Campagne van de week: Hoe de woningcorporaties samen hun werk promoten

‘Werken aan wonen, dat is bouwen aan iets groters dan jezelf.’ Dat is het motto waarmee de woningcorporaties vorige week hun gezamenlijke campagne ‘Werk aan Wonen’ startten. Hoe heeft dat vorm gekregen?

Peter Boerman Op 14 juli 2021
Gem. leestijd 3 min 636x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: Hoe de woningcorporaties samen hun werk promoten

Werken bij woningcorporaties stoffig? Helemaal niet! De sector, die ruim 4 miljoen Nederlanders van een woning voorziet, heeft echter wel veel nieuwe (jonge) medewerkers nodig. En precies daarom is de landelijke branchevereniging Aedes vorige week een uitgebreide arbeidsmarktcampagne begonnen.

‘Werken aan wonen, dat is bouwen aan iets groters dan jezelf’, zo wil de campagne duidelijk maken. Het is: ‘bouwen aan een gezamenlijk doel: goede, betaalbare en duurzame woningen voor 4 miljoen Nederlanders. Nu en in de toekomst. De sector is volop in beweging. En dat brengt allerlei uitdagingen met zich mee. Daar hebben we jou voor nodig! We zoeken jonge mensen met frisse ideeën, die kansen zien en het beste uit zichzelf willen halen.

Gelanceerd tijdens inspiratiewebinar

Op 8 juli lanceerde Aedes-voorzitter Martin van Rijn de wervingsvideo ‘Werk aan Wonen’ tijdens een inspiratiewebinar. Daarmee gaf hij het startsein voor de bijbehorende online arbeidsmarktcampagne, die ook een eigen speciale campagnepagina heeft gekregen, waar onder meer testimonial-video’s te vinden zijn, waarmee je een dag in het leven van verschillende werknemers kunt volgen.

een dag uit het leven van werken aan wonen

De campagne is gestart op 9 juli en gaat een jaar lopen. De video is door P&O’ers en communicatieprofessionals van alle aangesloten woningbouwcorporaties ook te gebruiken voor de eigen (lokale) werving en selectie. Na de zomer komt er ook nog een toolkit waarmee zij zelf aan de slag kunnen om vacatures bekend te maken en mensen op een originele manier te werven. Deze toolkit wordt op 23 september gelanceerd met ‘een praktische werksessie’.

Van betekenis zijn

‘Werken bij een woningcorporatie… is van betekenis zijn voor een ander’, aldus de campagne. ‘Of je nu een technische, sociale, financiële of vastgoedachtergrond hebt. We zoeken vakmensen, mensen-mensen en kantoorkampioenen.’ Bij het inspiratiewebinar bij de start van de campagne vond overigens ook een presentatie plaats van Alix Hensen Verbaten. Zij vertelde daar namens de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie een verhaal over het nut en de noodzaak van arbeidsmarktcommunicatie en hoe woningcorporaties daarmee aan de slag kunnen gaan.

webinar werken voor wonen bij woningcorporaties
Kathalijne van den Brekel, adviseur Mens & Organisatie bij Aedes (links), tijdens het webinar op 8 juli

Bij Aedes zijn in totaal ruim 260 woningcorporaties in Nederland aangesloten. Zij beheren samen zo’n 2,4 miljoen huurwoningen, waarin in totaal meer dan 4 miljoen mensen wonen. Het gaat om ongeveer een derde van de totale Nederlandse woningvoorraad. De kernopgave van corporaties is het zorgen voor goed en betaalbaar wonen voor mensen die om wat voor reden dan ook een steuntje in de rug nodig hebben. Bij het laatste grote arbeidsmarktonderzoek in de sector, in 2019, kenden de corporaties bijna 500 vacatures, tegenover minder dan 300 in 2016. Een nieuw, soortgelijk onderzoek wordt dit jaar uitgevoerd.

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal. En wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners