Campagne van de week: Hoe een Zuidas-kantoor wil uitstralen juist níet arrogant te zijn

Als advocatenkantoor is CMS op en top Zuidas. Maar grootspraak? Arrogantie? Of hoogmoed? Niets van dat al, zo moet een nieuwe wervingscampagne duidelijk maken. Hoe heeft dat vorm gekregen?

Peter Boerman Op 22 september 2021
Gem. leestijd 3 min 572x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: Hoe een Zuidas-kantoor wil uitstralen juist níet arrogant te zijn

Ja, ze zitten op een toren in de Zuidas. Maar een ivoren toren? Dat is het niet. En ja, je kunt er hoog komen. Maar hoogmoed komt slechts voor de val, zo weten ze. En aan grootspraak en gebakken lucht hebben ze bij advocatenkantoor CMS Netherlands ook een broertje dood, zo beloven ze in een nieuwe wervingscampagne, gemaakt door Virtus Communications samen met Nico van Scherpenzeel en Jaap Toorenaar.

Met 75 vestigingen in 43 landen is CMS een van de grootste advocatenkantoren ter wereld. ‘Maar hoogmoedig zal niemand ons noemen’, aldus (tijdelijk) Teamlead Recruitment & Talent Development Lucy van der Vlist. ‘Hoe groot ook, ons kantoor is altijd nuchter gebleven, want we weten wat ons te doen staat: onze cliënten helpen, met veelal complexe vraagstukken. We kennen hun markten en staan hen als sparringpartner op beslissende momenten terzijde.’

160 advocaten en notarissen

In Nederland heeft CMS niet alleen een kantoor op de Amsterdamse Zuidas, maar ook eentje in Utrecht. Er werken zo’n 160 advocaten, notarissen en belastingadviseurs voor vooral (middel)grote organisaties en multinationals. Het Nederlandse kantoor is in 1900 opgericht, en kreeg in 1999 internationale ambitie, toen het kantoor met vier andere Europese kantoren een internationale alliantie aanging.

cms zuidas

De campagne komt op een moment dat veel advocatenkantoren kampen met grote krapte. Advocatenblad bracht juist deze week een uitgebreid achtergrondartikel waarin wordt uitgeweid over hoe lastig het momenteel is om ervaren advocaten aan een kantoor te binden of te vinden. Het alternatief van het bedrijfsleven, rechterlijke macht of een eigen (niche)kantoor starten blijkt vaak aantrekkelijk(er). En die overstap wordt dan ook weer volop gemaakt. Daarom proberen veel kantoren nu extra advocaat-stagiairs aan te trekken – in de hoop dat deze na de opleiding blijven als de meer ervaren advocaat.

17 procent méér vacatures

Het aantal vacatures voor juridische professionals lag in het tweede kwartaal van 2021 ruim 17 procent hoger dan voor de pandemie, concludeerde Robert Walters recent. Volgens het recruitmentbedrijf kampen met name advocatenkantoren met tekorten, doordat advocaten met zo’n 3 tot 8 jaar werkervaring massaal overstappen van de Zuidas naar het bedrijfsleven. ‘Scale-ups, fintechs en alles wat duurzaam en renewable is, daar wil deze groep graag werken,’ aldus Joyce Toeset, senior manager legal division bij Robert Walters.

Het aantal juridische vacatures lag niet eerder op zo’n hoog niveau.

In het tweede kwartaal van 2021 liep het aantal juridische vacatures op naar 3.103. Dat was een stijging van bijna 24% ten opzichte van een kwartaal eerder. Eind 2019 (het laatste volledige kwartaal voor de coronacrisis) lag het aantal juridische vacatures op 2.651. ‘De wereld wordt steeds meer juridisch,’ verklaart Toeset die toenemende krapte op de arbeidsmarkt voor legal professionals.

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Onze partners Bekijk alle partners