Campagne van de week: de Insta Stories van reclamebureau Ogilvy Social.Lab

Jong talent werven, waar doe je dat het best? Op Instagram natuurlijk. Reclamebureau Ogilvy Social.Lab zette er een hippe campagne neer. En dat levert nu al veel belangstelling op.

Peter Boerman Op 20 november 2019
Gem. leestijd 3 min 674x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: de Insta Stories van reclamebureau Ogilvy Social.Lab

De (online) wereld van vandaag draait om likes, taps, views en stories, weten ze bij het Amsterdamse reclamebureau Ogilvy Social.Lab. Dus toen het bureau op zoek ging naar creatieve stagiairs ‘die deze snel groeiende wereld begrijpen’, besloten ze niet met een traditionele campagne te komen. In plaats daarvan maakten ze een ‘sollicitatie-API’ van Instagram Stories, waarbij studenten via het sociale medium kunnen solliciteren voor een stage.

Social at heart is de gedachte die schuilgaat achter de campagne’

De social savvy ‘Insta Intern’-campagne daagt kandidaten uit om vragen te beantwoorden als: welk font zou je hier gebruiken? Welke kleur vind je passend? Hoe reageer je voor een deadline? En hoe zou je jezelf omschrijven? Bekende vragen, maar dan wel op een leukere manier dan gewoonlijk uitgewerkt. ‘Social at heart is de gedachte die schuilgaat achter de campagne’, aldus creative director Joris Tol. ‘In lijn met de positionering van ons bureau.’

Het nieuwe concept biedt studenten de kans zichzelf in de kijker te spelen bij het bureau. Deelnemen via de stories op het Instagramkanaal van Ogilvy Social.Lab is voldoende voor een stageplek. Mits je snappy en creatief genoeg bent natuurlijk. ‘Insta Intern is snel, spot-on en biedt de student in kwestie inzicht in onze tone-of-voice. Drie keer swipen en je weet of je hier warm van wordt of niet’, aldus Tol.

‘Drie keer swipen en je weet of je hier warm van wordt of niet’

De campagne is vorige week afgetrapt met een vacature voor een copywriting-stage; jong talent maakt kans hierop door een rake kopregel te verzinnen bij een campagnebeeld van Sennheiser. ‘Dit is de allereerste keer dat de tools van Instagram Stories worden gebruikt voor werving’, zegt Tol. ‘In die zin was het wel een experiment. Maar na veelvoudig intern testen, wisten we dat het ging werken.’

Wordt vervolgd dus

En werken deed het, al meteen in de eerste week, zegt hij. ‘Het is nu al zeer succesvol gebleken – we hebben veel aanmeldingen en heel veel extra volgers. Daarom is er al wel gesproken over een vervolg. Ik ben er bijna zeker van dat we meerdere stagiairs op deze manier gaan aannemen.’

ogilvy insta stories

Voor Ogilvy SocialLab voelt het ‘niet logisch’ om op een traditionele manier op zoek te gaan naar vernieuwend en creatief jong talent, zegt hij. ‘Wij zijn social savvy, creatief en vernieuwend, dus dat moest deze ‘campagne’ ook uitstralen. Het werkt deels selecterend. Zo is er bijvoorbeeld de opdracht om een headline te verzinnen bij een campagnebeeld. Of postcopy. Met deze opdrachten kan een kandidaat er echt wel uitspringen. Daarnaast is er in de laatste story de mogelijkheid om een portfolio of LinkedIn-profiel te delen.’

‘Met deze opdrachten kan een kandidaat er echt wel uitspringen.’

De stories in het filmpje zijn volgens hem slechts ‘een kleine selectie’ van alle stories die het bureau heeft gemaakt. ‘We hebben geprobeerd om met de opdrachten een beeld te geven van enkele werkzaamheden die je bij Ogilvy SocialLab kunt doen. Zo weet je als deelnemer meteen of je hier koud of warm van wordt. Als de campagne afgelopen is bekijken we alle inzendingen zorgvuldig en gaan met kandidaten in gesprek.’

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners