De belangrijkste uitdaging van 2020: het tekort aan talent

Het tekort aan talent is iets waarmee elk bureau in de recruitmentbranche momenteel kampt. Recruiters, werkgevers, de kandidaten zelf, iedereen ervaart de gevolgen ervan. Annika van Leeuwen vertelt er meer over.

Werf& gastredacteur Op 17 februari 2020
Gem. leestijd 3 min 1151x gelezen
Deel dit artikel:
De belangrijkste uitdaging van 2020: het tekort aan talent

Kandidaten zijn de belangrijkste component in elk succesvol recruitmentproces. Zonder getalenteerde kandidaten kun je geen vacatures invullen en zijn klanten ontevreden. En als klanten ontevreden zijn, merken recruitmentbedrijven de directe effecten in hun omzetdoelen en algemene zakelijke doelstellingen.

Zonder getalenteerde kandidaten kun je geen vacatures invullen en heb je geen tevreden klanten.

Hoewel het tekort aan talent in de hele industrie een teken is van een lage werkloosheid –  een goede zaak – kan het een probleem vormen voor bedrijven die van dat talent afhankelijk zijn als hun belangrijkste handelswaar. Als onderdeel van ons jaarlijkse Global Recruitment Insights en Data (GRID)-onderzoek vroegen we meer dan 2.000 professionals uit de recruitmentbranche in 10 landen om na te denken over de kansen en uitdagingen waarmee ze in 2020 te maken hebben. Zoals verwacht is vooral het tekort aan talent iets dat hen grote zorgen baart.

Kandidaten zijn een topprioriteit

Het is geen verrassing dat de ondervraagde recruitmentprofessionals het belang onderkennen van de opbouw van een solide kandidatenpool in de huidige hyperconcurrerende markt. Zo vindt 43 procent dat de werving van kandidaten hun belangrijkste prioriteit is in 2020, terwijl candidate engagement voor 27 procent een belangrijke prioriteit is.

Voor 27% is candidate engagement een belangrijke prioriteit.

Beide processen, zowel het werven van de kandidaten als vervolgens het onderhouden van de relaties met hen, zijn cruciaal voor het algehele succes van het recruitmentteam. Ruim een derde van de recruitmentprofessionals (34 procent) noemt bovendien klantervaring als hun belangrijkste prioriteit voor het komende jaar. Maar als de focus op het vinden van kandidaten en een optimale klantervaring ligt, wat gebeurt er dan als er simpelweg niet genoeg talent (of vaardigheden) beschikbaar is?

De constante uitdaging van het tekort aan talent

Een overweldigend aantal recruitmentprofessionals – 77 procent – is het in dit onderzoek erover eens dat het tekort aan talent en vaardigheden hun grootste uitdaging voor 2020 is. Daarmee zetten ze een meerjarige trend van toenemende bezorgdheid over het vinden en behouden van toptalent voort. De lage werkloosheid zien de ondervraagden dan ook als de belangrijkste macro-economische en politieke uitdaging.

Voor 49% is het tekort aan talent de grootste uitdaging.

De onderzoekers vroegen de ondervraagden om uit een pool van 25 opties hun grootste algemene uitdagingen voor 2020 te kiezen. Bijna de helft (49 procent) nam het tekort aan talent op in hun top-3, samen met prijsdruk (29 procent) en economische onzekerheid (28 procent).

Hoe kan deze grote uitdaging worden bestreden?

Over de vraag of vooruitgang wordt geboekt heerst scepsis. Zo beweert 50 procent van de ondervraagden dat het tekort aan vaardigheden nu groter is dan 5 jaar geleden. Toch zijn er zeker ook in 2020 acties die bedrijven kunnen ondernemen om de concurrentie een stap voor te blijven bij de werving van toptalent.

Reskilling speelt een belangrijke rol.

Denk aan: reskilling, het proces waarbij je werknemers helpt verouderde vaardigheden om te zetten in momenteel beter toepasbare. Met andere woorden: het doel van reskilling is om kandidaten te voorzien van voor een bepaalde functie relevante vaardigheden. En die kunnen verschillen van de vaardigheden die nodig zijn in hun huidige functie. Iemand die werkt in een distributiecentrum kan, bijvoorbeeld, extra cursussen volgen om gecertificeerd te worden om een vorkheftruck te manoeuvreren. Of iemand die op een kantoor werkt, maar niet de ervaring heeft voor een managementpositie, kan cursussen volgen in projectmanagement of om te leren spreken in het openbaar.

Wat nu?

Recruitmentbureaus die programma’s aanbieden om zowel hun werknemers als hun kandidaten te trainen of bij te scholen, kunnen direct invloed hebben op het tekort aan talent. Zo kunnen ze nieuwe functies creëren. Of ze kunnen de vaardigheden leren die nodig zijn om andere openstaande vacatures te vervullen. Toch gebeurt dit in de praktijk nog weinig. Zo beweren weliswaar veel recruitmentprofessionals (47 procent) dat hun inspanningen op het gebied van reskilling dit jaar zullen toenemen. Desondanks noemt slechts 4 procent reskilling daadwerkelijk als een topprioriteit. En dat terwijl 74 procent van de ondervraagden reskilling een effectieve manier zegt te vinden om het tekort aan talent aan te pakken.

Reskilling verbetert de algehele klantervaring.

Bedrijven die tijd en middelen besteden aan reskilling ervaren uiteindelijk niet alleen positieve effecten op hun eigen kandidatenpools. Ze zullen ook de algehele klantervaring verbeteren, doordat ze werken aan invulling van die moeilijke, eeuwig openstaande vacatures.

Meer weten?

Wil je meer weten over de uitdagingen, kansen, en thema’s die de staffing- en recruitmentbranche het komende jaar vormgeven? Er staat nog veel meer op de Global Recruitment Insights and Data-site. Zoals: belangrijke bevindingen en spotlights over toptrends. Maar ook: middelen om je te helpen een trendsetter te worden, zoals gratis PowerPoint-slides.

Dit bericht is geschreven door Annika van Leeuwen (Bullhorn).

Meer lezen?

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners