Hoe de reiswereld meer jong talent wil trekken

Het duurde even, maar uiteindelijk kwam hij er toch: de campagne waarmee de reiswereld van zich laat horen en jong talent wil aantrekken. Hoe heeft die campagne uiteindelijk vorm gekregen?

Peter Boerman Op 31 augustus 2022
Gem. leestijd 4 min 418x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe de reiswereld meer jong talent wil trekken

Net nu iedereen weer een beetje lijkt te zijn teruggekeerd van vakantie, lanceert Reiswerk een grote online arbeidsmarktcampagne om zo nieuw talent te enthousiasmeren en activeren voor een baan in de reiswereld. Alvast voor de vakantie van volgend jaar, zeg maar.

Reiswerk wil ook mensen aanspreken die de branche in de coronatijd hebben verlaten.

Het arbeidsmarktfonds van de reisbranche heeft daarvoor een interactieve video gemaakt, diverse video-interviews met jonge medewerkers uit diverse reisbedrijven en een speciale website waarop informatie te vinden is over diverse functies. Dit alles om het werken in de reiswereld aantrekkelijker te maken en jong talent aan te sporen om direct een kijkje te nemen op de vacaturebank van Reiswerk.

De campagne richt zich met name op studenten en net afgestudeerden, maar Reiswerk hoopt ook medewerkers aan te spreken die de branche als gevolg van de coronacrisis hebben moeten verlaten en nu best wel weer terug willen. De online campagne is opgezet samen met creatief bureau Postcards to the Moon. De campagne zal gefaseerd worden uitgerold en gepusht op de social media van Reiswerk.

Bijna 500 vacatures

esther gathier reiswerk reiswereld
Esther Gathier

‘Vrijwel alle reisorganisaties hebben behoefte aan nieuw personeel. Dit zien wij ook terug in het toegenomen aantal vacatures op onze website. Inmiddels staan er bijna 500 vacatures op onze vacaturebank’, aldus Reiswerk-manager Esther Gathier. Met de campagne wil ze niet alleen de reisbranche opnieuw op de kaart zetten, ook noemt ze het tijd voor een vlotter, eigentijdser imago. ‘Werken in de reiswereld betekent werken in een jonge, dynamische omgeving met het mooiste product dat er is: reizen!’

‘Werken in de reiswereld betekent werken met het mooiste product dat er is: reizen!’

‘Sommigen hebben het beeld dat je de hele dag achter de computer reizen verkoopt en je niet kan doorgroeien of -stromen’, vervolgt ze. ‘Hierdoor nemen ze vaak een carrière in de reissector niet in overweging. Maar niets is minder waar: de branche is juist enorm dynamisch en het werk erg afwisselend. Dat biedt volop kansen tot ontwikkeling. Voor elk talent, op elk niveau en in elk vakgebied, is in de reiswereld een passende, interessante baan te vinden. Deze veelzijdigheid aan carrièremogelijkheden maakt een baan hier leuk en interessant.’

Lang aangekondigd

Zelfs ANVR-voorzitter Frank Oostdam verzuchtte op LinkedIn: ‘Lang op gewacht, maar dan toch gekomen‘. De campagne was dan ook al langere tijd in de maak. Maar vooral het overleg met de hele branche nam de nodige tijd in beslag, aldus Gathier. ‘Om met de campagne écht impact te maken, is nauw samengewerkt met de sector. Van verschillende reisbedrijven uit zowel de zakelijke markt als de consumentenmarkt hebben we nuttige input gekregen. We zijn blij dat we het nu eindelijk met iedereen kunnen delen.’

‘Om met de campagne écht impact te maken, is nauw samengewerkt met de sector.’

Het is dan ook geen Reiswerk-campagne geworden, benadrukt ze, maar echt ‘een campagne van, voor en door de branche. Ik hoop dat reisondernemingen de campagne omarmen en dat zij de video’s gaan delen op hun eigen kanalen, zodat we meer toekomstig talent bereiken.’ Bij de campagne wordt namelijk ook een toolkit aangeboden, waarmee reisondernemingen en onderwijsinstellingen ook zelf aan marketing kunnen doen.

reiswereld campagne video

Interactieve video

Opvallend onderdeel van de campagne is een interactieve ‘Ben jij een match’-video, waarin Reiswerk-host Lindsey van Loon de kijker meeneemt in verschillende onderdelen en vakgebieden in de reiswereld, en tegelijkertijd informatie verzamelt en vragen stelt aan de kandidaat, zodat die uiteindelijk een betere beslissing zou moeten kunnen nemen.

Gathier heeft er goede hoop op dat de hele campagne gaat helpen om de tekorten in de branche tegen te gaan. ‘We hebben niet de illusie dat het personeelstekort na deze campagne is opgelost’, zei ze er al eerder over. ‘Wel draagt het hopelijk bij aan een beter beeld van de vele mogelijkheden om te werken in deze branche, en aan meer sollicitaties bij reisondernemingen. Want hoe turbulent het werk in deze branche ook af en toe kan zijn, het is wel echt een fantastische, dynamische, avontuurlijke branche met veel mogelijkheden.’

reiswereld reiswerk campagne lancering

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners