Campagne van de week: hoe Defensie nu burgermedewerkers zoekt

Je kunt het ongelukkige timing noemen. Of misschien juist niet, omdat er nu waarschijnlijk veel belangstelling zal zijn. Hoe dan ook, Defensie startte recent een campagne om meer burgermedewerkers aan te trekken. Hoe gaat dat in zijn werk?

Peter Boerman Op 25 maart 2020
Gem. leestijd 2 min 853x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: hoe Defensie nu burgermedewerkers zoekt

Bij Defensie werken niet alleen heel veel beroepsmilitairen (zo’n 40.000, om precies te zijn), maar ook nog eens heel veel burgermedewerkers. Deze ongeveer 16.000 burgermedewerkers dragen geen uniform en hoeven ook niet mee op uitzending, maar werken wel vanuit hun eigen vakgebied wereldwijd mee aan de vrede en veiligheid waarvoor de ‘beroeps’ zich inzetten.

Deze ongeveer 16.000 burgermedewerkers dragen geen uniform en hoeven ook niet mee op uitzending.

Net voordat de coronacrisis in alle hevigheid losbarstte, startte Defensie een nieuwe wervingscampagne specifiek gericht op burgermedewerkers. De slogan daarbij is: “Maak je specialisme specialer.” De focus ligt vooral op de knelpuntcategorieën ict, cyber en techniek, maar Defensie zoekt bijvoorbeeld ook met nadruk naar inkopers.

Bijzonder aan de campagne is het vele gebruik van video. En dan niet alleen maar een flashy video om te laten zien hoe spannend het werk al dan niet is, maar ook video om meer uitleg te geven. Zo zijn er diverse korte clips van zo’n 10 tot 25 seconden te zien die antwoord geven op vragen of bijvoorbeeld militaire kennis nodig is, een burger ook op uitzending gaat en wat de arbeidsvoorwaarden zijn. De vragen zijn hier wel in tekst, maar de antwoorden helemaal niet. Die zijn alleen in video, wat je best als een noviteit mag zien..

burgermedewerkers

Burgermedewerkers aan het woord

Andere video’s in de uitgebreide campagne bevatten veel burgermedewerkers aan het woord. Zij werken in uiteenlopende beroepen als security analist, wapenspecialist, onderzoeker 3D-printer, projectleider, inkoper of bedrijfsadviseur. Elk van de 4 specifieke aandachtsgebieden krijgt daarbij een specifieke Defensie-invalshoek. Zo wordt voor de inkoper benadrukt dat je werkt met ‘uniek materiaal, op grote schaal’. En bij cyber gaat het over de digitale weerbaarheid van Nederland, die je hier als burgermedewerker mede kunt vergroten.

De campagne is online duidelijk te zien, maar heeft offline momenteel natuurlijk wel een grote uitdaging. In verband met het coronavirus zijn namelijk alle voorlichtingen, infodagen en overige activiteiten afgelast, in elk geval tot en met 6 april 2020. Tot die tijd verwijst Defensie kandidaat-burgermedewerkers graag door naar de mogelijkheden van de online en telefonische voorlichtingen.

burgermedewerkers

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners