Campagne van de week: op de Wereldboom werven de kinderen gewoon zelf hun meester

In de strijd tegen het almaar aanhoudende lerarentekort zetten steeds meer scholen hun belangrijkste kapitaal in: hun eigen leerlingen. Tot welke mooie resultaten dat kan leiden bewijzen de Amsterdamse Wereldboom en enkele Haagse scholen.

Peter Boerman Op 29 januari 2020 Gem. leestijd 3 min174x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: op de Wereldboom werven de kinderen gewoon zelf hun meester

Het lerarentekort blijft de gemoederen behoorlijk verhitten. En dan met name in de vier grote steden. Zelfs zo erg dat de besturen van die steden recent nog een brandbrief schreven naar onderwijsminister Arie Slob, en hem maandag 27 januari ook nog eens een plan met noodmaatregelen aanboden. Volgens de gemeentes staan er honderden vacatures open bij basisscholen. Daarnaast zouden er nog een honderden ‘verborgen vacatures’ zijn: tekorten die nu worden opgelost door bijvoorbeeld klassen naar huis te sturen of onbevoegde onderwijzers voor de klas te zetten. Eind deze week, op 30 en 31 januari, staan er daarom nieuwe landelijke onderwijsstakingen gepland.

Het heft in eigen handen

Ondertussen zijn er ook enkele scholen in de grote steden die het heft in eigen hand nemen als het om werving van leerkrachten gaat. Zoals de ouders en kinderen van de Amsterdamse humanistische basisschool De Wereldboom. Zij zijn zelf een campagne begonnen om een nieuwe juf of meester te vinden. In een professioneel ogend filmpje nodigen ze leerkrachten uit om te solliciteren. En dat doen ze door verschillende kinderen uit groep 1 en 2 van de school te laten vertellen wat ze later willen worden. Conciërge, piloot, loodgieter, acrobaat of directeur. ‘Maar dat gaat niet zonder een goede juf of meester’, schrijven de ouders op de website van de school. En het laatste jongetje in de video zegt: ‘Ik wil meester worden. Want die hebben we niet.’

‘We hebben dit met een groepje ouders bedacht en hopen dat dit mensen het laatste zetje geeft’, vertelt Nienke Abid over de ‘creatieve noodgreep’ tegen het ANP. Ze heeft zelf drie kinderen op de school, die zowel regulier als speciaal onderwijs aanbiedt. De Wereldboom zoekt leerkrachten voor groep 1/2 en voor groep 5/6.
‘Het is heel jammer dat we een tekort hebben’, zegt Abid. ‘Want de school is echt te gek. Het is een humanistische school die veel doet aan vredesonderwijs en filosofie. Ze maken kinderen echt wereldburgers.’

De ontwikkeling van Boyan Slat

Ook een aantal schoolbesturen in Den Haag hebben de wervingskracht van hun eigen leerlingen ontdekt. In dit geval: een oud-leerling. En wel: Boyan Slat, bekend van de plasticvanger in de oceaan, The Ocean Cleanup. In een spotje, gemaakt door digital agency Dept, en via een speciale site, wordt onderstreept hoe belangrijk leerkrachten zijn in ieders ontwikkeling. En dus ook in die van Boyan. Het is een video die overigens alleen in de regio Den Haag wordt gebruikt om leerkrachten te werven. ‘We willen bereiken dat havo-leerlingen een opleiding tot leraar serieus overwegen en daarom zetten we de impact die je als leraar hebt in de schijnwerpers’, legt John Swildens uit, programmamanager van het mede organiserende Klassewerk.

De campagne rondom Boyan Slat is ontstaan uit een samenwerking tussen Klassewerk en De Rode Loper, de overkoepelende organisaties van primair en voortgezet onderwijs in de regio Den Haag. Speciale dank gaat uit naar basisschool Delftsche Schoolvereeniging en het Grotius College. En natuurlijk naar The Ocean Cleanup en Boyan Slat voor de samenwerking.

Welke scholen zullen binnenkort het voorbeeld nog gaan volgen?

Lees ook:

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Mysolution
Talmark

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.