Campagne van de week: hoe het Máxima MC zich dit jaar meer in de kijker wil spelen

De schaarste in de zorg gaat ook niet voorbij aan de topklinische ziekenhuizen, zoals het Brabantse Máxima MC. Een fraaie campagne, afgetrapt tijdens het nieuwjaarfeest, moet het ziekenhuis dit jaar meer in de kijker spelen. Hoe gaat dat eruitzien?

Peter Boerman Op 05 februari 2020
Gem. leestijd 3 min 1083x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: hoe het Máxima MC zich dit jaar meer in de kijker wil spelen

Het begon eind vorig jaar al met een hartverwarmend kerstfilmpje. Die lijn werd voortgezet op 10 januari, toen tijdens het nieuwjaarsfeest voor de medewerkers de corporate arbeidsmarktfilm werd gelanceerd, door de voorzitter van de Raad van Bestuur. En dat was dan nog maar het begin van wat moet uitmonden in een fraaie campagne voor het Máxima MC, aldus Manon Loonen, adviseur arbeidsmarkt en recruitment (foto).

Een landingspagina rondom gespecialiseerde verpleegkundigen moet later dit jaar live gaan.

Die campagne zal later dit jaar bijvoorbeeld gaan bestaan uit specifieke landingspagina’s voor bepaalde schaarse groepen, vertelt ze. Zo is ze nu samen met collega’s van de afdeling communicatie hard aan het werk om de informatie te verzamelen voor een pagina rondom een bepaalde groep gespecialiseerde verpleegkundigen. Net als een offensief aan sociale media.

De zorg voor elkaar

Het voorbereidende werk voor de campagne bestond onder meer uit het formuleren van een Employer Value Proposition. Die is gevonden in: De zorg voor elkaar. Daar word jij beter van. Het gaat volgens Loonen om ‘de combinatie van innovaties, ontwikkelingen en wetenschap in een informele omgeving waar we voor elkaar zorgen.’ Zo zie je in de film de inzet van robots terug, net als de splinternieuwe OK, en de ontwikkeling van een kunstbaarmoeder, die extreem vroeg geboren baby’s een grotere overlevingskans biedt.

Maar de film laat ook de andere kant zien van ‘het Máxima’: het Brabantse gemoedelijke, het informele. ‘Verschillende collega’s nemen ons in de film mee in hun werk’, vertelt Loonen. ‘We hebben veel ‘documentair’ gedraaid, waardoor we indrukwekkende beelden hebben weten te vangen. Sommigen groot, zoals een bevalling, maar ook veel kleine momenten waarop bijvoorbeeld een verpleegkundige het verschil weet te maken voor een patiënt. In het begin was het best spannend voor de medewerkers om gefilmd te worden, maar juist omdat zij “gewoon” hun werk deden kwamen ze snel in hun element en ontstonden er prachtige beelden, niet alleen met de patiënt maar ook met collega’s onder elkaar.’

Sneak preview in december

De film is half december vorig jaar tijdens een feestelijke sneak preview getoond aan de Máxima-collega’s die in de film te zien zijn. En sinds begin januari is hij dus voor iedereen te bekijken. ‘Zo hopen we dat zo veel mogelijk MMC’ers de film gaan delen en gebruiken en we een groot bereik krijgen in een relevant netwerk.’

‘Voor verpleegkundigen is de onderlinge samenwerking heel belangrijk’, weet Loonen. ‘Zowel met elkaar, als ook met de artsen. Je doet het echt samen. Wij denken dat wij daar uniek in zijn. Vandaar ook dat we die slogan gekozen hebben, als rode draad.’ Of het genoeg is om voldoende ervaren krachten aan te trekken voor het ziekenhuis in Veldhoven en Eindhoven? Loonen zegt het zeker te hopen. ‘We zijn ook bezig met opleiden. Maar daar heb je ook weer ervaren krachten bij nodig, om die leerlingen te begeleiden. Je ziet dat het gevoel van urgentie er nu zeker is. We krijgen makkelijker een podium. Dat helpt gelukkig wel om dingen voor elkaar te krijgen.’

Lees ook:

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners