Recruitmentsites zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit recruitmentland. Online je doelgroep bereiken is een van de meest effectieve en vooral kostenefficiënte manieren om aan de juiste kandidaten te komen. Mits je uiteraard alles goed doormeet en zo de juiste online kanalen inzet.
Meet de conversie
Ook ATS (Applicant Tracking Systems) systemen maken het online sollicitatieproces voor zowel de sollicitant als de werkgever stukken makkelijker. Toch is het van belang om bij het gebruik van een ATS systeem goed in de gaten te houden of de conversies correct worden doorgemeten.
Met webstatistieken (Google Analytics) kunnen we tegenwoordig zien waar onze bezoekers en potentiële sollicitanten vandaan komen en met ATS systemen begeleiden we deze sollicitanten richting onze database. Het is dus mogelijk om tot aan de sollicitatie middels Google Analytics te meten welke de meest effectieve online campagnes zijn. Voorwaarde is wel dat de Google Analytics tracker dit proces van begin tot eind kan volgen. Google Analytics is namelijk –by default- ingesteld om één domein te tracken, bijvoorbeeld www.werkenbijbedrijfx.nl. Leidt het ATS systeem de bezoekers naar een extern domein zoals www.bedrijfx.ats.nl, raakt Google Analytics de oorspronkelijke bron kwijt en kun je ook niet meer zien waar de sollicitant vandaan komt. De zogenaamde conversiesite is namelijk dat van het ATS systeem (zie onderstaand figuur).
Fig. 1: Schematische weergave van het sollicitatieproces vanaf campagne tot aan ATS systeem
Hoe controleer ik of sollicitaties goed worden doorgemeten?
Bovenstaande situatie komt zeer veelvuldig voor bij recruitmentsites. De conversie die plaatsvindt op de zogenaamde conversiesite, in dit geval www.bedrijfsx.ATS.nl wordt toegewezen aan de voorgaande bron, namelijk www.werkenbijbedrijfx.nl. Terwijl dit oorspronkelijk en ook meer terecht toegewezen zou moeten worden aan de Google AdWords of Social Media campagne. Het is dus zaak om te controleren of dit bij jouw recruitmentsite ook zo geregeld is. Dit kun je doen door het sollicitatieproces te volgen tot aan de daadwerkelijke sollicitatie. Zo kom je dus op de conversiesite en kun je controleren of de conversiesite gehost wordt onder het domein van de recruitmentsite of het ATS systeem.
In het sollicitatieproces kun je dit zien in de URL-balk. Bijvoorbeeld:
Stap 1: Als er na een klik op “solliciteren” een invulveld tevoorschijn komt, ziet de URL er vaak zo uit:
Stap 2: Het sollicitatieproces kan worden vervolgd met een CV upload, waarna het sollicitatieproces waarschijnlijk wordt afgerond en de sollicitant wordt geleid naar de conversiepagina/site.
Stap 3: Conversie/ Sollicitatie Voltooid
Zonder dat de sollicitant het echt doorheeft wordt hij/zij doorgestuurd naar een andere site met als domein www.ats.nl (Let wel: dit is een voorbeeld en bevat in werkelijkheid meestal de naam van de ATS leverancier).
Frames
Het kan ook voorkomen dat het ATS geframed wordt in de werkenbij-site. Het sollicitatieproces of formulier wordt dan in een frame of raamwerk geladen. Dit kun je controleren door op de pagina van het sollicitatieformulier zo dicht mogelijk bij de sollicitatieknop of verstuur knop rechts te klikken met je muis. In Google Chrome ziet het er als volgt uit en kun je aan onderstaande opties zien of er een frame gebruikt wordt. Indien er gebruikt wordt gemaakt van frames betekent dit in 9 van de 10 gevallen dat de conversies in Google Analytics niet worden toegewezen aan de juiste bron. Het rendement van je investeringen in verschillende campagnes is dan moeilijk te berekenen.
Fig.2: Melding van aanwezigheid frames in browser (bv. Google Chrome)
Fig. 3: Schematische weergave van een Frame in een sollicitatiepagina (werkenbij-site)
Hoe kun je dit oplossen?
Hier is uiteraard een oplossing voor: cross domain tracking. Cross domain tracking van Google Analytics maakt het mogelijk verkeer over meerdere domeinen te meten. Door een aantal aanpassingen door te voeren in het Google Analytics script, geef je de Google Analytics tracker eigenlijk de opdracht het verkeer over twee of meer verschillende domeinen heen te tracken. Zo houd je de bezoekersgegevens vast terwijl de bezoeker over de verschillende domeinen heen surft. Instructies van Google over cross domain tracking vind je hier.
Deze bijdrage is geschreven door Vernon Wongsokarijo, senior SEA consultant – eWerving bij online marketing bureau Expand Online.