Corona, wat nu? Tips om als zelfstandige recruiter aan de slag te blijven

Veel zelfstandige recruiters zagen in de coronacrisis hun werk snel opdrogen. Wat nu gedaan? Robert Buning onderzoekt in een serie de opties. ‘Vraag jezelf af welke bewegingen je ziet en hoe jíj daarin een rol kunt spelen.’

Robert Buning Op 18 juni 2020
Gem. leestijd 5 min 1145x gelezen
Deel dit artikel:
Corona, wat nu? Tips om als zelfstandige recruiter aan de slag te blijven

Weet je nog, begin 2020? Als je zelfstandige of interimmer bent, begon het nog goed. De meesten hadden wel een klus; bedrijven hadden ook nog genoeg budget om interim recruitmentspecialisten in te huren. Maar we weten allemaal hoe het sindsdien is gelopen. Plots was daar het coronavirus dat roet in het eten gooide. Veel vacatures werden ingetrokken, onzekerheid ontstond. Zo kwamen veel zelfstandigen zonder klus te zitten. Patsboem, weg vacatures, weg werk.

Misschien ben je nu je buffer aan het opsnoepen en zakt de moed in je schoenen.

Nu je waarschijnlijk je buffer aan het opsnoepen bent (wat natuurlijk veel pijn doet!), zakt bij velen de moed in de schoenen. Om je te helpen weer energie te krijgen, heb ik vijf blogs geschreven. Elke blog bevat 2 tips van zowel mijzelf als van een andere ondernemer die zich op een creatieve – én lonende – manier door deze crisis heen weet te laveren. Aan het woord komen Stefan Niemer, Tamara Rood, Paula Bakker, Maarten Reeders, Jurriaan Pennartz en natuurlijk ikzelf, Robert Buning. We geven je tips vanuit onze inzichten en keuzes. Hopelijk heb je er wat aan. Veel leesplezier!

Mijn tip: koude acquisitie

Mijn tip: koude acquisitie. Ik ben er zelf in elk geval niet vies van om de telefoon (of andere middelen) te pakken om mijn doelgroep actief te benaderen. Toen ik voor mezelf begon, reageerde ik heel bewust niet op klussen die 40 uur per week in beslag namen. Dat heb ik vastgehouden tot op de dag van vandaag, en daar pluk ik nu de vruchten van.

‘Het creatieve gaat ervan af als je alleen fulltime klussen aanneemt.’

Als je ergens 40 uur per week werkt, betekent dit dat je geen tijd meer over hebt voor andere zaken. Je stapt ‘s ochtends in de auto (of slentert nu naar de zolderkamer), gaat daar 8 uur achter een bureau zitten om vervolgens weer dezelfde rit naar huis te rijden. Dag in, dag uit, week in, week uit. Ik ben zelf van mening dat het creatieve van ondernemerschap dan juist eraf gaat. Je bent eigenlijk gewoon in loondienst, maar krijgt dan drie, vier, soms wel vijf keer zoveel salaris per maand als je normaal zou verdienen. Leuk natuurlijk, maar zaligmakend vind ik het in ieder geval niet.

Houd wel je normale ritme aan

Denk eens erover na om in de toekomst meer kleine klussen aan te nemen en nee te zeggen tegen grotere vraagstukken. Door dit te doen houd je altijd tijd over voor acquisitie en voor personal branding (daar moet je Ellen van Dieren eens voor bellen). Ondernemerschap is juist leuk omdat je dan zelf kunt bepalen wat je allemaal doet. Die vrijheid gaat weer weg als je klussen aanneemt van 40 uur per week voor 1 jaar lang.

Ondernemerschap is juist leuk omdat je dan zelf kunt bepalen wat je allemaal doet.

Maak ook voor jezelf een dagplanning. Ook al heb je nu geen opdracht en ben je thuis. Sta vroeg op, kleed je aan zoals je normaal ook aan het werk zou gaan en pak die telefoon. Natuurlijk zul je honderd keer ‘nee’ horen, maar haal voldoening uit die ene keer ‘ja!’ Door je daaraan vast te houden komt de positieve vibe terug en met positiviteit weet ik zeker dat er binnenkort een leuke klus op je wacht!

De tip van Jurriaan Pennartz

De tip van Jurriaan Pennartz: ga eens (opnieuw) na waarom je ooit voor het zelfstandige ondernemerschap hebt gekozen. ‘Als ik kijk naar de zelfstandige recruiters, zie ik momenteel een tweedeling ontstaan. Aan de ene kant zie ik zzp’ers die nu de relatieve veiligheid van een loondienstverband opzoeken. Het zijn professionals voor wie het ondernemerschap zich beperkt tot het laten inhuren voor een type werk dat, vind ik, nauwelijks verschilt van een loondienstverband. Veelal op locatie bij de opdrachtgever, 24 tot 40 uur en voor periodes van een half jaar tot meerdere jaren aaneengesloten. Ze krijgen zelfs een kerstpakket mee (#gaaaap).’

‘Drogen de klussen op? Ja, en? Dan zijn er nog 1.001 andere plannen die we kunnen uitvoeren.’

‘Nogmaals: niets ten nadele van deze groep, maar ik denk dat hun beweging (terug) richting een loondienstverband, ingegeven door de huidige crisis, duidelijk maakt dat het in de kern geen ondernemers zijn en zichzelf ook niet als zodanig beschouwen. Dat doet die andere groep wel. Dan doel ik op de zelfstandig recruitmentprofessionals die, juist nu, extra in beweging komen. Bij hen proef ik een houding van: ‘drogen de klussen op? Ja, en? Dan zijn er nog 1.001 andere plannen die we kunnen uitvoeren.’

Gestart met een podcast

Een voorbeeld vind ik Stefan Niemer en Diederik van Vugt, de mannen achter WeAchieve, die recent zijn gestart met een recruitmentpodcast. Ik had zelf de eer om als gast in de allereerste uitzending iets te mogen vertellen over het belang van een goede vacature-intake. Wat hebben zij gedaan? Gewoon, goede opname-apparatuur gekocht, een ruimte gehuurd en… gaan! Ik heb genoten van de energie die van beide vakgenoten afspatte!

‘Vraag jezelf af welke bewegingen, behoeftes en gebreken je ziet en hoe jíj daarin een rol kunt spelen.’

Dus wat ik andere zelfstandige recruitmentprofessionals zou adviseren? Ga opnieuw eens na waaróm je (ooit) voor het bestaan als zelfstandige ondernemer hebt gekozen. Ik denk dat het antwoord op díe vraag richting geeft aan hoe om te gaan met de huidige situatie. Liggen je drijfveren op het vlak van afwisseling? Wil je onderdeel zijn van verschillende organisaties? Ga je graag met diverse vraagstukken aan de slag? Dat kun je denk ik ook in loondienst terugvinden.

Ga je graag met diverse vraagstukken aan de slag? Dat kun je denk ik ook in loondienst terugvinden.

Maar lag – en ligt – je drive om eigen baas te zijn meer in de richting van vrijheid ten aanzien van waar, wanneer en hoe je werkt? Dan is het nu, meer dan ooit, de tijd om jezelf als zelfstandige ondernemer uit te dagen en met nieuwe initiatieven te komen. In plaats van dat je je online netwerk tot 5 keer per week laat weten weer beschikbaar te zijn voor een nieuwe opdracht, heb je er dan meer aan om een stapje terug te doen, vanuit jouw recruitmentexpertise naar de huidige markt te kijken en jezelf af te vragen welke bewegingen, behoeftes en gebreken je ziet en hoe jíj daarin een rol kunt spelen. Zo is ook mijn idee voor Mondo-R geboren. Dát zou dus mijn advies zijn.’

Tot zover de aftrap

Dit was de eerste in een reeks van vijf blogs. We geven je steeds twee tips pér blog om het een beetje behapbaar te houden voor je. De volgende komt er snel weer aan!

  • Illustratie boven: door tekenaar en recruiter Robin Overweel (van omtekenen.nl)
  • Lees hier meer van Robert Buning
Tags:
Deel dit artikel:

Robert Buning

Online recruitment specialistbij Vacaturevideo.nl
Robert is inbound recruitmentspecialist in de techniek en werkte voor grote merken als Bolletje, Arla Foods en KraftHeinz. Bedrijven helpen om zelf personeel te werven, daar wordt hij gelukkig van. Het is zijn ambitie om dé “go-to-guy” te worden voor technische bedrijven die maar één ding willen: met inbound recruitment de beste mensen in huis halen. Zijn blogs gaan over inbound recruitment, recruitment marketing en candidate experience. Meer info: https://www.robertbuning.nl.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners