Gem. leestijd 4 min  7766x gelezen

De 3 dingen die succesvolle recruiters doen op LinkedIn (hint: werving is de laatste)

De 3 dingen die succesvolle recruiters doen op LinkedIn (hint: werving is de laatste)

LinkedIn is met afstand favoriet als wervingskanaal voor Nederlandse recruiters. Maar wie er alleen komt om mensen te sourcen, komt uiteindelijk bedrogen uit, betoogt LinkedIn-medewerker Dan Dackombe.

‘Eeuwenoude industrieën, van de retail- en reisindustrie tot de entertainment- en nieuwssector, zijn volledig op zijn kop gezet door de komst van het internet en sociale media. Succesvolle bedrijven hebben zich aangepast aan deze nieuwe wereld en gaan direct het gesprek aan met klanten en stakeholders. Ook de wereld van werving en selectie is hierdoor beïnvloed.

De Rolodex voorbij

Begin jaren 90 zijn we gegevens van kandidaten in digitale databases gaan opslaan in plaats van op papier of in een Rolodex. Daarna kwamen de online vacaturebanken (eind jaren 90) en daarna de sociale media. Tegenwoordig heeft de helft van alle professionals in de wereld een LinkedIn-profiel, dat zij ook bijhouden als ze niet op zoek zijn naar een baan.

Een groot contactenbestand? Whatever…

In deze digitale wereld is de omvang van het contactenbestand van een recruitmentbureau niet langer het meest waardevolle bezit, onderscheidende kenmerk of een voorsprong op de concurrent. De goede werving- en selectiebureaus meten hun succes niet langer af aan het aantal kandidaten in hun database, maar aan hun dialoog en relatie met deze professionals. Werving- en selectiebureaus richten zich steeds meer op deze vorm van engagement door gesprekken te voeren met de werkgevers waarmee ze willen werken, de consultants die ze willen inhuren en de kandidaten die ze willen plaatsen.

Hays on LinkedIn infographic 2

Mijlpaal: 1 miljoen volgers

Als enige recruitmentbureau ter wereld heeft Hays onlangs de mijlpaal van 1 miljoen volgers op LinkedIn bereikt. een prestatie die door nog geen 20 andere bedrijven ter wereld is geëvenaard. Hays maakt onderdeel uit van een grote en snelgroeiende groep recruitmentbureaus die geen simpele verkopers van diensten meer zijn, maar zich steeds meer opstellen als marktdeskundigen. Adecco, Manpower, MichaelPage en Randstad hebben allemaal honderdduizenden volgers.

Niet alleen vacatures

‘Toen we in 2012 samen met LinkedIn onze route bepaalden, was het al snel erg duidelijk dat we op één lijn lagen over het feit dat we waarde wilden toevoegen aan het dagelijkse leven van onze volgers. En het dus niet alleen wilden laten bij het plaatsen van vacatures’, aldus Jacky Carter, group digital engagement director bij Hays. ‘Onze strategie was dan ook om nuttige content te creëren en te cureren die mensen écht willen lezen en delen.’

Ook graag 1 miljoen volgers?

Wat Hays heeft gedaan is geen unicum of bijzonder talent. Andere recruitmenters en werving- en selectiebureaus kunnen hetzelfde bereiken. Hoe? Door drie stappen te volgen.

  1. buildBouwen

Om publiek via sociale media bij jouw bedrijf te betrekken moet je ze eerst samenbrengen. De twee belangrijkste middelen hiervoor: de bedrijfspagina en de connecties van medewerkers.

Een actuele bedrijfspagina met informatie over de aandachtsgebieden van jouw bedrijf, het soort klanten met wie je werkt en de mogelijkheden die je kandidaten te bieden hebt, zijn van groot belang. Uit eigen onderzoek blijkt dat de volgers van een bedrijf bijna 95 procent vaker dan niet-volgers reageren op een InMail-bericht van dat bedrijf. Zij zijn bovendien twee keer zo snel geneigd het bedrijf aan te bevelen en meer dan 60 procent van de volgers deelt content die het bedrijf plaatst op sociale media.

Werving- en selectiebureaus moeten hun consultants stimuleren om een interessant profiel te creëren, een netwerk op te bouwen van contacten verspreid over verschillende vakgebieden en dit continu bij te houden. Niet alleen als kansen zich aanbieden. Dit kunnen zij bijvoorbeeld doen door deel te nemen aan discussies in LinkedIn-groepen. Toegevoegde waarde bieden aan de professionals met wie je in contact wilt komen is essentieel. Zorg er daarom voor dat de bedrijfspagina relevant nieuws, onderzoek of andere interessante content biedt.

  1. engageBetrekken

Zie het bedrijf als een uitgeverij, tijdschrift of krant en de volgers als je abonnees: de mensen die jouw content dagelijks ontvangen en zich verbonden voelen met jouw merk. Via hen kun je vervolgens de sporadische lezers bereiken of degenen die af en toe een exemplaar doorbladeren in de trein.

De content die je ontwikkelt en op sociale media plaatst, is dan ook van groot belang om het bestaande publiek te behouden en nieuwe volgers te werven en aan te trekken. Om ervoor te zorgen dat jouw volgers content delen en nieuwe volgers aantrekken, moet deze content uiteraard interessant zijn. Alleen op die manier breid je het netwerk uit met nieuwe mogelijkheden.

Investeer daarom tijd en moeite in de bedrijfspagina zodat deze daadwerkelijk relevant is voor het publiek dat je ermee wilt bereiken. Gebruik deze bedrijfspagina, LinkedIn-groepen en werknemers om informatie te delen en de reikwijdte van het bedrijf te vergroten.

  1. recruitWerven

Als je een netwerk hebt opgebouwd van relevante, potentiële kandidaten en voortdurend met hen in gesprek blijft door middel van relevante content, is de laatste en belangrijkste stap het makkelijkst. Banen delen kan nu heel natuurlijk. Het is niet meer de informatie waarmee een gesprek wordt gestart en je hoeft het vertrouwen van de kandidaat niet meer te winnen. Dat heb je al gedaan…

We kunnen nooit voorspellen wat de wereld van werving en selectie in de toekomst op zijn kop zal zetten, maar een ding is zeker: bedrijven die zich aanpassen maken aanzienlijk meer kans om bij de volgende grote verandering overeind te blijven.’

De auteur van dit artikel, Dan Dackombe, is directeur search en staffing bij LinkedIn Talent Solutions EMEA. Dit artikel schreef hij ter gelegenheid van de 1 miljoenste volger van werving- en selectiebureau Hays op het netwerk.

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners