Dit is het (coole) bedrijf achter de selectiegame die ook Shell gebruikt

Peter Boerman Op 28 juli 2016
Gem. leestijd 3 min 1746x gelezen
Deel dit artikel:
Dit is het (coole) bedrijf achter de selectiegame die ook Shell gebruikt

Het lijkt misschien een onschuldig spelletje, maar iedereen die Wasabi Waiter speelt, toont automatisch zijn vaardigheden. En slimme bedrijven als Shell doen daar nu al hun voordeel mee.

Noem het gamification, the next level. Spellen als Dungeon Scrawl of Wasabi Waiter, die iedereen als app op zijn telefoon kan zetten. De spellen zijn ontwikkeld door Knack, een bedrijf uit – hoe kan het ook anders – Silicon Valley. De commercial voor hun selectiegame vertelt eigenlijk het hele verhaal en is in elk geval cool en vernieuwend gemaakt. Hij laat overtuigend én ontroerend zien wat je kunt bereiken als je een beetje aardig kunt gamen: 

Shell spaart tijd

Zou het echt zo zijn? Veel gamen en die baan ligt binnen handbereik? Zo ver is het nog niet echt, maar het gaat wel die kant op. Shell werkt in elk geval al een paar jaar samen met Knack. Het databedrijf test met hun games gedragskenmerken die sterk blijken samen te hangen met het voorspellen van succes bij de innovatieve ideeën die leven binnen het olie- en gasbedrijf. Dat leidde tot een enorme tijdsbesparing: waar voorheen tot wel 2 jaar nodig was om te bepalen wat de kans van slagen van een idee was, is dat nu teruggebracht tot 20 minuten.

selectiegame knack

Talent is overal

Knack-ceo Guy Halfteck verklaart zijn bedrijf (en zijn video) als volgt: “We willen mindsets veranderen, we willen de markt doen beseffen dat talent overal kan zijn en dat talent meer waard is dan formele ervaring of bevoegdheden. De nieuwe wereld gaat over wat iemand kan in de toekomst, niet over wat iemand gedaan heeft in het verleden.”

Selectiegame

Knack werkt met een app, die drie doelen dient. Hij brengt je talenten en vaardigheden in kaart, laat zien welke beroepen daarbij passen en geeft vervolgens suggesties om direct in contact te komen met werkgevers met vacatures, “zonder het pijnlijke sollicitatieproces te moeten ondergaan”.

selectiegame knack iphones

Neurowetenschap

Het bedrijf combineert inzichten uit games, big data en gedrags- en neurowetenschap om tot de beste selectie te komen. Elke actie, beslissing en reactie van de gamer wordt vastgelegd, en in verband gebracht met competenties en ontwikkelpunten in real life. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om snel denken, probleemoplossend vermogen, logisch redeneren, flexibiliteit, durf en innovativiteit.

Dashboard

Klanten krijgen van Knack een dashboard gepresenteerd, waarop staat waar medewerkers of kandidaten goed in scoren en waar ze nog verbetering kunnen gebruiken. Een  van die klanten is bijvoorbeeld Cigna, dat de kwaliteiten van 4.000 managers met de Knack-games in kaart brengt. Ander voorbeeld: AXA. De Amerikaanse verzekeraar ontdekte met de game dat het lerend vermogen van de hele organisatie verrassend veel lager was dan verwacht.

600 kansarme jongeren

The Rockefeller Foundation heeft de app ook wetenschappelijk getest, met 600 kansarme jongeren, en ziet naar aanleiding daarvan zelfs kansen in de spellen om jeugdwerkloosheid terug te dringen. Da’s nog eens een flinke ambitie natuurlijk, voor een game waarbij een ober in 10 tot 20 minuten aan een heel restaurant in een bepaalde volgorde sushi moet uitserveren, gebaseerd op de gezichtsuitdrukkingen van de gasten…

Tijd winnen

Maar goed, volgens ceo Halfteck is het daar in eerste instantie ook helemaal niet om te doen. Hij stelt dat de games vooral bedoeld zijn om tijd te winnen. “Het sollicitatieproces zal veranderen qua vorm en functie”, zegt hij.  “In plaats van het sollicitatiegesprek te gebruiken om de beste kandidaten te selecteren, zul je voortaan alleen nog maar gesprekken voeren met de mensen van wie je wéét dat het de beste kandidaten zijn.”

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners