Campagne van de week: hoe Trigion beveiligers werft die méér zijn dan een V’tje

De mens ‘achter het V’tje’ laten zien. En tonen dat beveiliger worden bij Trigion zélf ook een veilige keuze is. Dat zijn de belangrijkste uitgangspunten van de campagne waarmee Trigion honderden nieuwe mensen wil werven.

Peter Boerman Op 08 april 2020
Gem. leestijd 3 min 1699x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: hoe Trigion beveiligers werft die méér zijn dan een V’tje

Ze viel in december met haar neus in de boter. Net in de week dat Marike Graham begon als recruitmentmanager voor beveiliger Trigion, maakte ze de presentatie mee van het onderzoek dat in de maanden ervoor onder de huidige medewerkers gehouden was. Wat vinden zij belangrijk in hun baan? Wat zijn hun pullfactoren? Hoe worden ze getriggerd in hun keuze?

Beveiligers zórgen voor veiligheid, maar hebben er zelf ook behoefte aan.

Het onderzoek was de basis voor het EVP dat vervolgens geformuleerd werd, en dat nu is uitgemond in een grootschalige campagne: Trigion. De veilige keuze. Want wat blijkt? Beveiligers zórgen voor veiligheid, maar hebben er zelf ook behoefte aan. Zo hechten ze eraan dat hun werkgever stabiel en betrouwbaar is en op tijd het salaris betaalt. En ze willen graag een baan in de buurt, en kansen om zich te ontwikkelen.

Ook in eigen kleding

Allemaal ‘beloftes’ die in de nieuwe campagne ook een plaats hebben, vertelt Graham. Net als een meer persoonlijke touch. De mens ‘achter het V’tje’, zoals ze het zelf uitdrukt. ‘In de meeste campagnes voor beveiligers zie je alleen mensen in uniform. Maar wij willen graag ook het persoonlijke benadrukken, en laten daarom ook bewust mensen in hun eigen kleding zien.’

De campagne is de afgelopen maanden ontwikkeld, nadat Grahams voorganger Carmen van den Berg veel van het voorwerk al had gedaan. De behoefte komt voort uit een aantal grote nieuwe contracten die Trigion in 2019 ondertekende, en waar een piek in de wervingsbehoefte uit voortvloeit. Waar in een ‘normaal’ jaar ruim 600 mensen worden aangenomen, gaat het dit jaar zeker dezelfde richting op. ‘Voor één klant alleen al hebben we voor heel 2020 zo’n 160 mensen nodig.’

Cruciaal beroep

Momenteel staan er ongeveer 300 vacatures open bij Trigion, met ongeveer 6.000 medewerkers een van de grootste beveiligers van Nederland. ‘Beveiliging is een cruciaal beroep en zeker tijdens deze coronacrisis dragen we massaal ons steentje bij om Nederland veilig te houden’, zegt Graham. ‘Er wordt hard gewerkt.’

In de campagne ligt de focus op de beveiliger die al gecertificeerd en opgeleid is. Dat betekent meteen dat Trigion moet vissen in een behoorlijk beperkte vijver. Graham: ‘De wervingsdruk is dan ook hoog, met name in Randstedelijk gebied.’

Volledig online

Dankzij het onderzoek onder eigen medewerkers (uitgevoerd door Brandchart) heeft Trigion inmiddels een aardig beeld waar de doelgroep te vinden is. Met name YouTube speelt daarbij een belangrijke rol. Doordat de campagne zo’n gerichte doelgroep betreft, wordt hij volledig online gevoerd, waarbij Bluewave Recruitment helpt met targetten van de doelgroep.

‘We hebben inmiddels de eerste mensen aangenomen die we nog niet fysiek hebben gezien.’

Ook de selectie vindt momenteel volledig online plaats. ‘We hebben inmiddels de eerste aannames gerealiseerd van mensen die we nog niet fysiek hebben gezien’, vertelt Graham. ‘Dat is best even wennen, hoor, alles via videocalls. Zeker voor sommige hiring managers. En het levert soms ook zeker hilarische situaties op. Maar het werkt!’ Er is donderdag zelfs een online ‘inbeluurtje’ georganiseerd, zegt ze, voor alle vragen die kandidaten wellicht hebben. En zitten kandidaten eenmaal in de screeningsfase, dan houden speciaal gemaakte vlogs ze in die tijd op de hoogte en betrokken bij het proces.

trigion de 4 beloftes
De 4 beloftes die Trigion in de campagne aan beveiligers doet

Snel naar jobmarketing

De campagne is vooral gericht op min of meer actief zoekende beveiligers, die toch al binnen nu en een jaar van baan willen veranderen. Daarom wordt in de journey ‘vrij snel’ overgegaan van employer branding naar jobmarketing, vertelt Graham. De tabbladen op de speciaal gemaakte landingspagina moeten de kandidaten snel de goede kant op leiden. Samen met de afdeling communicatie wordt hier de komende tijd nog volop content toegevoegd, die de 4 ‘beloftes’ aan de kandidaat nog eens onderstrepen. ‘De verdere uitrol van de campagne staat dus al in de steigers’, zegt de recruitmentmanager. ‘Hopelijk kunnen we die snel verder vorm geven.’

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners