Cost per hire? Meten is weten

Werf& gastredacteur Op 30 augustus 2012
Gem. leestijd 4 min 4044x gelezen
Deel dit artikel:
Cost per hire? Meten is weten

In één oogopslag zien wat een sollicitant je heeft gekost. Dat is waardevolle informatie voor elke recruiter. Tegenwoordig zijn er talloze mogelijkheden om goed inzicht te krijgen in de kosten per plaatsing. Google Analytics en een ATS-systeem zijn hierbij handige tools. Hoe zet je deze effectief in?

Wat kost een plaatsing? De hamvraag van elke (e) recruiter!

Elke (e)recruiter die voornamelijk online kanalen inzet voor het werven van kandidaten heeft behoefte aan tastbare informatie over de kosten van vervulling van een vacature. Een grove schatting kun je altijd maken, maar een groot voordeel van online kanalen is dat er veel meer meetbaar is dan offline kanalen. Google Analytics is in recruitmentland onmiskenbaar en ATS (Aplicant Tracking Systems) bieden steeds meer mogelijkheden. Voor een doorgewinterde recruiter is dit niet nieuw, maar voor velen kan het soms wel een beetje verwarrend zijn.

Google Analytics

Met Google Analytics meet je alle activiteit op je website. Heb je een website waar vacatures op staan en waar sollicitanten direct kunnen solliciteren middels een sollicitatieformulier of iets dergelijks, dan kun je dit inzichtelijk maken in Google Analytics. In hoofdlijnen geeft Google Analytics aan waar je traffic vandaan komt (Verkeersbronnen),  wat de kwaliteit van de traffic is en hoeveel sollicitaties (Conversies) er uit je verschillende kanalen komen.  Vooral het laatste is voor recruiters interessant. Door te meten hoeveel sollicitaties er uit een bepaald ingezette kanaal zijn gekomen kun je uitrekenen wat de gemiddelde kosten per CV zijn. Zo kun je over een specifieke periode bepalen welke kanalen het meest interessant zijn geweest qua kosten.

Je kunt als recruiter kiezen voor het meest kostenbesparende kanaal, maar wat zegt dit over de kwaliteit van de CV’s? Deze informatie staat niet in Google Analytics, maar wel in het ATS systeem.

ATS Systeem

ATS of Applicant Tracking Systemen zijn bij de meeste recruiters bekend. In Nederland kennen we leveranciers als OTYS, Carerix, Tangram, Connexys en meer. Dergelijke systemen maken het voor zowel de sollicitant als de recruiter het sollicitatieproces makkelijk door dit te automatiseren. Een sollicitant kan direct online via de website solliciteren en de recruiter krijgt alle gegevens van de sollicitant netjes in het systeem te zien. De gehele sollicitatieprocedure wordt in het ATS geregistreerd. Van sollicitatie tot uitnodiging tot tweede gesprek en hire of geen hire. De kwaliteit van de CV’s kan dus in het ATS worden achterhaald.

Analytics

Maar waar komen deze sollicitanten vandaan? Deze informatie zit in Google Analytics. Het mooie zou dus zijn het combineren of koppelen van deze informatie. Door het koppelen van Google Analytics gegevens met het ATS kan elke recruiter in zijn of haar ATS per sollicitant zien uit welk online kanaal of campagne deze sollicitant komt. Zo kunnen we uitrekenen wat een hire je uiteindelijk heeft gekost en kan er een betere inschatting gemaakt worden van de kwaliteit en het werkelijke rendement van dit kanaal.

Koppeling Google Analytics met ATS

Het is niet zozeer een koppeling tussen Google Analytics en het ATS systeem maar eerder het gebruik maken van Google Analytics cookies met het ATS systeem. Google Analytics registreert op basis van cookies de brongegevens van websitebezoekers. Zo kan Google Analytics bepalen of een bezoeker uit een Google AdWords campagne komt of juist een verwijzende websites, zoals bijvoorbeeld LinkedIn. Stel je website/ATS in staat deze cookies te lezen en je ziet per sollicitant uit welke bron deze komen. Dit is een technische aanpassing die mogelijk gemaakt moet worden gemaakt door de websitebeheerder en/of de ATS leverancier.

Inlezen van eigen parameter

Een andere optie is om niet de Google Analytics cookies te lezen, maar een eigen meetscript te ontwikkelen, eventueel aangevuld met de mogelijkheid voor campagneparameters. Het meetscipt zal dan de verkeersbronnen zelf moeten inlezen, en de eventueel toegevoegde parameter. Het nadeel van deze optie is dat de campagneparameter handmatig moet worden toegevoegd aan alle binnenkomende URL’s. Tevens moet er een script worden ontwikkeld om informatie te achterhalen die feitelijk al beschikbaar is via de Google Analytics cookie, wat wellicht dus overbodig is.

Beschikbaarheid

De techniek is dus voorhanden. Helaas wordt het nog veel te weinig toegepast, maar gelukkig zien we vanuit ATS leveranciers steeds meer ontwikkelingen die deze optie standaard of als extra module opnemen. Mijn advies is daarom om altijd even bij je ATS leverancier of online marketing partner te informeren of dit mogelijk is. Het is vaak een relatief beperkte investering waarvan je de komende jaren veel profijt zal hebben.

Deze bijdrage is geschreven door Vernon Wongsokarijo, Senior SEA consultant – eWerving bij online marketing bureau Expand Online.

Meer Analytics in Werf&

In oktober verschijnt de nieuwste editie van Werf& met als thema ‘Simply the Best’. Hierin wordt uitgebreid ingegaan op de beste paarden van stal op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Verder vind je tips en inspiratie over de vraag hoe je een plaatsje kan veroveren in de topregionen van ons boeiende vakgebied. Ook wordt in dit kader stilgestaan bij de vraag hoe je Analytics kan inzetten bij het verbeteren van je wervingsresultaat. Wil jij Werf& magazine ook ontvangen en ben je nog geen abonnee? Meld je hier aan voor onze speciale abonnementenactie.

 

 

 

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners