Campagne van de week: Hoe metaalbedrijf Oreel volop free publicity wist te genereren

Met alleen een campagne bereik je nu vaak ook je sollicitanten al niet meer. Bij Oreel in Hallum combineerden ze hun campagne daarom slim met een stukje free publicity. Wat in een paar dagen 50 schaarse sollicitanten opleverde. Hoe kreeg dat vorm?

Peter Boerman Op 01 september 2021
Gem. leestijd 3 min 641x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: Hoe metaalbedrijf Oreel volop free publicity wist te genereren

Dat met name ook de metaalbranche met schaarste kampt, mag bekend zijn. Zo zoeken ze bij metaalbedrijf Oreel in het Friese Hallum maar liefst 25 nieuwe medewerkers. Heel wat, voor een 165 jaar oud familiebedrijf dat nu 140 medewerkers telt. En daarom bedachten ze niet alleen een nieuwe wervingscampagne, maar ook een verrassende nieuwe insteek: de focus wordt gelegd op mensen van buiten de sector én iedereen krijgt meteen een vast contract.

Nog geen week na de livegang leverde de campagne al meer dan 50 sollicitanten op.

Die insteek werd bovendien ondersteund door een actieve benadering van de pers. En met succes. Zo werd de campagne de afgelopen week niet alleen belicht in vakbladen als Metaalnieuws en Metaalmagazine, maar ook opgepikt door lokale media als RTV NOF en de Leeuwarder Courant. Zelfs Trouw wijdde er een groot verhaal aan. Wat al met al nog geen week na de livegang van de campagne al meer dan 50 sollicitanten opleverde.

Video’s, visuals en teksten

Oreel Hallum benaderde SJB Media voor het bedenken, opzetten én uitvoeren van een originele en krachtige wervingscampagne. Zij produceerden video’s, visuals en teksten voor de campagne om te verspreiden via verschillende kanalen en media – online en offline. Het bereik hiervan wordt vooral regionaal gezocht. De komende maanden moeten daarnaast tientallen posts, voorzien van video’s en fotografie, op de social media-pagina’s van Oreel verschijnen.

In de langdurige campagne spelen medewerkers van het bedrijf zelf de hoofdrol. Zij nodigen mannen en vrouwen, die werkzaam zijn binnen de techniek of een carrièreswitch willen maken, uit om te solliciteren. ‘Gaaf om de positieve energie te ervaren die tijdens deze samenwerking is ontstaan’, aldus Sipke-Jan Bousema van SJB Media. ‘Zo’n gevoel van: hier gebeurt iets moois!’

Directeur Sytse Oreel met enkele van zijn medewerkers.

Direct vast contract

Het is vooral het directe vaste contract wat daarbij de aandacht van de media trekt. Maar zo verrassend is dat helemaal niet, legt directeur Sytse Oreel in Trouw uit. Want die vaste contracten zijn júist ook in het belang van hem als werkgever. ‘We hebben een kennisintensief bedrijf, waarbij het best even tijd kost om mensen in te werken. Het is zonde om die investering weer teniet te doen.’ En een vast contract biedt zijn werkgevers tenminste zekerheid, redeneert hij.

‘Het is ook goed voor de sfeer als hier niet alleen maar jongens uit de Friese klei staan.’

Ook wil het bedrijf via de campagne de vijver vergroten. Zo ziet Oreel juist zijinstromers graag komen, ook als ze nog geen achtergrond in de (metaal)techniek hebben. Het Friese familiebedrijf sloeg daarvoor al eerder de handen al ineen met twee concurrenten en ROC Friese Poort en Randstad Boost Vakopleidingen. Zeker vrouwen zijn daarbij extra welkom, aldus Oreel. ‘Het is ook goed voor de sfeer op de werkvloer als hier niet alleen maar jongens uit de Friese klei staan.’

oreel

2.700 vacatures

In heel Friesland schijnen momenteel zo’n 2.700 vacatures in de techniek te vinden te zijn. Vanaf de technische opleidingen in het mbo komt echter slechts mondjesmaat nieuwe aanwas. Daarom besloot het bedrijf al eerder dat out-of-the-box-denken nodig was. Want Oreel heeft ambitie, zo stelt de directeur, zelf vijfde generatie. ‘Dit bedrijf behoort al tot de Nederlandse top in de metaalbranche, maar ik wil van Oreel een van de modernste en meest duurzame metaalfabrieken van de wereld maken. Dat maakt ons alleen maar interessanter als werkgever in Hallum en omstreken.’

oreel opnames
Opnames voor de lokale media bij Oreel.

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners