Data and candidate driven recruitment door Humares (Humares)

Peter Boerman Op 29 april 2016
Gem. leestijd 3 min 769x gelezen
Deel dit artikel:
Data and candidate driven recruitment door Humares (Humares)

Met behulp van actuele candidate data de harten van de doelgroep en de organisatie winnen om zo meer wervingssucces te halen Lees de hele case van Humares die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards.

Case Humares

Omschrijving van de case

De kandidaat heeft het (weer) voor het zeggen op de arbeidsmarkt in met name de technische disciplines waarin Humares actief is (o.a. Maintec, Oceanwide, Nova Engineering, Oceanwide Isoper Engineering Services en Primat Technische Professionals). Aan vacatures en baanopeningen geen gebrek, aan goede en passende kandidaten des te meer. Het opvoeren van marktdruk is onvoldoende om die kandidaat te winnen. De wervingsstrategie moet meer maatwerk en kandidaat gedreven worden. Door zichtbaar te zijn op de plekken waar de doelgroep is, door wervingsteksten te schrijven waarmee enerzijds de doelgroep beter wordt aangesproken en anderzijds de USP’s van Humares (zoals vast contract en opleidingsmogelijkheden) beter worden gepositioneerd. Ook door te searchen in de relevante databases wordt deze stap naar voren gemaakt. Om dicht tegen de doelgroepen aan te kruipen heeft Humares samen met Intelligence Group arbeidsmarktdashboards gebouwd, waarin actuele arbeidsmarktinformatie staat die voor bijna 40 van de belangrijke arbeidsmarktprofielen, regionaal en op bureauniveau gebruikt en vertaald kunnen worden voor een betere arbeidsmarktbewerking. Sinds de implementatie van de dashboards in januari 2016, zijn de volgende resultaten behaald:
• Meer inzicht in de wervingsproblematiek en uitzicht op meerdere oplossingsrichtingen.
• De data in de dashboards helpen de organisatie de focus te verleggen naar de kandidaat
• Verbeterde vacatureteksten met een hogere conversie
• Relevantere communicatie met en een relevanter aanbod voor de eigen populatie op basis van betere kennis van de doelgroep
• Gedifferentieerde media-aanpak. Bij de inzet en inkoop van media wordt kandidaat gericht ingekocht en geplaatst. Niet meer 1 contract voor alle vacatures
Op dit moment raken de gebruikers vertrouwd om keuzes en veranderingen door te voeren op basis van data. In de komende maanden zullen best practices intern gedeeld worden om zo het data and candidate driven proces verder te versnellen.

Autotechnicus-APK-4-Bewegen

Wat was de impact van de case?

De case heeft alleen bestaansrecht als de verschillende werkgeversmerken van Humares in staat zijn om meer gespecialiseerd talent te ontsluiten op de arbeidsmarkt. Meer talent bereiken, vinden en verleiden betekent meer tevreden klanten en een hogere succesratio van de medewerkers. Dit bereiken we op dit moment al door:
• Conversie op vacatureteksten te verbeteren. Deze ligt nu gemiddeld bijna 25% hoger. Meer traffic op onze vacatures door gerichtere mediaopzet. We zien de traffic op de vacatures nu gemiddeld met 15% stijgen
• Er wordt door management en consultants een scherpere afweging gemaakt tussen welke profielen kansrijk zijn om in te vullen en welke profielen minder prioriteit krijgen cq. met de klant over alternatieve oplossingen moet worden gesproken. Hierdoor verbetert effectiviteit en ook klanttevredenheid door beter verwachtingmanagement
• We constateren een grotere bewustwording van het belang van data en een groeiende kandidaat gedrevenheid op de vestigingen en bij de consultants. Dit zien we bijvoorbeeld in sterkere vacatureteksten, presentaties bij klanten en het zijn van sterkere gesprekspartner

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Iedereen heeft het altijd over ‘big data’ en alle mogelijkheden daarvan binnen werving en recruitment. Wij doen het ook echt en leren als organisatie op deze manier ook succesvoller te zijn. Het heeft impact op de manier waarop we werken, hoe we naar kandidaten kijken en hoe we met klanten omgaan. Het maakt mensen beter en enthousiaster in hun werk. We staan nog aan het begin, maar elke reis begint met een eerste stap. Deze Award zou ons zeker helpen om verdere versnelling aan te brengen in de reis die we sowieso verder gaan doorlopen

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Hans Scheers, Manager Marketing & Communicatie Humares
Patrick van der Ploeg, CEO Humares
Ronald Hoek, analist Intelligence Group
Geert-Jan Waasdorp, CEO Intelligence Group

Ook kans maken op een Werf& Award?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 29 april 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners