De 7 zonden van recruitment, deel 3: Schijnzekerheid

Peter Boerman Op 23 juli 2015 Gem. leestijd 1 min1878x gelezen
Deel dit artikel:
De 7 zonden van recruitment, deel 3: Schijnzekerheid

De wereld van werving en selectie zit vol met vooroordelen en vertekeningen. In deze zomerserie komen de 7 grootste zonden van recruiters aan bod – en hoe ze te voorkomen.

Zeker bij selectieprocessen wordt vaak blind vertrouwd op testen, zonder te weten wat die precies waard zijn. Maar persoonlijkheidstesten, met name die gebaseerd op Jung-typologieën, kunnen maar beter eerst even onderzocht worden. Ze leiden tot schijnzekerheid: je denkt iets te weten, maar weet eigenlijk helemaal niets.

Klassieker doorgeprikt

Neem de inmiddels wijdverbreide Myers-Briggs Type Indicator, MBTI, een ware klassieker in recruitmentland. Patrick Vermeren, auteur van onder meer ‘De HR-ballon’ toonde in 2013 overtuigend aan dat de wetenschappelijke basis voor deze test volledig ontbreekt. In de zogeheten ‘test-hertest-test’ bleek dat 60 procent van de mensen die dezelfde MBTI-test na 5 weken nog eens deden ineens een heel andere persoonlijkheid hadden gekregen. Fijn, als deze kandidaat net zijn proeftijd heeft gehad…

Oplossing: gebruik gevalideerde tests, en wantrouw de meeste testen die de persoonlijkheid in kaart zouden brengen.

Alle 7 afleveringen:

 

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
ToTalent.eu
WBNRS