Gem. leestijd 3 min  1534x gelezen

Campagne van de week: Hoe DNB meer trainees dan ooit wist te werven

De Nederlandsche Bank start elk studiejaar met een traineeship voor jonge academici. Maar hoe werf je die doelgroep in een tijd waarin fysiek kennismaken onmogelijk is? Een kijkje in de DNB-keuken.

Campagne van de week: Hoe DNB meer trainees dan ooit wist te werven

Denken ze aan De Nederlandsche Bank, dan denken veel jonge mensen aan overwegend oude mannen in grijze pakken. Terwijl er juist ook veel jonge en gedreven mensen werken. Hoe maak je dat duidelijk? Simpel: door de huidige trainees aan het woord te laten, hebben ze bij DNB bedacht. Het resultaat is te zien op een speciale traineepagina, passend bij het traineeship dat 1 september weer van start gaat.

Het DNB-traineeship is bedoeld voor hoogopgeleide, net afgestudeerde jongeren die affiniteit hebben met financieel-economische en maatschappelijke vraagstukken. In 2 jaar tijd leren ze in projecten van 8 maanden elke hoek van de centrale bank kennen en werken ze aan hun inhoudelijke, professionele en persoonlijke ontwikkeling. Ze komen in die tijd terecht bij 3 verschillende divisies, waar ze steeds een andere functie uitoefenen.

Invloed op de wereldeconomie

De campagne voor het traineeklasje van dit jaar is tot stand gekomen met bureau Maximum. Samen kozen ze voor een mix van video, fotografie en tekst. In de video, gemaakt in samenwerking met Check Me Producties, vertelt trainee Laura over haar persoonlijke verwachtingen, uitdagingen en invloed op de wereldeconomie. Van een aantal andere trainees werden portretfoto’s en videosnippets gemaakt en hun persoonlijke verhaal opgeschreven. De uitingen zijn in lijn met het DNB-brede employer brand zoals dat vorig jaar door Maximum werd ontwikkeld, en waar onder meer een volledig vernieuwde recruitmentsite uit voortkwam.

Facts & figures

In de online campagne rondom het traineeship zijn de afgelopen maand Facebook, Instagram en LinkedIn ingezet. Dit om een zo groot mogelijk bereik onder de doelgroep te verkrijgen. De campagne is inmiddels afgelopen, en haalde als resultaten:

  • Sitebezoek vanuit de doelgroep nam met 947% toe. Een groei dus met bijna een factor 10.
  • Bezoekers bekeken de pagina gemiddeld 3:43 minuten op mobiel en 5:26 minuten op desktop. Een teken dat de doelgroep geïnteresseerd was in de content en goed de tijd heeft genomen om een keuze te maken, aldus Maximum.
  • Gemiddeld waren er 1,7 bezoeken nodig om over te gaan tot een sollicitatie.
  • Dit resulteerde allemaal in een verdrievoudiging van het aantal aanmeldingen ten opzichte van 2019.
  • Daarnaast hebben ook 171 geïnteresseerden zich aangemeld voor een ‘online koffiemoment’.

dnb campagne

Spontaan referral recruitment

De nieuwe content viel zo in de smaak bij DNB’s eigen specialisten dat ze de video en foto’s massaal gingen delen binnen hun eigen netwerk op LinkedIn. En ook DNB-ambassadeurs en campusrecruiters hebben de afgelopen tijd hard gewerkt aan de zichtbaarheid van het DNB-traineeship, onder meer tijdens verschillende offline en online events.

In september gaat de werving van Data & Technology trainees van start.

DNB’s volgende uitdaging? In september gaat de werving van Data & Technology-trainees van start. Een andere, nog schaarsere doelgroep, waarvoor de centrale bank nu al slimme plannen aan het smeden is.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners