Campagne van de week: Hoe het LUMC oog voor passie laat zien

In de zorg is het nog steeds alle hens aan dek. Maar het LUMC laat in een nieuwe campagne dat er voor de nieuwe medewerkers ook nog leven is buiten het Leidse ziekenhuis. Hoe krijgt dat vorm?

Peter Boerman Op 16 december 2021 Gem. leestijd 3 min374x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: Hoe het LUMC oog voor passie laat zien

Op het moment dat hij de Heel Holland Bakt-tent inliep, leerde Nederland hem kennen als Bakker Thijs. Maar eigenlijk is Thijs de Vos geen bakker, maar arts-onderzoeker op de kinderafdeling van het LUMC, waar hij zich richt op zeldzame ziekten tijdens de zwangerschap. En Marente Barentsen? We kunnen haar kennen van haar hockeycarrière, waar ze onlangs bij haar Oranje-debuut meteen tot ‘speelster van de wedstrijd‘ werd uitverkozen. Maar daarnaast werkt ze ook nog 3 dagen per week als anesthesiemedewerker op de Leidse OK.

Anesthesiemedewerker Marente Barentsen werd tijdens haar Oranje-debuut meteen speelster van de wedstrijd.

En zo hebben we bijvoorbeeld ook nog Iris van ’t Wout, niet alleen verzorgster van 20 schapen, maar bovendien ook apothekersassistent in de Klinische Apotheek, en tevens regelmatig voor haar werk op de Spoedeisende Hulp (SEH) te vinden. Zomaar 3 van de medewerkers die centraal staan in de nieuwe campagne van het Leidse ziekenhuis, die vandaag voor alle LUMC-collega’s is gelanceerd.

Oog voor passie

Net als bijvoorbeeld het CBS eerder dit jaar deed, zoomt het LUMC in de campagne in op het leven dat de eigen medewerkers naast het werk voor het ziekenhuis hebben. En dat alles onder het motto: ‘Oog voor passie‘. ‘Werken in de zorg is betekenisvol, bijzonder en uitdagend, maar kan ook intensief en complex zijn’, aldus adviseur employer branding Inge Klein-Van der Weij. ‘Daarom vinden we een goede werk/privébalans extra belangrijk. Oftewel: wij hebben oog voor jouw passie! Een passie die naast je werk ontspanning biedt…’

Daarom vertelt Marente hoe ze 7 keer per week kan trainen, en toch ook op de OK kan werken. Daarom laat Thijs horen hoe hij tijdens de opening van het nieuwe Willem-Alexander Kinder Ziekenhuis samen met de kinderen cupcakes gebakken heeft, terwijl zij konden vertellen over wat ze hebben meegemaakt. En daarom legt Iris uit hoe ze in de lammerperiode altijd 2 tot 3 weken vrij neemt om bij haar schapen te kunnen zijn. En als er onder werktijd wel eens een schaap in de sloot belandt? Dan krijgt ze van het ziekenhuis toestemming om meteen op de fiets te springen en bijstand te verlenen.

Positief geluid

Inge Klein – Van der Weij

Aanleiding van de campagne is – weinig verwonderlijk – het grote personeelstekort in de zorg. ‘Dus zichtbaar aantrekkelijk werkgeverschap is belangrijk. Als ziekenhuis moet je blijven investeren in arbeidsmarktcommunicatie en employer branding’, aldus Klein-Van der Weij, die overigens per 1 januari als Projectleider Employer Branding bij de Parnassia Groep aan de slag gaat (potentiële opvolgers kunnen zich hier nog melden). ‘Door de coronacrisis neemt daarnaast de werkdruk in de zorg toe; er is meer verzuim en helaas vertrekken er ook veel medewerkers, die kiezen voor een baan buiten de zorg. Een positief geluid in deze tijd is daarom essentieel’, stelt ze.

‘We kiezen specifiek voor dit moment, om zo een roerig jaar toch met een positieve boodschap te kunnen afsluiten.’

Voor haar en haar collega’s bij ‘Team Werkenbij’ is dat aanleiding geweest om een campagne op te zetten met ‘oog voor mensen’. Een campagne die bovendien ‘zowel intern als extern op een laagdrempelige en toegankelijke manier kan worden uitgerold. Niet meteen de directe focus op vacatures, maar op onze mensen…’, aldus Klein-Van der Weij. ‘We kiezen specifiek voor dit moment, om zo een roerig jaar toch met een positieve boodschap af te kunnen sluiten. Je kunt namelijk niet anders dan de passies van de mensen in de campagne op een positieve manier omarmen.’

5 weken filmpjes

De campagne is ontwikkeld door OWN agency (ook uit Leiden). De campagne, inclusief de bijbehorende verhalen en filmpjes, is vanaf vandaag te vinden op oogvoorpassie.nl. Er komen ook verschillende posters op diverse plekken te hangen, naast natuurlijk sociale media (Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn) en aandacht op een interne LUMC-site.

‘Je kunt niet anders dan de passies van deze mensen op een positieve manier omarmen.’

De komende 5 weken wordt steeds een nieuw filmpje getoond. Zo maken we naast de al genoemde Thijs, Marente en Iris ook nog kennis met fotografe Maaike en harpistes Wanwan en Sisi, tweelingzussen en beiden werkzaam als verpleegkundigen. Op verschillende LUMC-afdelingen, dat dan weer wel.

Meer campagnes

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
ToTalent.eu
WBNRS