Hoe Audi de autotechnici zoekt die graag aan elektrische auto’s willen sleutelen

Vanaf 2033 wil Audi alleen nog maar elektrische auto’s op de markt brengen. En elk nieuw type moet vanaf 2026 al elektrisch zijn. Maar waar vind je de technici daarvoor? Een nieuwe campagne moet verlichting brengen. Hoe kreeg die vorm?

Peter Boerman Op 11 januari 2023
Gem. leestijd 5 min 622x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe Audi de autotechnici zoekt die graag aan elektrische auto’s willen sleutelen

Maar liefst 8 keer de button ‘Ja, ik wil kennismaken’. Op de landingspagina van de nieuwe wervingspagina van Audi Nederland is het doel in elk geval héél duidelijk. En zelfs als je op ‘solliciteren’ klikt, kom je eerst op het invulveld voor de vrijblijvende kennismaking. Alles om de drempel maar zo laag mogelijk te houden, zoveel is helder. Ook als je nog geen enkele ervaring als autotechnicus hebt, ben je welkom voor een kop koffie.

Ook als je nog geen enkele ervaring als autotechnicus hebt, ben je welkom.

De wervingscampagne is een product van onder meer Jobsrepublic, dat moet gaan zorgen voor de leads, en Timetohire, dat de hele applicant journey voor zijn rekening neemt; van impressie tot kennismaking en eerste werkdag. Doel is zoveel mogelijk autotechnici te werven voor diverse locaties van Audi-dealers, iets wat moet gebeuren via advertenties binnen onder meer Meta en Google, en ‘een kick-ass campagnepagina‘, zoals campaign manager Youp Havermans het uitdrukt.

360factory-benadering

Audi wil in 2033 alleen nog maar elektrische auto’s produceren. Vanaf 2026 moeten alle autotypes die het bedrijf introduceert al elektrisch zijn. Bij de grotere Audi-dealers (waarvan Pon sinds 1974 de officiële, landelijke importeur in Nederland is) kun je daarom nu al je volledig richten op het onderhoud van elektrische modellen, zo krijgt de kandidaat voorgespiegeld. Er zijn ook plekken waar je als autotechnicus elektrische Volkswagen, Skoda’s en Seats mag onderhouden.

Audi wil in 2033 alleen nog maar elektrische auto’s produceren.

Het gaat overigens ook al behoorlijk goed met de verkoop van die elektrische auto’s bij het merk. Ruim 40% van de totale Audi-verkopen in Nederland kwam afgelopen jaar bijvoorbeeld voor rekening van de volledig elektrische e-tron-modellen, wat mede zorgde voor het hoogste marktaandeel ooit in het bestaan van het merk. Audi bereidt momenteel alle bestaande fabrieken nu al voor op de productie van EV’s, via de zogenoemde ‘360factory’-benadering. Ook wil het merk in 2025 alle eigen fabrieken CO2-neutraal hebben draaien.

Razendsnelle transitie

De video’s bij de campagne zijn trouwens gemaakt door het Amsterdamse YourFocus Productions (Maurits Heukensfeldt Jansen). ‘Vrijwel alle automerken en universele autobedrijven kampen met tekorten op de arbeidsmarkt voor autotechnici’, aldus Eric van Bourgonje, CEO en founder van Jobsrepublic. ‘Hoewel het vak automonteur regelmatig opduikt in lijstjes van beroepen die in de toekomst gaan verdwijnen, lijkt het tegendeel waar. Het vak maakt de komende jaren zeker een transitie door door de razendsnelle elektrificatie van de industrie.’

Op de Pon Academy in Leusden worden autotechnici omgeschoold tot hoogvolt-monteurs.

Dit heeft een forse impact op het vakgebied en Pon heeft zich voorgenomen het voortouw te nemen in de transitie van het beroep, vertelt Van Bourgonje. ‘Op de Pon Academy in Leusden worden een flink aantal autotechnici van de merken Volkswagen, Seat, Skoda, Audi en Cupra in de komende jaren omgeschoold tot hoogvolt-monteurs. De organisatie is hierin een voorloper en dat biedt kansen op de arbeidsmarkt. In deze campagne positioneert Audi zich dan ook als het luxemerk dat jou een toekomstbestendige carrière kan bieden.’

Vrijwel nooit solliciteren

Dat de campagne zich met name richt op kennismaken in plaats van direct solliciteren is volgens Van Bourgonje ook goed te verklaren. ‘Uit onze ervaringen en die van Pon met deze doelgroep is bekend dat deze groep vrijwel nooit (online) solliciteert. De meest gangbare manier om van baan te veranderen is via-via of door eenvoudigweg bij een dealer binnen te stappen. De nieuwe campagne sluit hier zo goed mogelijk aan door aan te sturen op een vrijblijvende kennismaking bij een dealer bij jou in de buurt.’

‘In deze arbeidsmarkt ben je vrijwel kansloos als je mensen op de klassieke manier wilt laten solliciteren.’

‘In deze arbeidsmarkt ben je vrijwel kansloos als je mensen op de klassieke manier wilt laten solliciteren’, vervolgt hij. ‘Het spel is voor veel beroepen definitief veranderd. En dat betekent dat je de felbegeerde kandidaten niet meer kunt vragen om cv’s of brieven in de eerste stap van het solliciteren. Het is nu echt aan de werkgever om te laten zien wat ze te bieden hebben alvorens je de kandidaat kunt vragen om zich in te spannen.’

Dicht op de bal spelen

Voor de landelijke opvolging voor alle dealers werd partner Timetohire ingeschakeld. Marlou Gaasbeek, employer branding-specialist bij Pon: ‘We hebben besloten om dit centraal te organiseren om maximaal grip te krijgen op het proces en heel dicht op de bal te spelen. Iedere kandidaat die reageert wordt direct persoonlijke gebeld of via whatsapp benaderd door een recruiter. Deze neemt de kandidaat mee in de mogelijkheden in zijn of haar regio en plant een kennismaking in. Het hele proces wordt vervolgens centraal begeleid waarbij de kandidaat centraal staat. Zo krijgt de geïnteresseerde autotechnicus een echt rode-loper-ervaring.’

De geïnteresseerde autotechnicus krijgt een echt rode-loper-ervaring.’

De campagne is in de eerste week van januari van start gegaan, en kent nu al tientallen aanmeldingen. Een mooi begin, vooral omdat deze campagne nog maar een voorproefje is voor het echte werk, vult Gert-Jan Oudshoorn, Director Dealer Network van Pon, aan. ‘In maart starten we met een roadshow langs alle Audi-dealers in Nederland. Met een Top Gear-achtige show nemen we geïnteresseerde autotechnici daarbij mee in de wereld van Audi. Je ontdekt dan hoe wij de toekomst zien en wat dit betekent voor jou vak en loopbaan.’

Een avond vol beleving

De ‘Audi Technicians Experience’, zoals de roadshow gaat heten, biedt een avond vol beleving en luchtig gepresenteerde vakinformatie. ‘We willen op een laagdrempelige manier in contact komen met de doelgroep, zonder de focus op werving te leggen. Wij willen laten zien wat Audi en onze dealers te bieden hebben als werkgever en werkomgeving. We hopen en verwachten natuurlijk dat de vonk overslaat op de doelgroep, maar het blijft nadrukkelijk vrijblijvend voor de autotechnici die kennis komen maken’, aldus Oudshoorn.

‘We willen op een laagdrempelige manier in contact komen met de doelgroep, zonder de focus op werving te leggen.’

Ook voor de landelijke roadshow haalt Jobsrepublic alles uit de kast om de doelgroep te bereiken. Van Bourgonje: ‘We kiezen hier voor een geïntegreerde datagedreven campagne-aanpak waarbij we de doelgroep op meerdere niveaus en met afwisselend aanbod triggeren. Zo zal de ene kandidaat graag op een event langskomen, kiest een ander liever voor een meeloopdag en maakt de derde graag gebruik van een persoonlijk adviesgesprek met de landelijke recruiter.’

audi campagne

De verschillende campagnes worden gevoerd via social media, zoekmachines en geselecteerde online media en worden ondersteund door een recruitment marketing automation-campagne die de doelgroep voor de korte en langere termijn via e-mail en eventueel whatsapp op de hoogte houdt van de loopbaanmogelijkheden bij Audi. Gert-Jan Oudshoorn: ‘We kiezen voor een langetermijnstrategie om een relatie op te bouwen met de doelgroep om zo onze dealers maximaal te ondersteunen bij het werven van de juiste mensen op de arbeidsmarkt.’

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners