Campagne van de week: nieuwe bakkers zijn broodnodig, maar hoe vind je ze?

Ook in de bakkerswereld is sprake van grote krapte. Elk jaar stoppen in Nederland zo’n 50 ambachtelijke bakkers, terwijl zich maar 15 overnamekandidaten melden. Een nieuwe campagne moet in dat gat voorzien. Want nieuwe bakkers blijven broodnodig. Maar hoe vind je ze?

Peter Boerman Op 30 juli 2019 Gem. leestijd 3 min267x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: nieuwe bakkers zijn broodnodig, maar hoe vind je ze?

De cijfers zijn duidelijk. Door de toenemende vergrijzing van huidige ondernemers in de bakkerijsector komen er de komende 10 jaar gemiddeld ruim 50 ambachtelijke bakkersbedrijven per jaar te koop. Maar op dit moment melden zich slechts 15 potentiële kopers voor al die zaken.

Eind vorig jaar hebben 12 branchepartijen de Stichting Bedrijfsopvolging Bakkerij opgericht.

Hoe daarop een antwoord te vinden? Onder meer hiervoor hebben eind vorig jaar 12 branchepartijen de Stichting Bedrijfsopvolging Bakkerij opgericht. Deze stichting, die in Babiche van de Loo een projectcoördinator vond, kwam op 1 juli met een nieuwe website, ikwileenbakkerij, en een Facebookpagina, als onderdeel van een speciale wervingscampagne voor nieuwe bakkerij-ondernemers.

Met vlogs

De campagne bestaat overigens niet alleen uit een site en een Facebookpagina. Er is bijvoorbeeld ook een serie vlogs bij bakkers gemaakt, waar we een kijkje in de… eh… keuken van de ondernemers krijgen:

De wervingscampagne heeft als doel meegekregen om elk jaar 50 overnames in de ambachtelijke bakkerij tot stand te brengen. De stichting richt zich met de campagne niet alleen op bijvoorbeeld huidige familie of medewerkers, maar ook op zijinstromers en mbo- en hbo-studenten. Daarom staat op de site onder meer informatie om een bedrijf te starten en enthousiaste verhalen van ondernemers.

De stichting richt zich niet alleen op bijvoorbeeld huidige familie of medewerkers.

Ook zijn er links te vinden, die je als eventuele koper wegwijs maken in de wereld van de ambachtelijke bakkerij en het ondernemerschap, en is er een overzicht van te koop staande bedrijven in de branche.

Extra steun altijd welkom

De 12 brancheorganisaties die momenteel deelnemen aan de Stichting Bedrijfsopvolging Bakkerij zijn: Ambachtsbakker, Bakeplus, Beko Coöperatie, Foodresult, Krediet unie bakkerijen, NBA, NBOV, Nebafa, Patisserie College, Stichting Echte Bakkersgilde, TenBa, en Top Bakkers. Branchepartijen die graag willen aanhaken en dit initiatief willen ondersteunen, zijn nog van harte welkom. Anders zouden we zomaar eens over een jaar of 10 brodeloos kunnen zijn…

Lees ook:

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Managing Director bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Brockmeyer
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
HROffice
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.