Campagne van de week: hoe Dichterbij mensen zoekt die samen het verschil willen maken

De recente wervingscampagne van Dichterbij zet de eigen medewerkers centraal, omdat zij het verschil maken voor mensen met een verstandelijke beperking. ‘Het is als het runnen van een gezin. Je bent de hele dag lekker bezig.’

Vicky Vijg Op 07 oktober 2020 Gem. leestijd 3 min467x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: hoe Dichterbij mensen zoekt die samen het verschil willen maken

Een campagne waarbij de ‘ik’ prominent centraal staat, dat zie je niet veel. Maar zorgorganisatie Dichterbij kiest er toch voor. Maar ook weer niet, want de campagne draait juist niet om het individu, maar om ‘samen’. De campagne mag dan de titel ‘…en !K’ hebben bijgekregen, de bijpassende slogan is niet voor niets: ‘verschil maken doe je samen’.

De campagne draait juist om het ‘samen.’

Dat heeft ook direct te maken met het werk dat ze doen. Dichterbij is een organisatie die in de regio’s Limburg, Brabant en Gelderland zorg op maat geeft aan mensen met een verstandelijke beperking. De organisatie helpt jong en oud met wonen, werken en alles daaromheen. De zorgmedewerkers van Dichterbij gaan uit van de kracht van cliënten, ze zijn er dan ook onvoorwaardelijk voor ze. Vandaar de slogan van de campagne.

Gespot!

De campagne ‘Dichterbij en !K‘ is opgezet samen met het Eindhovense communicatiebureau We Are Someone en mediabureau Nul40. Idee achter de campagne is dat hij uitstraalt: ‘ik mag bij Dichterbij staan voor wie ik ben’. Niet alleen de cliënt, maar ook de medewerker mag helemaal zichzelf zijn.

Vanuit het thema ‘… en !K’ vertellen medewerkers met trots hoe ze in hun werk hun talenten kunnen ontwikkelen.

De medewerkers zijn de belangrijkste schakel, aldus Dichterbij, en daarom zijn zij ook het middelpunt van de campagne geworden. Vanuit het thema ‘… en !K’ vertellen zij met trots hoe ze in hun werk hun talenten kunnen ontwikkelen op een manier die bij hen past. Naast video’s en blogs op de website, is er ook ingezet op foto’s van medewerkers met hun cliënten in bushokjes en langs de snelweg. Zo heeft Theo zichzelf al gespot op een bushokje, waar hij op de foto staat met begeleider Jeffrey.

Vertrouwde gezichten

Met de campagne ‘Dichterbij en !k’ hoopt de organisatie een fiks aantal nieuwe collega’s te verwelkomen. ‘Met name vaste mensen zijn belangrijk voor onze cliënten, want vertrouwde gezichten kunnen het beste een relatie opbouwen en doelgericht met de cliënt werken’, aldus een woordvoerder van de organisatie.

‘Vertrouwde gezichten kunnen het beste een relatie opbouwen en doelgericht met de cliënt werken.’

‘Het is daarom belangrijk om zichtbaar te zijn en om vanuit daar laagdrempelig in contact te komen met potentiële kandidaten. Daar zetten we nu groots op in’. Op de vacaturesite kun je je oriënteren op de verschillende locaties en doelgroepen.

Huiselijke gezelligheid

De campagne bestaat uit allerlei middelen. Zo laten de zorgmedewerkers in video’s en blogs op de website zien hoe ze zichzelf zijn in hun werk. Er staan ook diverse verhalen van medewerkers op de website. Zoals bijvoorbeeld Lisanne van der Markt, begeleider bij een woongroep in Horst.

‘Het is heel gevarieerd: het ene moment schrijf ik reportages, het andere moment bedenk ik een nieuwe activiteit’

Wat zij zo leuk vindt aan haar baan? ‘Het is heel gevarieerd: het ene moment schrijf ik reportages, het andere moment bedenk ik een nieuwe activiteit, zoals boodschappen doen of koken. We gaan samen op pad en genieten van de huiselijke gezelligheid.’ Samen met Sophie gaat ze elke dag een-op-een een rondje wandelen. ‘Sophie is namelijk heel zorgzaam, en kan zich nog wel eens druk maken om iets of iemand: het is daarom belangrijk dat ze haar ei kwijt kan’.

Samen sterk

Ook Bernie Toonen heeft plezier in zijn werk, vertelt hij. Hij is begeleider bij een woongroep voor volwassenen met een ernstige meervoudige beperking. Hij vergelijkt zijn werk met het runnen van een gezin. ‘Het gaat er hier niet heel anders aan toe dan in andere gezinnen. Ik geniet daarvan, ben de hele dag lekker bezig.’

‘Het uitgangspunt bij alles wat ik met en voor onze bewoners doe is; samen zijn we honderd’

Hij en Ilse kennen elkaar acht jaar. ‘We kunnen samen heel veel. Ze weet behoorlijk goed wat ze wil en hoe ze dat duidelijk kan maken. Het uitgangspunt bij alles wat ik met en voor onze bewoners doe is; samen zijn we honderd. Kan een cliënt 10 procent voor zijn of haar rekening nemen, dan is mijn bijdrage 90 procent.’

Achterliggend idee van de campagne is dat zorgmedewerkers ‘zichzelf meestal niet op de eerste plaats plaatsen’, aldus We’re Someone. Daarom hebben zij juist de medewerkers van Dichterbij in de brede arbeidsmarktcampagne ‘een podium willen geven’. ‘Vanuit het thema ‘… en !K’ vertellen zij met trots, hoe ze in hun werk bij Dichterbij kunnen zijn wie ze zijn. En hun talenten kunnen ontwikkelen op een manier die bij hen past, zodat ze écht van betekenis kunnen zijn. Samen met de cliënt, familie en collega’s natuurlijk. Want verschil maken doe je samen.’

Lees meer

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:
Vicky Vijg

Vicky Vijg

Redacteur bij Werf&
Vicky Vijg is redacteur bij Werf&
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Monsterboard
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Talmark