Creatieve persoonlijke kaart heeft grote impact op (potentiële) medewerker (Vivent)

Peter Boerman Op 28 april 2016
Gem. leestijd 3 min 1468x gelezen
Deel dit artikel:
Creatieve persoonlijke kaart heeft grote impact op (potentiële) medewerker (Vivent)

Middels een klein gebaar (een handgeschreven kaart), geven wij (potentiële) medewerkers (aangenomen of afgewezen) een groot geluk: persoonlijke aandacht! Lees de hele case van Vivent die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards.

Case Vivent

Omschrijving van de case

Vivent is de persoonlijke zorgverlener in de regio ’s-Hertogenbosch. Dit doen we door elkaar echt te ontmoeten, te kijken wat er (nog ) wel kan en dit zo thuis mogelijk te doen voor de cliënten. Onze slogan is Nu is van u, want het is belangrijk dat onze cliënten iedere dag het beste uit hun dag kunnen halen.
Voor onze medewerkers hebben we de slogan Nu is van ons. Door goede zorg te bieden aan de cliënt, kunnen we ons werkplezier verhogen. De 3 werkzame principes gelden ook voor medewerkers. Elkaar ontmoeten, kijken naar wat er wel kan en zo thuis mogelijk.

Hoe vertalen we dit naar de kandidaten die bij Vivent solliciteren? Er is maar minimaal budget beschikbaar (€ 200,-). We moeten creatief en vindingrijk zijn. Zo thuis mogelijk denken; laten zien dat we ons echt verdiept hebben in de persoon tegenover ons aan tafel. We willen de boodschap: Dank je wel voor het solliciteren bij Vivent ook laten beleven, zoals we de zorg bij onze cliënten ook belevingsgericht maken. Dan zou de werkgever Vivent ook echt persoonlijk zijn.

Hoe ben je dan een goede werkgever waar de medewerker (samen met de cliënt) centraal staat? Door klein te denken en te beginnen: persoonlijke aandacht!
Thuis stuur je iemand een kaartje om extra aandacht te geven. We kunnen een persoonlijke tekst schrijven, om te laten voelen dat we hen ook echt ontmoet hebben. Een kaart produceren past binnen het gestelde budget.

Iedereen die solliciteert krijgt binnen 2 weken antwoord. We wilden iets extra’s doen voor de mensen die ook echt op gesprek zijn geweest, maar waar we helaas geen plek voor hebben bij Vivent. Zij ontvangen na de afwijzing nog een kaart om hen te bedanken voor hun interesse en tijd en succes te wensen met verdere sollicitaties, handgeschreven door de recruiters van Vivent. Uiteraard in de Nu is van u stijl.
Kom je bij Vivent werken; dan heten we je welkom met een kaart in de Nu is van ons stijl. Ook met een persoonlijke boodschap. Zo neem je ze meteen op in de ‘Vivent familie’.

Welkom-bij-Vivent

Wat was de impact van de case?

Na invoering hebben we veel leuke en positieve reacties ontvangen. Ook de afgewezen kandidaten waarderen dit enorm. Op Social Media krijgen we erg veel leuke reacties, wat dus ook teweeg brengt dat mensen graag bij Vivent zouden willen werken.

‎”De persoonlijke, handgeschreven kaart vond ik fantastisch. Ik heb deze aan heel veel mensen laten zien. Dit voelde goed; ondanks het feit dat ik afgewezen was.”

“Het kaartje was heel erg leuk! Nog nooit ergens gehad; zeker blijven doen!”

“Hartelijk dank voor deze persoonlijke kaart na míjn sollicitatiegesprek! Zeer bijzonder en daarom had ik ook graag bij jullie gewerkt.”

“Het persoonlijke kaartje heb ik erg gewaardeerd!”

“Dank voor jullie kaart, heel erg attent. Jullie ook veel succes verder, met het invullen van de vacature. En wie weet waar we elkaar nog eens treffen.”

“Graag zou ik je willen bedanken voor de verstuurde kaart! Erg attent!”

In de krapte van de arbeidsmarkt in de ouderenzorg merken we dat deze kleine attenties via mond tot mond reclame voor Vivent enorm goed werken. Een positieve naam in de markt werkt mee aan het invullen van onze vacatures.

Ook krijgen we veel reacties van ‘eigen’ medewerkers. Ze horen over deze actie en vinden het een leuk en persoonlijk gebaar. Ze zien dat Vivent bij het wervingsproces al aandacht heeft voor haar medewerkers!
En ondanks dat we een (redelijk) grote organisatie zijn (1500 medewerkers), blijven we op deze manier persoonlijk.
Dat maakt ook de huidige medewerkers trots!

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Persoonlijke aandacht geeft je in een krappe arbeidsmarkt, ouderenzorg, waar het ons kent ons principe groot is, een enorme aantrekkingskracht als werkgever.
Met minimale middelen kun je op deze manier veel impact creëren. Dit was voor ons ook een verrassing. We kunnen niet tegen de grote budgetten van andere bedrijven op, maar deze kleine ingreep heeft toch heel groots uitgepakt!

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

De twee recruiters van Werving & Selectie en de arbeidsmarktcommunicatie-adviseur van Vivent

Ook kans maken op een Werf& Award?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 29 april 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Onze partners Bekijk alle partners