De academische ziekenhuizen weten redelijk hoe een site te bouwen

Peter Boerman Op 11 september 2015
Gem. leestijd 6 min 992x gelezen
Deel dit artikel:
De academische ziekenhuizen weten redelijk hoe een site te bouwen

De waterleiding mag bij een enkeling problemen geven, hun personeelsstroom hebben de meeste academische ziekenhuizen wel redelijk op orde. Hun wervingssites krijgen in elk geval allemaal een voldoende, al valt er ook nog wel veel te verbeteren.

Digitaal-Werven vergelijkt in aanloop naar het event op 7 oktober de corporate recruitmentsites van verschillende grote, bekende organisaties. En wij doen mee. Eerst waren drie banken aan de beurt, daarna zoomden we in op hoe grote winkelketens aan hun personeel komen, en keken we naar de sites van de grote accountantsbureaus, beter bekend als de Big Four, een aantal grote FMCG-bedrijven en een aantal bekende technische organisaties.

Conclusie positief

Nu is het de beurt aan een viertal academische ziekenhuizen. En de conclusie is zowaar voor het eerst (gematigd) positief: ze krijgen allemaal een voldoende, al springt er één wel ver uit boven de rest.

werkenbijvumc

#1. Het VUmc: een voorbeeld voor velen!

Het VU Medisch Centrum is in het verleden meermaals genomineerd geweest voor de Digitaal-Werven-award. Inmiddels heeft de site een flinke update gehad, constateert Bas van de Haterd met genoegen. ‘De homepage is fris en heeft heel duidelijk een call-to-action centraal staan. Heerlijk. Zo hoort het! Met daaronder een vijftal specialisaties. Ook keurig. Dit is wat ik graag zie!’

Verderop zit de site op veel punten al even slim in elkaar. ‘Zo is er bij ‘Over ons’ een apart kopje ‘arbeidsvoorwaarden’. Daarin een link naar de CAO en per onderwerp een uitgebreid verslag. Ook dat is een voorbeeld voor anderen!’ En dan zijn de  vacatures ook nog eens keurig weergegeven, met ernaast heel duidelijke ‘open sollicitatie’- en ‘jobalert’-buttons. Komt bij dat de Engels- en Nederlandstalige vacatures behoorlijk goed zijn geïntegreerd. En dat er een salarisindicatie bij de vacature staat, ook heel fijn. Minstens even keurig: de site is ook volledig mobiel toegankelijk.

Is er dan niets te klagen? Slechts wat kleinigheidjes. ‘Zo is de enige echte slordigheid dat er meerdere lettertypes in de vacatures gebruikt worden. Dat ziet er rommelig uit.’ Jammer, maar gelukkig ook makkelijk op te lossen.

De conclusie kan volgens hem dan ook niet anders zijn dan dat het VUmc een site heeft neergezet die een voorbeeld mag heten voor heel veel organisaties. ‘Het proces loopt als een trein en het is zeker geen ‘kaartenbak’ meer waar je de informatie uit moet zien te vinden. Er zit structuur in.’

De recruitmentsite van het VUmc krijgt daarom het rapportcijfer 8.

Lees hier het volledige oordeel van Bas over het VUmc.

#2. ErasmusMC: een klinisch gevoel

Is de wervingssite van het Rotterdamse medisch centrum even goed als die van het VUmc? Niet echt, ondervindt Van de Haterd. Zo vindt hij ‘de homepage nogal vol en rommelig, kleine lettertypes zijn gebruikt, ik word er niet echt blij van.’ Ook de post-it met de tekst ‘vacatures’ had hij liever anders gezien. ‘Voor de baan die je leven verandert zou ik persoonlijk een ander beeld gebruiken.’

Wel is er dan weer duidelijke informatie over de arbeidsvoorwaarden en de sollicitatieprocedure, met een keurige link naar de CAO. ‘Zoiets simpels, dat zoveel partijen vergeten. Heel goed gedaan.’ Dat kan dan weer niet gezegd worden van de gebruiksvriendelijkheid van de opgesomde arbeidsvoorwaarden. ‘En wat ik wel mis is wat informatie rondom de vacatures. Afdeling, dienstverband en sluitingsdatum zijn leuk. Maar ervaringsniveau, opleidingsniveau en natuurlijk een korte inhoud van de vacature zou ik ook graag terugzien.’

Ook verderop komt hij nog wat vreemde dingen tegen. Verfijnmogelijkheden bij de categorie onbekend bijvoorbeeld. (‘Hebben ze bij het Erasmus functies die een onbekend vakgebied hebben? Dat is nog erger dan overig. Dat klinkt als een spookvacature!’). Of het ontbreken van een sollicitatieknop onder de vacature. En dan herkent de site ook nog eens ‘op geen enkele manier dat ik met een mobiel op de site kom.’

Nee, inhoudelijk is er misschien niet eens zo heel veel aan te merken op de site van het ErasmusMC, ‘hij is echter ook niet heel gebruiksvriendelijk en ziet er niet aantrekkelijk uit. Hij geeft een kil, klinisch gevoel. Bij VUmc heb je het idee dat het om mensen gaat, hier krijg ik het gevoel dat het om regels, procedures en formulieren gaat. Of het zo is weet ik niet, het is wel het gevoel dat de site me geeft.’

De recruitmentsite van ErasmusMC krijgt daarom het rapportcijfer 6.

Lees hier het volledige oordeel van Bas over het ErasmusMC.

 #3. RadboudUMC: mixed feelings

Het academisch ziekenhuis van de Nijmeegse Radbouduniversiteit dan. Hoe komt hun site er vanaf in het oordeel van Van de Haterd? ‘Het begint met een kleine teleurstelling, werkenbijradboudumc.nl komt namelijk nergens uit. De domeinnaam is nog vrij, dus iemand heeft in Nijmegen een beetje zitten slapen.’ Positief is wel weer dat ‘Werken Bij’ heel centraal, als tweede optie, in het menu staat van de algemene Radboudumc-site. ‘Dat geeft me aan dat ze het werven van personeel serieus nemen.’

Van dat serieus nemen is op de site overigens verder niet veel te merken. ‘Twee menu’s, links en rechts. Dat is verwarrend en een usability no-go. Dat gaat namelijk tegen de menselijke psyche in. Ook snap ik de structuur totaal niet. Het is nogal chaotisch. Ook heeft de site geen heel duidelijke call-to-action. Je wordt niet zoals bij VUmc echt geholpen.’

Informatie is er wel te vinden, maar niet altijd op een logische plek of mooi opgemaakt. En bij de vacatures is de informatie soms zelfs ronduit verwarrend. ‘Die functie van 46 uur, zou dat een tikfout zijn?’ En ‘wat zou een ‘qualified person’ doen?’ Wat wel positief is, is dat de site persoonlijk is gemaakt. ‘Naast de vacatures staan meteen de foto’s van de recruiters met hun telefoonnummers. Ik zou er ook nog een direct mailadres bij zetten (zeker als je internationale onderzoekers werft), maar vooruit.’

Van de Haterd is ook positief over de (verplichte) vraag hoe je op de vacature gewezen bent. ‘Met twee opties: via een medewerker van het Radboudumc of anders. Hiermee tackelt men dus de referralbonus. Goed, er zijn denk ik slimmere manieren om dat te doen, maar ze denken dus ook aan hun eigen medewerkers en de referrals. Keurig.’

De conclusie over de site is er dan ook één van mixed feelings. ‘Te veel ‘details’ zijn over het hoofd gezien. Maar wat me vooral stoort is dat veel dingen die niet goed voelen geen foutjes zijn, maar gewoon slechte keuzes.’ Er is bij het Radboudumc nog ‘veel opwaarts potentieel’, aldus Van de Haterd. ‘Een paar kleine aanpassingen in het ontwerp, en vooral in het gebruikersgemak, zouden wonderen doen.’

De recruitmentsite van Radboudumc krijgt daarom het rapportcijfer 6,5.

Lees hier het volledige oordeel van Bas over het Radboudumc.

werken bij umc utrecht

#4. UMC Utrecht: spannend en gebruiksonvriendelijk

Dan gaan we tot slot naar Utrecht, de stad met het academisch ziekenhuis dat ooit als één van de eerste een serieuze en veelgeroemde wervingssite had. Is die site nog steeds zo goed? Van de Haterd heeft er zijn twijfels bij. ‘De homepage is druk. Heel erg druk. Waar moet ik in hemelsnaam heen? Wat moet ik doen? Waar ga ik wat kunnen vinden? Persoonlijk ben ik geen fan van dit design. Veel te veel informatie, geen duidelijk doel, geen call-to-action.’

Die overdaad aan klikmogelijkheden heeft aan de andere kant wel weer een voordeel, zegt hij. ‘Men heeft overal wel een artikel over geschreven.’ Niet dat je er altijd veel wijzer van wordt overigens. ‘Zo staat er bij bijvoorbeeld vakantiewerk alleen dat men al genoeg aanmeldingen binnen heeft.’ Ja, haal dan het kopje weg of open gewoon de pool voor volgende jaren. ‘Een gemiste kans.’

Ook de vacatures zelf kunnen een stuk duidelijker. ‘En voor ik kon solliciteren moest ik even heel erg goed zoeken. Verstopt in de onderste balk met dezelfde omvang als de rest staat een solliciteer-knopje.’ Is het sollicitatieproces zelf dan wel in orde? Nee, dat ook weer niet. Gegevens invoeren via LinkedIn kan bijvoorbeeld niet, al zeggen ze dat dat nog wel kan. ‘En vervolgens moet ik handmatig mijn meest relevante opleiding invullen. Beste UMC Utrecht: dat staat in mijn CV. Hier haak ik af.’

De conclusie is dan ook dat de site misschien ‘best spannend’ is, met nog niet eerder vertoonde verfijningsmogelijkheden, maar dat de basis gewoon niet op orde is. ‘De vele fouten, slordigheden en slecht ontworpen gebruiksinterfaces zijn vervelend. De overvloed aan informatie en de poging om heel modern te zijn scoren wel enkele punten, maar door het zeer gebruiksonvriendelijke design gaan er ook weer veel punten vanaf.’

De recruitmentsite van het UMC Utrecht krijgt daarom het rapportcijfer 6.

Lees hier het volledige oordeel van Bas over het UMC Utrecht.

Conclusie

De academische ziekenhuizen hebben de basis van hun online recruitmentproces redelijk op orde. Belangrijke informatie, zoals de CAO, is meestal wel te vinden, en er is meestal ook wel redelijk te solliciteren, op allerlei manieren. Tegelijk zit er ook nog heel veel slordigheid in de meeste sites. Met één positieve uitschieter: de site van het VUmc. Met de waterleiding mag het dan tegenzitten, de instroom van personeel lijkt van alle academische ziekenhuizen het best onder controle.

Bas van de Haterd is professioneel bemoeial en organisator en initiatiefnemer van Digitaal-Werven, het jaarlijkse evenement waarin de digitale sollicitatie-ervaring van kandidaten centraal staat. Foto boven via site UMC Utrecht.

Lees de eerdere afleveringen in deze serie

Of schrijf je meteen hier in voor het Digitaal Werven-evenement van 7 oktober, waar ook de winnaar van de Digitaal Werven-Award 2015 bekend wordt gemaakt.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners