Campagne van de Week: hoe Samen Veilig mensen zoekt die zich sterk willen maken voor anderen

De mens achter de probleemsituaties zien, dat is wat nodig is als je werkt bij zorginstelling Samen Veilig. Met hun nieuwe wervingscampagne willen ze mensen vinden die dat ook kunnen. Hoe ziet dat precies eruit?

Vicky Vijg Op 21 oktober 2020 Gem. leestijd 3 min198x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de Week: hoe Samen Veilig mensen zoekt die zich sterk willen maken voor anderen

Het werk is soms zwaar. Het vraagt veel van je. ‘Ons werk draait om mensen bij wie het thuis even niet helemaal lekker loopt tot mensen met een onveilige situatie achter de voordeur’, aldus Krijnie Schotel, bestuursvoorzitter van Samen Veilig Midden-Nederland. Geen makkelijk werk dus. En geen werk ook waar je makkelijk de juiste kandidaten voor vindt.

‘Ons werk draait om mensen bij wie het thuis even niet helemaal lekker loopt.’

Een nieuwe campagne, onder de noemer ‘Maak jij je sterk voor mij?’, moet dat veranderen. Doel van de campagne is om duidelijk te maken voor wie je het werk gaat doen én met wie je gaat werken. ‘Voor onze cliënten doen wij iedere dag onze uiterste best en zetten we ons optimaal in. Daar hopen wij nieuwe collega’s voor te vinden’, zegt Schotel.

Je staat er niet alleen voor

Samen Veilig Midden-Nederland bestaat uit het advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis Utrecht. De instellingen voor jeugdbescherming en jeugdreclassering SAVE in de provincies Flevoland en Utrecht horen er ook bij. Het belangrijkste uitgangspunt van de totale organisatie is ‘samen’. Als het aan hen ligt sta je er niet alleen voor. Als het werk zwaar is en soms (te) veel van je vraagt, kun je altijd nog terugvallen op je team of leidinggevende, dat is wat de campagne mede moet uitstralen.

samen veilig midden nederland

Sterk in je schoenen

Het is belangrijk om ook met cliënten samen te werken om onveilige situaties zoveel mogelijk te herstellen, aldus Schotel, die sinds half maart bij de instelling als bestuursvoorzitter actief is. ‘Wij onderzoeken wat er aan de hand is en proberen ervoor te zorgen dat ze zo snel mogelijk weer op eigen kracht verder kunnen. Een goede omgeving en ontwikkeling van de jeugd hoort daar ook bij.’

‘Wij zijn echt op zoek naar collega’s die met beide benen op de grond staan’

Je moet je ook goed realiseren welke invloed je hebt op de privacy van mensen, door te bellen of door zomaar op de stoep te staan, vult ze aan. Dat kan heel heftig zijn voor mensen die jou niet kennen. Dan zit je opeens op de bank bij mensen met een moeilijke boodschap of een heftig gesprek over de huiselijke situatie of opvoedstijl. ‘Wij zijn dan ook op zoek naar collega’s die met beide benen op de grond staan.’

samen veilig midden nederland campagne abri

Echte mensen

De campagne voor Samen Veilig is gemaakt in samenwerking met het Rotterdamse communicatieadviesbureau Het Stormt. De mensen die te zien zijn in de campagne hebben vaak ook echt te maken gehad met jeugdzorg, pleegzorg en/of Veilig Thuis. Doel was om op een hele directe manier te vragen of jij je sterk maakt voor kwetsbare mensen.

De mensen die te zien zijn in de campagne hebben ook echt te maken gehad met jeugdzorg, pleegzorg en/of Veilig Thuis

De foto’s staan op de website en hangen in bushokjes door Utrecht en Flevoland. Er wordt deze maand ook geadverteerd in lokale kranten, Facebook, Instagram en via banensites. Als je op de werkenbij-site op één van de drie beelden klikt, kom je direct op de vacaturepagina terecht. Er is ook een speciaal programma voor young professionals. Daar leer je binnen een jaar onder begeleiding het vak kennen en ontwikkel je je tot een volwaardig medewerker.

samen veilig midden nederland

‘In een arbeidsmarkt, waar de vraag naar zorgpersoneel groter is dan het aanbod, zoeken wij collega’s, die de mens achter probleemsituaties ziet’, vat Schotel het concept van de campagne nog eens samen. ‘Het werken met cliënten en gezinnen kan ook ingrijpend zijn voor onze collega’s. Met de campagne Maak jij je sterk voor mij? willen we duidelijk maken voor wie je het werk straks gaat doen. En vooral ook, mét wie je straks gaat werken.’

Lees meer

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:
Vicky Vijg

Vicky Vijg

Redacteur bij Werf&
Vicky Vijg is redacteur bij Werf&
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Monsterboard
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Talmark