Campagne van de week: Hoe het waterschap Hollandse Delta ‘onopvallend zichtbaar’ wil worden

‘Onopvallend zichtbaar. Werken voor de wereld om je heen’. Dat is het motto van de nieuwe campagne waarmee het waterschap Hollandse Delta zichzelf op de arbeidsmarkt wil profileren. Hoe heeft dat vorm gekregen?

Peter Boerman Op 16 juni 2021
Gem. leestijd 3 min 688x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: Hoe het waterschap Hollandse Delta ‘onopvallend zichtbaar’ wil worden

Met een geschiedenis van ruim 750 jaar zijn de waterschappen de oudste bestuurslaag van Nederland. Toch is na al die eeuwen hun werk nog steeds vrij onbekend. En dat terwijl er een boel interessant werk te doen is. Zoals bij de Hollandse Delta, een van de 21 waterschappen die ons land nog rijk is, en dat actief is in het zuidwesten van de provincie Zuid-Holland, waar het onder meer 724 kilometer dijk en 25 kilometer duinen onderhoudt.

Met een geschiedenis van ruim 750 jaar zijn de waterschappen de oudste bestuurslaag van Nederland.

Om wat aan die onbekendheid te doen, en tegelijk de vele vacatures te kunnen vervullen, is het waterschap recent een opvallende campagne gestart, onder de noemer ‘Onopvallend zichtbaar. Werken voor de wereld om je heen’. De campagne, waarbij de (door Radancy) vernieuwde werkenbij-site het centrale punt is, is de afgelopen maanden ontwikkeld door Talmark, samen met MinutesOnCareer, het bureau dat voor de video tekende.

Vanuit de kernwaarden

De campagne valt vooral op door zijn beeldconcept, waarin medewerkers van de organisatie ‘vermengen’ met de werkwereld van het waterschap. Talmark ontwikkelde dat concept vanuit de ‘kernwaarden’ van de organisatie, vertelt creative director Bert Kok. ‘Op een letterlijk en figuurlijk spetterende wijze is zo een onderscheidend communicatieconcept gecreëerd. Zo komt het thema ‘voor de wereld om je heen’ mooi tot uiting.’

‘Er is een letterlijk en figuurlijk spetterend concept gecreëerd.’

Het ‘merkverhaal’ voor het waterschap is een samensmelting van de visie van de organisatie, de kernwaarden en de belevingen van de huidige medewerkers, aldus Kok. ‘Hiermee brengen we het authentieke DNA van deze mooie organisatie naar de oppervlakte. Daardoor kunnen ze beter dan voorheen met trots hun werkgeversverhaal communiceren. We verbinden de diverse afdelingen met elkaar, brengen de relevantie van hun werk naar boven en laten zien hoe belangrijk dit werk is voor de toekomst van de regio.’

‘Dijk van een werkgever’

In de campagne belooft het waterschap onder meer ‘een dijk van een werkgever’ te zijn. Het is een ambitieuze organisatie, waar altijd werk is, zo leert de lezer. ‘Het betekent samen met gelijkgestemde collega’s werken aan duurzaamheid, de toekomst. De toekomst van onze regio, maar ook die van jezelf. Jij kan daar een belangrijke rol in hebben. Hier laat je een voetafdruk achter.’

‘Deze mooie campagne is het masterpiece van alles dat wij hebben gedaan.’

Of het nu gaat om de foto’s, video’s of de interviews: in de campagne werken alleen maar échte medewerkers van Hollandse Delta mee. ‘Daar zijn we heel trots op, en erg dankbaar voor’, vertelt Mariska Smits, die begin 2020 als interim arbeidsmarktcommunicatie adviseur bij het waterschap begon. ‘Deze mooie campagne is het masterpiece van alles dat wij afgelopen jaar hebben gedaan. We hebben namelijk ook hard gewerkt aan interne bewustwording, het enthousiasmeren van ambassadeurs en het zichtbaar maken van het waterschap door onder meer consistente communicatie op bijvoorbeeld LinkedIn.’

Kapstok

‘Dit beeldconcept is de kapstok waarmee wij de komende periode meerdere campagnes willen lanceren om diverse doelgroepen aan te trekken’, vult recruiter Van Leeuwen aan. Het waterschap heeft jaarlijks zo’n 70 tot 80 vacatures te vervullen. Vandaar de keus die vorig jaar werd gemaakt om op een meer strategische en toekomstbestendige manier arbeidsmarktcommunicatie op te zetten.

Het hele employer brand-verhaal is vastgelegd in een zogeheten employer brandbook.

Talmark heeft de conceptbeelden uitgewerkt en beschikbaar gemaakt voor de werkenbij-website. Ook is het hele employer brand-verhaal vastgelegd in een zogeheten employer brandbook. ‘Dit waterschap is klaar voor de komende jaren om naar buiten toe te treden met een sterk en onderscheidend werkgeversmerk’, concludeert Bert Kok. ‘Nu de andere waterschappen nog.’

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners