Campagne van de week: hoe Pfizer 150 vaccinmakers zoekt

Volle voetbalstadions en volle kroegen. Knuffelende mensen. Zelfs een festivalweide. Volgens Pfizer kan het allemaal terugkomen. Als het farmabedrijf in het Belgische Puurs er maar in slaagt op tijd 150 vaccinmakers te vinden…

Peter Boerman Op 24 juni 2020
Gem. leestijd 2 min 757x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: hoe Pfizer 150 vaccinmakers zoekt

Dicht op elkaar staan op een festival? Weer naar het voetbalstadion? Elkaar knuffelen? Het lijken allemaal scènes vanuit een heel veer verleden. Maar het kán terugkomen, zegt de Amerikaanse farmareus Pfizer. Op vier plekken in de wereld wil het nog dit jaar flink aan de slag met de productie van een coronavaccin. En een van die plekken moet het Vlaamse Puurs worden, net onder Antwerpen, waar Pfizer de grootste productie- en verpakkingssite van Europa huisvest.

‘We zullen deze profielen hoe dan ook nodig hebben naar 2021 toe.’

Op die plek werken nu al zo’n 2.800 mensen. Maar er is ruimte voor zeker 150 mensen meer, met name technici, technische operatoren, laboranten en ingenieurs. Speciaal daarvoor is het bedrijf recent een campagne begonnen. ‘Wij kunnen natuurlijk niet wachten tot het najaar, als het vaccin eventueel hier kan worden geproduceerd’, aldus woordvoerder Koen Colpaert tegen het Belgische Kanaal Z. ‘Juist omdat het om moeilijke profielen gaat. We zullen die profielen hoe dan ook nodig hebben naar 2021 toe. Dus die mensen zijn zeer welkom bij ons.’

‘150 jobs, voor de hele wereld’

In Puurs produceert Pfizer nu al jaarlijks zo’n 400 miljoen vaccins. Een coronavaccin is er nog niet, maar wordt momenteel wel getest op mensen in Duitsland en de Verenigde Staten. Mocht dat succesvol zijn, dan wil het bedrijf nog dit jaar in Puurs ‘enkele tientallen miljoenen’ vaccins tegen COVID-19 kunnen produceren, en in 2021 zelfs ‘enkele honderden miljoenen’. Het gaat in de campagne dus om ‘150 jobs, voor de hele wereld’, zo wordt mooi gezegd.

De campagne ‘Word vaccinmaker’ is vooral in België te zien, op radio, tv en in de printmedia. Er is ook een speciale landingspagina in het leven geroepen: maakhetvaccin.be. Op zaterdag 11 juli is er bovendien een ‘jobdag’. ‘Nooit eerder deden we een wervingscampagne van die omvang’, aldus de woordvoerder. ‘Maar we zetten alles op alles om het vaccin zo snel mogelijk te produceren.’

Groei opvangen

Pfizer neemt dit jaar sowieso al 250 nieuwe mensen aan om de groei op te vangen. De 150 mensen voor wie de campagne is bedoeld komen daar dus nog eens bovenop. Het eventuele coronavaccin wordt ontwikkeld samen met de Duitse partner BioNTech. In Puurs, dat in Nederland tot nog toe vooral bekend is van Duvels Moortgat, de brouwerij van onder meer Vedett, Duvel en De Koninck, zal dan vooral het zogenoemde ‘afvullen’ van het vaccin gebeuren.

Ook andere farmabedrijven in België beleven overigens drukke recruitmenttijden. Zo zoekt ook UCB 150 mensen voor een nieuwe fabriek op de site in het Waals-Brabantse Eigenbrakel. En Sanofi is dit jaar bezig met de werving en selectie van zo’n zelfde aantal voor de uitbreiding van hun fabriek in Geel.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners