeleggen op het genereren van talentpools, het ‘engagen’ van veelbelovende kandidaten en het selecteren en matchen van de juiste persoon op de juiste plaats. Daarmee kun je als bureau enorm veel toegevoegde waarde bieden.’

Hoe vind je mensen?

Natuurlijk, zegt hij, ‘Het is waar dat de markt steeds toegankelijker wordt en dat veel doelgroepen relatief eenvoudig te vinden zijn. Werkzoekenden presenteren zich online via jobboards, LinkedIn en talloze andere kanalen. Er is een enorm veel informatie voor en over iedereen beschikbaar. Maar wordt het daarmee ook eenvoudiger het juiste talent aan te trekken? Weet jij waar je precies moet zoeken? En hoe selecteer  je uit het enorme aanbod nou precies de allerbeste kandidaat? En misschien wel het meest urgent: hoe vind je mensen die niet gevonden willen worden?’

Anticyclisch talent aantrekken

Snik ziet juist hier een grote rol weggelegd voor bureaus. ‘Vooral als het gaat om het bouwen van up-to-date talentpools. Juist het anticyclisch werken, daar zijn corporates niet op ingericht. Terwijl het van groot belang is juist al in tijden dat je weinig werft, alvast voor de toekomst een verbinding aangaat met veelbelovende talenten.’

Matchen kan zoveel beter

Ook het matchen zelf kan nog véél efficiënter en effectiever, stelt hij. ‘Wij werken aan instrumenten om  iedere kandidaat  op verschillende manieren te assessen zodat een echt 360°-advies gegeven kan worden. Dus niet alleen gegevens over opleiding, capaciteiten, ervaring, maar ook over bijvoorbeeld persoonlijkheid, potentie, voorkeuren, uitstraling en gedrag. Zowel op basis van het CV, maar ook door middel van testen, (video-)pitches en interviews.  En natuurlijk kijken we ook naar het ‘gedrag’ op social media’, aldus Snik.

Newsitem_Roadshow2014_Header

foto: Carerix Roadshow

Killer questions en een powerpitch

Alle kandidaten die willen worden opgenomen in de databank, beantwoorden een paar ‘killer questions’, vullen hun profiel in, nemen deel aan een e-assessment met gekwalificeerde assessors en geven in een video een ‘powerpitch’. ‘Hierdoor krijg je een heel rijke databank met verschillende matchcriteria, die de consultant beter ondersteunt in het vinden van de perfecte kandidaat’, zegt Snik.

Megaklus in 3 maanden

Hij wijst op het voorbeeld van een Engelse retailer bij wie 750 shopmanagers drie of meer tijdelijke krachten moesten werven om de drukte in de kerstperiode op te vangen. ‘Er was een wervingsbehoefte van in totaal ongeveer 10.000 kandidaten waarbij circa 100.000 kandidaten via online methodieken in 3 maanden werden beoordeeld en bij geschiktheid voorgesteld werden aan de shopmanagers. E-assessment en video interview speelden een belangrijke rol in het advies aan de shopmanager. Een megaklus die binnen de gestelde tijd met succes is afgerond.’

Onvindbaar voor ‘stalkende recruiters’

Met een goed onderhouden talentpool heb je als recruiter goud in handen, benadrukt Snik. ‘Het tijdig vinden van de juiste kandidaat is lang niet altijd eenvoudig. Neem bijvoorbeeld de écht schaarse doelgroepen, zoals Java-developers. Zij trekken zich steeds meer terug uit de gangbare sociale media. Zij worden tot vervelens toe gehunt en hebben er genoeg van om dag in dag uit te worden bestookt met mooie beloften waar ze op dat moment niet op zitten te wachten. Zij minimaliseren hun LinkedIn-profiel en schermen zich af op social media, zodat ze vrijwel niet meer vindbaar zijn.’

In-game jobrecruitment

Kijk, en dáár komt de waarde van gespecialiseerde bureaus om de hoek kijken, zegt hij. ‘Je moet exact weten waar je jouw doelgroep kunt vinden en wat hen beweegt. Dat vereist veel kennis van de markt en dat is bij uitstek iets waar bureaus hun toegevoegde waarde kunnen bewijzen. Goed voorbeeld hiervan is een case van het Deense recruitmentbureau Uncles dat besloot kandidaten te werven via een in de doelgroep populaire online game (zie video onder, red.). Het bureau benaderde de beste spelers van de game met het verzoek te helpen kandidaten te vinden. Zij deden dit in de game onder hun (succesvolle) nickname. Een lowbudgetcampagne met een ongekend succes. Binnen een week hadden ze 50 sollicitaties van high-end developers.’

Veeleisende doelgroep

En dan komen we gelijk bij een volgende bottleneck, zegt Snik. ‘Want áls jouw schaarse kandidaat belangstelling heeft voor jouw vacature, moet je daar wel klaar voor zijn als werkgever. Dit kaliber kandidaten verwacht absoluut een perfecte candidate experience. Hij klikt echt niet oeverloos door totdat hij vindt wat hij zoekt. Zorg dus dat je site volledig responsive en adaptive is, leid hen naar een speciale landingspage en spreek hen aan in hun eigen taal en met de pullfactoren die voor hen van belang zijn.’

Blijf boeien

Het hele proces moet persoonlijk, soepel en snel verlopen, zegt Snik. ‘Je wilt niet weten hoeveel geschikte kandidaten tijdens het sollicitatieproces afhaken, omdat ze niet op de juiste wijze benaderd worden of het proces gewoon veel te lang duurt. En zorg ook vooral dat je de kandidaat blijft boeien met kwaliteitsinformatie op maat, ook na de registratie.’

Nieuw businessmodel

Juist bureaus kunnen hun opdrachtgever goed adviseren en faciliteren in dit hele proces, zegt Snik. ‘Samenwerken en ontzorgen, dat zijn de sleutelwoorden voor de toekomst. Samen optrekken en transparant en meetbaar maken wie waarvoor verantwoordelijk is in het volledige hiring proces.’ Als bureaus dit voor elkaar krijgen, gloort er nog een mooie toekomst voor hen, daar is Snik van overtuigd. ‘Als corporates en bureaus op deze manier gaan samenwerken, tillen ze met elkaar het recruitmentvak naar een hoger niveau.’

locatie-de-wereld-werft-2014-620x330Reinald Snik is als ceo van Carerix, wereldwijd leverancier van geïntegreerde CRM oplossingen voor werving & selectie en detachering, een van de supporters van De Wereld Werft 2014, dat dit jaar plaatsvindt op 11 december in Regardz The Globe in Den Haag.

Inschrijven voor dit jaarlijkse evenement kan hier.

Stel je eigen breakout-programma samen

Naast het plenaire programma met sprekers van onder meer Booking.com en Liander kun je je eigen breakout-programma samenstellen. Het aantal plaatsen bij deze breakouts is beperkt, dus reserveer een stoel door je in te schrijven.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners