De 5 grootste blokkades voor je kandidaat-ervaring

Peter Boerman Op 27 oktober 2014
Gem. leestijd 3 min 1911x gelezen
Deel dit artikel:
De 5 grootste blokkades voor je kandidaat-ervaring

De kandidaat-ervaring? Heel belangrijk, zeggen werkgevers. Maar hun eigen technologie – of juist het gebrek daaraan – staat succes vaak in de weg. Dit zijn de 5 grootste barrières.

Een onderzoek van Harris Poll onder bijna 375 HR-mensen en ruim 300 werkzoekenden voor CareerBuilder laat zien dat de nieuwste technologie bepaald nog geen garantie is voor een succesvol wervingsproces.

Grootste vijand

Technologie kan ‘je grootste vriend zijn, maar ook je grootste vijand als het gaat om interactie met kandidaten’, concludeert Rosemary Haefner van CareerBuilder uit het onderzoek. ‘Werkzoekenden verwachten vandaag de dag dat het proces snel, informatief, en gepersonaliseerd is en bovendien geoptimaliseerd is voor mobiel. Hoe gewilder de kandidaat, hoe minder geduldig hij of zij is. Deze studie laat zien dat bedrijven met een complex proces een duidelijk concurrentienadeel hebben.’

De vijf grootste barrières volgens het onderzoek:

#1. De aandacht niet kunnen trekken

Op het moment dat ze voor het eerst in aanraking komen met een vacature, hebben lang niet alle werkzoekenden de tijd om te solliciteren. Bijna 40 procent van hen zegt het dan ook (zeer) belangrijk te vinden de contactgegevens achter te kunnen laten en later te kunnen solliciteren.

Van de HR-professionals zegt in het onderzoek echter 57 procent géén tools te gebruiken om met kandidaten in contact te blijven, die geen volledig sollicitatieformulier invullen. Slechts 23 procent van de HR-mensen zegt een mogelijkheid aan te bieden aan kandidaten om alleen gegevens achter te laten.

#2. De aandacht niet kunnen vasthouden

Een ander probleem waar veel HR-professionals mee kampen is hoe een relatie te onderhouden met kandidaten die het voor die ene functie niet zijn geworden, maar die voor een andere functie nog best interessant kunnen zijn. Zo’n 36 procent van de HR-mensnen zegt dat ze geen manieren hebben om afgewezen kandidaten in het systeem te houden, of omdat niemand daarvoor tijd heeft (28%), of omdat ze bij elke vacature nieuwe kandidaten vragen (69%).

Niet geheel logisch, zegt CareerBuilder, want 42 procent van de werkzoekenden zegt in het onderzoek namelijk dat ze best e-mails willen ontvangen van het bedrijf, bijvoorbeeld als er nieuwe vacatures zijn.

#3. Niet kunnen personaliseren

Automatisch antwoorden van kandidaten heeft een hoge vlucht genomen, met dank aan ATS’en. Maar veel werkzoekenden zeggen dat zulke onpersoonlijke reacties niet genoeg zijn voor hen. Liefst 62 procent van de kandidaten verwacht meer persoonlijke communicatie, 67 procent zou zelfs een telefoontje van een recruiter na een sollicitatie op prijs stellen.

kind met smartphone#4. Mobiel solliciteren niet mogelijk maken

Bijna de helft van de HR-professionals (46%) biedt geen mogelijkheden om via een mobiel device te solliciteren, meestal vanwege technische problemen vanuit het ATS. En alhoewel 33 procent van de HR-professionals zegt een redelijke grote drop-off mee te maken omdat hun sollicitatieproces niet voor mobiel geoptimaliseerd was, zegt toch ook maar 24 procent dat mobiel solliciteren voor hen een belangrijk onderdeel van de kandidaatervaring is.

Opmerkelijk, want 65 procent van de werkzoekenden zegt dat ze ‘hoogst zelden’ naar een desktop computer gaan om een sollicitatie af te maken, zodra het mobiel niet lukt (foto).

#5. Het proces te complex maken

De meeste HR-professionals (53 procent) zeggen dat een lang sollicitatieformulier goed is, omdat minder enthousiaste of minder geschikte kandidaten daardoor al vroeg afhaken. Maar dat heeft natuurlijk ook een risico: er zijn misschien ook wel zeer gekwalificeerde kandidaten die helemaal geen zin hebben in zo’n lang proces. Liefst 60 procent zegt dat ze ooit aan een online sollicitatie zijn begonnen, maar vroegtijdig zijn afgehaakt, omdat de vragenlijst te lang en te gedetailleerd was.

Meer dan de helft van de HR-professionals (54%) zegt dat hun sollicitatieproces ruim 20 minuten kost voordat de sollicitatie volledig is ingevuld. Bijna 3 op de 10 kandidaten (29%) zegt echter maximaal 10 minuten over te hebben voor een sollicitatie, 62 procent zegt dat 20 minuten echt wel de max is.

Over het onderzoek

Harris Poll voerde dit online onderzoek uit ten behoeve van het rapport How Candidate Experience is Transforming HR Technology van CareerBuilder. In totaal gaven 374  HR-professionals antwoord met beslissingsbevoegdheid over de systemen in hun organisatie, en 319 mensen die de laatste zes maanden voor een nieuwe baan hebben gesolliciteerd.

Foto via Flickr.com

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners