Campagne van de week: Hoe het CBR naarstig naar 100 extra examinatoren zoekt

Door de lockdown is bij het CBR een fikse achterstand ontstaan in het afleggen van rijexamens. Om die achterstand in te halen is recent onder meer een wervingscampagne voor extra examinatoren gestart. Hoe ziet die eruit?

Peter Boerman Op 03 maart 2021 Gem. leestijd 3 min2410x gelezen
Deel dit artikel:
Campagne van de week: Hoe het CBR naarstig naar 100 extra examinatoren zoekt

In de coronatijd je rijbewijs halen? Helaas, het was onmogelijk. In de eerste lockdown, in voorjaar 2020, gingen al ruim 300.000 examens, toetsen of rijtesten niet door. In de tweede lockdown, die sinds medio december 2020 is ingesteld, is het aantal nog in te halen examens, toetsen en rijtesten opgelopen tot in totaal meer dan 600.000. Om die achterstand in te lopen is het CBR onder meer een wervingscampagne voor extra examinatoren gestart.

Het aantal nog in te halen examens, toetsen en rijtesten is opgelopen tot meer dan 600.000.

Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen begint vandaag al met al die uitgestelde praktijkexamens zoveel mogelijk in te halen. Vanaf vandaag mogen mensen met een contactberoep, onder wie de rijinstructeurs, hun werkzaamheden immers weer hervatten. Dat betekent dat kandidaten weer rijlessen kunnen volgen en dus ook praktijkexamen mogen doen. Vorige week was al begonnen met het wegwerken van de achterstanden door examens voor praktijkexamens voor het motor- en brommerrijbewijs te starten.

1,5 miljoen examens

Jaarlijks neemt het bureau in totaal 1,5 miljoen theorie- en praktijkexamens af. Daarvoor heeft het CBR zo’n 700 examinatoren in dienst. Zij beoordelen of kandidaten op een verantwoorde deelname aan het verkeer kunnen deelnemen. Aan die 700 mensen is gevraagd de komende tijd veel over te werken. Ook zijn gepensioneerde examinatoren benaderd of ze (tijdelijk) kunnen terugkeren.

Examinatoren in spe krijgen eerst een opleiding van zo’n drie maanden.

Maar daarnaast is het CBR dus ook een campagne gestart om zoveel mogelijk nieuwe examinatoren te werven en op te leiden. Niet dat die meteen inzetbaar zullen zijn. Examinatoren in spe krijgen eerst een opleiding van zo’n drie maanden voordat ze aan de slag kunnen. En ook de sollicitatieprocedure gaat bepaald niet over één nacht ijs, met een brief- en cv-selectie, een online assessment, online kennismakingsgesprek en rollenspel met een acteur, en aansluitend gesprek met de examenmanager. En dan ook nog – natuurlijk – een rijtest, als afronding van het hele traject.

100 extra examinatoren

Nu het CBR weer examens kan afnemen, zijn kandidaten van wie het examen is uitgesteld het eerst aan de beurt. Kandidaten die nog geen examen hadden gereserveerd moeten rekening houden met een reserveringstermijn van 20 weken of meer. Daarom roept het bureau kandidaten en rijschoolhouders op om pas examen aan te vragen als ze de kans op slagen groot achten. Normaliter is ongeveer de helft van alle rijexamens succesvol. Als dat percentage de komende tijd omhoog kan, is de achterstand sneller ingelopen, aldus het CBR.

De campagne moet leiden tot zo’n 100 extra examinatoren voor het CBR.

De video die het CBR maakte om de campagne ‘Wisselen van baan‘ te ondersteunen kwam tot stand in samenwerking met Alterego, Tibby van der Plas, Max van den Berg en Lennard Blok. De campagne moet naar verluidt leiden tot zo’n 100 extra examinatoren voor het CBR. Het bureau is overigens niet alleen op zoek naar examinatoren, maar ook medisch adviseurs of medewerkers gezondheidsverklaring, ict’ers, managers, staf- en administratief medewerkers.

Meer campagnes

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
Talent.com
ToTalent.eu
WBNRS