Home Candidate Experience De candidate experience kan online echt nog heel wat beter

De candidate experience kan online echt nog heel wat beter

372 keer
0

Op de gemiddelde werkenbij-site kan de candidate experience nog wel wat verbeteren, blijkt uit nieuw onderzoek.

Vooral de mobiele ervaring blijft nog ver achter bij de mogelijkheden. En dat terwijl kandidaten wel massaal hun smartphone gebruiken in het sollicitatieproces. Toch vragen nog steeds heel veel werkenbij-sites aan kandidaten om hun cv te uploaden, blijkt uit onderzoek van Digitaal Werven, waarvan morgen, 3 november, het jaarlijkse evenement plaatsvindt.

Nog veel CV-uploads

Nog drie kwart van de recruitmentsites van organisaties vraagt aan kandidaten een sollicitatieformulier in te vullen en daar een CV aan te attachen. Bij 11 procent kun je zelfs alleen na registratie solliciteren, en slechts 13 procent maakt het de kandidaat makkelijk: daar is een mailtje genoeg, of een klein formulier, met minder dan 5 invulvelden.

digitaal werven hoe moet je solliciteren

‘Apply with LinkedIn’-gebruik daalt

Opvallend in de resultaten van dit jaar is dat het gebruik van de mogelijkheid om via je LinkedIn-profiel te solliciteren is afgenomen. Of het een tijdelijke daling is, zoals in 2014 ook te zien was, is even afwachten. Maar met 1 op de 5 vacatures waar het mogelijk is om zo’n profiel te koppelen aan de sollicitatie, is er – zacht gezegd – nog wel ruimte voor verbetering.  digitaal werven apply with linkedin

Ook mobiel solliciteren blijft lastig

Werkgevers blijken sowieso niet zo happig op sollicitanten die via hun smartphone hun belangstelling kenbaar willen maken. Bijna de helft van de onderzochte recruitmentsites heeft het (bijna) onmogelijk gemaakt mobiel te solliciteren, en nog eens een kwart maakt het moeilijker dan nodig. Slechts op een kwart van de sites is een mobiele sollicitatie op een aangepaste site mogelijk.

digitaal werven mobiel

Nog steeds 1 op de 7 niet mobiel toegankelijk

Mobiele toegankelijkheid is überhaupt nog wel een aandachtspunt voor veel recruitmentsites. Hoewel een grote meerderheid inmiddels een responsive site heeft, die zich aanpast aan het device waarmee de site wordt bezocht, is ook nog steeds 15 procent niet mobiel toegankelijk. Een gemiste kans, nu zoveel kandidaten zich mobiel oriënteren.

digitaal werven mobiel toegankelijk

Nederlands meestal de voertaal

In het Digitaal Werven-onderzoek is ook onderzocht in welke taal de recruitmentsite is gesteld. Niet erg verwonderlijk is dat meestal het Nederlands. Toch denkt ook nog 7 procent van de sites met een Engelstalige site de Nederlandse markt te kunnen benaderen. En op 14 procent lopen talen door elkaar.

digitaal werven taal recruitmentsite

Op 3 november volgen alle resultaten

Op 3 november wordt in Utrecht Digitaal-Werven georganiseerd. Hier worden alle cijfers gepresenteerd van het onderzoek, waarvoor 500 organisaties zijn onderzocht op 100 facetten van de Digitale Sollicitatie-ervaring.

Lees meer over Digitaal-Werven

Foto boven

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here