Gem. leestijd 3 min  144x gelezen

Hoe het GVB laat zien dat het ook een snoepwinkel voor techneuten is

Bij het GVB denken velen meteen aan tram- en buschauffeurs. Maar het Amsterdamse vervoerbedrijf heeft ook zelf alle technici voor het vervoer in huis. Een nieuwe campagne wil dat iedereen duidelijk maken, en meteen genoeg mensen aan boord krijgen.

Het artikel gaat hieronder verder.

Masterclass Employer branding

Neem een voorsprong met een sterk werkgeversmerk. Om nieuw talent binnen te halen én om te verbinden met jouw ...

Bekijk event
Lees meer over Masterclass Employer branding
Hoe het GVB laat zien dat het ook een snoepwinkel voor techneuten is

Het Amsterdamse GVB dook de afgelopen jaren al vaker op in de rubriek ‘Campagne van de week‘, vorig jaar bijvoorbeeld nog met een door A.I. gemaakte campagne, even later trouwens nog gevolgd door een andere buschauffeurs-campagne. Maar wat veel mensen nog steeds niet weten, is dat het vervoerbedrijf niet alleen metro’s, trams en bussen laat rijden en veerponten laat varen, maar ook zelf alle techniek daarvoor in huis heeft, en dus ook een belangrijk technisch werkgever is. Een recent gelanceerd campagne onder de noemer Alle techniek aan boord moet ook dat aan de arbeidsmarkt duidelijk maken.

‘Snoepwinkel voor techneut’

De campagne, ontwikkeld door employer branding-bureau Workstuff, focust in de eerste fase dus vooral op het vergroten van de bekendheid van GVB als technische werkgever. ‘Bij een baan bij GVB denk je al snel aan een tramconducteur of buschauffeur. Maar achter de schermen schuilt een enorme diversiteit aan technische functies in allerlei vakgebieden. Dit maakt GVB een unieke werkplek voor technici van alle disciplines’, verklaart senior adviseur arbeidsmarktcommunicatie Renske Roes. ‘Voor techneuten is GVB echt een snoepwinkel: er is enorm veel te kiezen en te ontdekken.’

Bij het GVB denken velen meteen aan tram- en buschauffeurs. Maar het Amsterdamse vervoerbedrijf heeft ook zelf alle technici voor het vervoer in huis. Een nieuwe campagne wil dat iedereen duidelijk maken, en meteen genoeg mensen aan boord krijgen. 

Het bedrijf is de enige vervoerder in Nederland met de hele technische keten onder één dak. Van technisch onderhoud en hightech engineering tot spoorproductie in eigen fabriek. Niet verwonderlijk dus dat in alle uitingen van de nieuwe campagne échte GVB-medewerkers de hoofdrol spelen, technici die dagelijks zorgen dat de stad blijft draaien en in beweging blijft. ‘De bevlogenheid en trots van alle medewerkers straalt echt ervanaf in alle beelden’, aldus Sander van de Vlasakker, de creatief directeur bij Workstuff.

Stickers op de tram

De campagne wordt breed uitgerold in en rond Amsterdam, met onder andere commercials op AT5, lokale bioscoopreclame, social ads, in-game advertising en bestickering van trams en bussen. De mediastrategie van de campagne is (opnieuw) ontwikkeld in samenwerking met Bluewave. ‘GVB heeft alles in huis voor technisch talent’, zegt Danique Tijssen (client director bij Bluewave). ‘Samen zorgen we dat deze boodschap landt bij precies de juiste mensen.’

Bij het GVB denken velen meteen aan tram- en buschauffeurs. Maar het Amsterdamse vervoerbedrijf heeft ook zelf alle technici voor het vervoer in huis. Een nieuwe campagne wil dat iedereen duidelijk maken, en meteen genoeg mensen aan boord krijgen. 

Samen met het recruitment marketing-bureau is voor de campagne een full funnel-aanpak opgezet waarbij content en media zijn afgestemd op 4 technische doelgroepen: Onderhoud & reparatie, Engineering, Project- en assetmanagement en Data & IT. Vanuit de online campagne komt iedere specifieke doelgroep op een eigen landingspagina terecht met relevante informatie en specifieke vacatures.

Bezuinigingen op til

De campagne komt overigens in een roerige tijd voor het GVB. Het vorige – nu demissionaire – kabinet had besloten tot bezuinigingen van maar liefst 335 miljoen euro, op al het openbaar vervoer in Nederland. De grootste klappen vallen daarbij in de vervoerregio’s Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, die gezamenlijk 110 miljoen euro moeten inleveren. Om daartegen te protesteren hield het GVB, samen met andere vervoerders als de Haagse HTM, de Rotterdamse RET en het onder meer in de Zaanstreek actieve EBS gisteren om precies 8:45 uur een ‘toeter-actie‘ van 20 seconden.

Bij het GVB denken velen meteen aan tram- en buschauffeurs. Maar het Amsterdamse vervoerbedrijf heeft ook zelf alle technici voor het vervoer in huis. Een nieuwe campagne wil dat iedereen duidelijk maken, en meteen genoeg mensen aan boord krijgen. 

Mochten de bezuinigingen, ondanks de val van het kabinet nog doorgaan, dan dreigt tot 20% van het ov te verdwijnen en worden de prijzen van kaartjes bovendien fors duurder. Dit raakt niet alleen de bereikbaarheid van mensen, maar zou ook de bouw van 300.000 woningen in gevaar brengen, aldus de initiatiefnemers van de protestactie. Het protest over de bezuiniging vindt plaats in de week dat de Tweede Kamer en het demissionaire kabinet debatteren over de Voorjaarsnota 2025. Tijdens dat debat kan nog besloten worden de bezuinigingen terug te draaien. Gebeurt dat niet, dan volgen er zwaardere acties, zo is al aangekondigd.

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners

Bekijk het event