Gem. leestijd 4 min  114x gelezen

‘Choose epic’: waarom Pancompany zijn campagne – als eerste – volledig met A.I. liet maken

Wat doe je als je als IT-bedrijf in deze tijd op zoek bent naar developers? Dan zet je – natúúrlijk – A.I. in. En zo kan Pancompany een primeur bijschrijven, met zijn eerste geheel door A.I. gegenereerde tv-commercial van een Nederlands bedrijf.

Het artikel gaat hieronder verder.

Masterclass Employer branding

Neem een voorsprong met een sterk werkgeversmerk. Om nieuw talent binnen te halen én om te verbinden met jouw ...

Bekijk event
Lees meer over Masterclass Employer branding
‘Choose epic’: waarom Pancompany zijn campagne – als eerste – volledig met A.I. liet maken

We zien een draak vliegen. Een tovenaar chill uit het autoraampje hangen. Met naast zich een soort stormtrooper. En op de achterbank een volledig geharnaste ridder. In de nieuwe campagnevideo van het Bossche IT-bedrijf Pancompany is eigenlijk niets te dol. Benieuwd hoe de prompt eruit gezien heeft voor de video, want het gaat hier waarschijnlijk om de eerste volledig door A.I. gegenereerde tv-commercial van een Nederlands bedrijf. ‘Via slimme targeting verschijnt de boodschap op streamingdiensten, precies waar de IT’ers actief naar kijken’, legt campagnemanager Jordi de Wijs uit. ‘Groot scherm, maximale aandacht, minimale verspilling.’

‘Groot scherm, maximale aandacht, minimale verspilling.’

De A.I.-campagne heeft de naam ‘Choose Epic‘ meegekregen. Maar eigenlijk bevat de campagne twee boodschappen in één, aldus De Wijs. Voor developers is het verhaal: It’s not a job. It’s a quest. Maar de campagne richt zich tegelijk op (potentiële) opdrachtgevers, met de boodschap: ‘Don’t hire developers. Summon a team.‘ ‘Met deze campagne wil Pancompany zich positioneren als dé partner voor IT’ers die willen kiezen voor uitdaging, én voor opdrachtgevers die zoeken naar een team dat echt levert’, vat De Wijs het samen. Voor opdrachtgevers gaat het om het idee van Teams-as-a-Service, oftewel: complete teams, geen losse schakels.

Kracht als belofte

Aan de employer branding-kant moet de A.I.-campagne niet alleen de aandacht van developers trekken omdat-ie behoorlijk vervreemdend is, benadrukt de campaign manager van creatief marketingbureau Morres & Company, dat tekende voor de uitvoering. ‘Achter beide boodschappen schuilt ook één duidelijke belofte. En dat is dat het bij Pancompany niet draait om capaciteit, maar om kracht. Niet om taken, maar om verantwoordelijkheid. En niet om individuen, maar om teams die samen complexe uitdagingen aangaan. De belofte is: bij Pancompany werk je aan projecten die ertoe doen, met mensen die je verder brengen.’

Via household sync krijgen gebruikers van hetzelfde netwerk allemaal dezelfde boodschap te zien.

De campagne van Pancompany is onder meer te volgen op Reddit, waar via specifieke subreddits IT’ers worden getarget op hun interesses. Mogelijke opdrachtgevers worden vooral getarget op LinkedIn. Ook verschijnen de boodschappen met behulp van hypertargeting in populaire apps, waar de content aansluit bij de interesses van de doelgroep. En er wordt gebruik gemaakt van de zogeheten household sync-aanpak, waarbij gebruikers van laptops, tablets en smartphones die zijn verbonden met hetzelfde netwerk allemaal dezelfde boodschap te zien krijgen, om zo maximaal bereik te genereren ‘daar waar keuzes worden gemaakt’.

Niet alleen online

De volledig door A.I. ontwikkelde campagne (tot aan de voice-over aan toe) kun je overigens niet alleen online tegenkomen. Enerzijds billboards langs snelwegen, toegangswegen en tankstations, en anderzijds posters op NS-stations zoals Den Haag, Amersfoort en Utrecht moeten nog meer developers en opdrachtgevers over de streep halen, terwijl ze in hun quest op weg naar huis of kantoor zijn. ‘Groot, krachtig en onmogelijk te negeren, precies waar het telt’, aldus De Wijs.

Daarnaast is er ook een podcast op Spotify, Wizards of the Code, waarin ‘Software Development, Data, Business Analyse, Test en DevOps samenkomen met een gezonde dosis humor. Van Front End tot Pipelines, van A.I. tot bugs die ‘onmogelijk’ waren – het wordt er allemaal besproken. Geen droge kost, wel nerdy inzichten, praktijkverhalen en af en toe een magische facepalm.’ ‘Zo komen we letterlijk in de oren van de doelgroep, tijdens momenten van concentratie of ontspanning, onderweg, tijdens het sporten of thuis, dus: precies wanneer ze openstaan voor nieuwe ideeën’, aldus De Wijs.

Branded game

Er is daarnaast voor de eigen medewerkers ook nog een branded game in campagnestijl ontwikkeld, ‘de perfecte manier om gedetacheerde medewerkers te blijven verbinden met Pancompany. Hierdoor blijft het bedrijf top-of-mind, ook bij zijn eigen medewerkers. Zo werk je spelenderwijs aan merkbinding, zelfs op afstand.’ Merkbinding die nog eens wordt versterkt door een LinkedIn-toolkit en intern uitgerolde referral-campagne, met refer-a-friend-vouchers, die medewerkers (ook financieel) stimuleren om Pancompany actief aan te bevelen binnen hun netwerk.

Een behoorlijk complete campagne dus. ‘Deze totaalbenadering is de meest complete en effectieve manier om IT-talenten te bereiken die je je maar kunt voorstellen, op elk moment, op elke plek, van de eerste ochtendkilometers tot de ontspanning in de avond’, aldus De Wijs. ‘De brede en doordachte inzet van middelen, precies afgestemd op het dagelijkse leven van de doelgroep, is volgens mij echt uniek.’

‘Met Choose epic positioneren we niet een werkgever, maar een mindset.’

Waarbij het motto ‘epic‘ trouwens bewust gekozen is, legt hij uit. ‘Developers willen zich niet meer simpelweg verbinden aan een bedrijf. Ze zoeken betekenis, invloed en vooruitgang. Geen collega’s, maar bondgenoten. Geen baan, maar een verhaal. En opdrachtgevers zoeken rust en resultaat in een markt waar sourcing steeds complexer wordt. Pancompany biedt daar een heldere keuze in: teams van ervaren IT-professionals die vanaf dag 1 samenwerken en het project dragen alsof het hun eigen is. Het gaat over kiezen voor inhoud, samenwerking, en verantwoordelijkheid. Met Choose epic positioneren we geen werkgever, maar een mindset.’

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners