Hoe KwikFit talent aantrekt met de belofte 'Elke dag een ander'

Jij. Op pole position‘, belooft KwikFit aan zijn sollicitanten. De nieuwe wervingscampagne van het autoservicebedrijf zelf is behoorlijk gedurfd, met bijvoorbeeld de belofte ‘Elke dag een ander’. Hoe heeft dat vorm gekregen?

Peter Boerman Op 26 januari 2022 Gem. leestijd 3 min487x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe KwikFit talent aantrekt met de belofte 'Elke dag een ander'

Met meer dan 180 filialen en ruim 1.600 werknemers is KwikFit ongetwijfeld een van de bekendste autobedrijven van Nederland. Jaarlijks helpt het bedrijf ongeveer 1 miljoen zakelijke en particuliere klanten weer op weg, Maar ondanks die bekendheid is het bedrijf zelden preferred employer. ‘De garagebedrijven van de grote automerken liften mee op de uitstraling van het merk en genieten over het algemeen meer status dan een generalist als KwikFit’, aldus Alexander Nijeboer, algemeen directeur van marketingbedrijf Li Moon.

Tijd om daar wat aan te doen dus. Want KwikFit is net zo goed groot als dat het ambitieus is: het garagebedrijf wil verder groeien om qua volumes in de markt de grootste speler te blijven. Ook wil KwikFit jaarlijks excelleren als het gaat om klantvriendelijkheid. En daar zijn veel nieuwe mensen voor nodig. Vandaar een nieuwe arbeidsmarktcampagne die eind vorig jaar al live ging.

Video’s als ruggengraat

KwikFit sloeg voor deze campagne de handen ineen met Li Moon, dat onder meer het thema ‘Jij. Op pole position’ kwam, en het creatieve en visuele concept vormgaf. Vervolgens werd een arbeidsmarktcampagne gemaakt waarin iedere doelgroep (van leerling-monteurs uit het LBO tot hoger opgeleide medewerkers) op een eigen niveau wordt aangesproken via landingspages op de werkenbij-site van KwikFit.

Li Moon werkte de campagne vervolgens uit in de meest uiteenlopende marketingmiddelen. Van beursstands voor de open dagen van middelbare scholen, tot advertenties, posters, en flyers. De (online) middelenmix werd afgestemd met het in recruitmentmarketing gespecialiseerde bureau Marksmen, waarbij de ruggengraat van de arbeidsmarktcampagne de employer branding-video’s zijn die Li Moon maakte. Deze video’s moeten de cultuur en ambitie van KwikFit en de werkomstandigheden en arbeidsvoorwaarden voor de verschillende doelgroepen uitlichten.

‘Geen geënsceneerd verhaal, maar de werkelijkheid gezien door de ogen van een medewerker.’

Dat gebeurt soms met een stevige knipoog. Zoals in de video waar een jongen de vraag voorgelegd krijgt: ‘Elke dag een ander?’, en daar verlekkerd op reageert. Vervolgens wordt duidelijk dat je alleen bij Kwikfit aan alle merken auto’s kunt werken.

Echte medewerkers, echte verhalen

Het Groningse online bureau Marksmen, in 2018 opgericht door Theo Pols en Bart Klasens, waarna niet veel later Achmad Mardjoeki aansloot als derde partner, is net zo enthousiast over de samenwerking met KwikFit als Li Moon. ‘We zijn erg trots dat we een bijdrage kunnen leveren aan de ambitieuze groeidoelstellingen van nieuw personeel via de online kanalen’, aldus Klasens. ‘Samen met het gedreven team van KwikFit gaan we zorgen voor nieuwe ideeën, initiatieven en maximaal resultaat.’

Jaarlijks zoekt KwikFit voor haar filialen tientallen monteurs-in-opleiding, gespecialiseerde monteurs en bedrijfsleiders. Maar het filiaalbedrijf zoekt voor het support office (hoofdkantoor) ook veel HBO- of universitair opgeleide specialisten. Voor de filiaalmanagers kwam KwikFit begin dit jaar overigens ook met een mooie actie. Het introduceerde een nieuw winstdelingssysteem voor filiaalmanagers, waarbij je zo maar tot 50.000 euro extra (dus bovenop je salaris) kunt opstrijken. ‘Als je de topprestatie levert die onze klanten van je verwachten’, aldus managing director Martin Post.

‘Jij. Op Poleposition is veel meer dan slechts een aansprekend begrip uit de autosport.’

‘Jij. Op Poleposition is veel meer dan slechts een aansprekend begrip uit de autosport’, vult Nijeboer aan. ‘Medewerkers zijn ontzettend belangrijk: de servicebeleving valt of staat bij hoe de mensen in de garages hun klanten weer op weg helpen. Jij. Op Poleposition is dan ook een belofte van KwikFit aan kandidaat-werknemers. Het zegt: jij bent belangrijk voor ons en daarom hebben we je als werkgever iets te bieden. Denk aan een eigen Academy voor interne opleidingen of de activiteiten die het garagebedrijf organiseert onder de noemer Pitstop om medewerkers in nieuwe ontwikkelingen mee te nemen. Hier zie je in feite een totaalconcept ontstaan waarin arbeidsmarktcommunicatie en interne communicatie doelgericht worden ingezet om te borgen dat KwikFit als merk kan blijven excelleren.’

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
ToTalent.eu
WBNRS